Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Karakterer fra 5 klasse. Hva mener du?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-05-13, 09:03   #11
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Karakterer fra 5 klasse. Hva mener du?

Ja, nettopp, Toffskij.

Jeg synes det er vanskelig, og jeg skjønner godt at lærere synes det er vanskelig, å motivere en flink elev til å gjøre mer når "passe sløv innsats" gir et "godt nok" resultat. Dersom eleven på kort tid og med minimal innsats skriver f.eks. en stil til f.eks. 5-, hva slags argumenter bruker man for å få ham til å jobbe lengre med den slik at den blir enda bedre (og han faktisk får litt erfaring i å jobbe med den)? Og hva får han igjen for det dersom han legger inn den innsatsen?

Norsklæreren sønnen min har i år er veldig flink til å lage detaljerte mål på ulike nivåer når de har litt større oppgaver, og å gi detaljerte tilbakemeldinger på arbeidet, både på det som er bra og de områdene der det er rom for forbedring. Hun er den første vi har hatt som har kommentert riktige ord på feilfri diktater ("du har alle ordene med stum h riktig, det er flott!"), og gir i det hele tatt veldig nyttig evaluering som ikke minst hjelper oss foreldre til å hjelpe til med innspill og motivasjon. Da kan jeg f.eks. lese kladden til stil, kikke på skjemaet, og si "kjempefin innledning, veldig morsom beskrivelse der, du har vært flink til å variere adjektivbruken, men kanskje du skal se enda litt mer på overgangen til avslutningen?". Men selv der ser jeg at det gutten selv synes er hans "belønning" til slutt, det er karakteren. Skjemaet og den grundig forklarte måloppnåelsen, den er det vi foreldre som bryr oss om.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:04.