Sv: Kjønn som gruppe
Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.
"Kvinner skravler i vei i et eneste kjør".
Jeg må igjen nevne den undersøkelsen jeg hørte omtalt på radio når jeg leser dette: I en klasse der det er omtrent like mange jenter som gutter gjorde man en undersøkelse. Hvor mye som ble sagt av hvem ble registrert og det viste seg at når guttene hadde snakket 60 % av tida og jentene 40 %, så synte både guttene og jentene at jentene hadde snakket mest!
Når jeg ser på møter i jobbsammenheng er det ingen tvil om at mennene tar ordet oftere og villigere enn det kvinnene gjør og det har ingenting med kunnskapsnivå eller erfaringsnivå å gjøre. Jeg blir i grunnen alltid lattermild når jeg hører den siterte påstanden, for det er virkelig ikke min erfaring. Kvinner er muligens flinkere til å snakke på både innover- og utoverpust, men det er vel bare fordi de slipper så sjeldent til at de må benytte sjansen når de endelig har den. *generaliserer hemningsløst*
Jeg vet, jeg har ramla rett ut i den andre grøfta og beskriver stereotyper blant menn. Men undersøkelsen er helt reell altså og den er verdt å merke seg.