Sv: Et litt blondt spørsmål om grått hår og farging/bleking
Opprinnelig lagt inn av Xian, her.
Mens jeg husker at jeg fra ganske tidlig syntes det var helt skrekkelig at min mor, nyfeministen, ikke barberte vekk håret under armene. Dette var omtrent på samme tid, jeg fylte ni år i 1981. Så hvor hadde jeg det fra? Jeg kunne ligge våken om kvelden og grue meg til å få hår under armene, for jeg ante ikke hva jeg skulle foreta meg med det. Lettelsen var stor da jeg begynte å lese Det Nye, og så annonser for en femkantet barberhøvel som het Flicker. (Den måtte vel være noe for A-magasinets spalte "Dinosauren"! )
Det pussige er at jeg nå, i en alder av 40, synes det er befriende og kult med hår under armene. Men helst mørkt, ikke lyst, som jeg har. Så jeg og en venninne har en spøk gående, om at jeg skal spare ut og farge det. Grønt, for å tilfredsstille min indre punker. 

Min mor barberte ingenting og snakket foraktfullt om hvor dustete det var å barbere. "Det blir bare mer hår av det. Se på meg! Aldri barbert, nesten ikke hår! " Lett for henne å si, med fem lyse hårstrå under hver arm.