|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Har dere fast meny på 17. mai? I så fall hva?Jeg lurer på om jeg skal innføre fast 17.mai-meny for familien. Har dere det? Isåfall hva? |
|
|
|
|
|
#3 |
|
ctrl+z
|
Sv: Har dere fast meny på 17. mai? Isåfall hva?Vi pleier å lage lapskaus, for det er enkelt å lage dagen før og varme opp. Det er ikke lange tiden vi rekker hjemme mellom to tog, da er det greit å ha noe som går kjapt. Til dessert har vi som regel iskake og kransekake eller ostekake pyntet med jordbær.
|
|
|
#4 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Har dere fast meny på 17. mai? Isåfall hva?Vi inviterer venner eller familie på sen frokost/lunsj og har da minikoldtbord med rundstykker, laks, eggerøre, reker, kjøttboller, div.salater og spekemat. Ser at mange baker kaker til 17.mai, men det har vi ingen tradisjon for siden vi spiser kake og kaffe på skolen om ettermiddagen. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Sv: Har dere fast meny på 17. mai? Isåfall hva?Vi pleier å grille. Og så må vi ha marsipankake. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Snikende tiger
|
Sv: Har dere fast meny på 17. mai? Isåfall hva?Det er pølser og grillmat hos mamma og pappa. Og is. Kake på skolen er ofte sjokoladekake og sånt, så hos mamma og pappa er det ofte andre type kaker, som ostekake, oreokake o.l. Mamma pleier også å lage sånne digge lefseruller med røkelaks og sånt. De siste par årene har hun spurt om jeg kan lage cupcakes også. Noe sier meg det blir mye kake - jeg skal lage muffins til skolen, cupcakes til mamma, mannen vil ha snickerskake og nevøene vil ha oreokake. Heldigvis kan både snickerskake og oreokake lages en stund i forkant. Ihvertfall snickerskaka, den skal jo være i fryseren.
|
|
|
#9 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Har dere fast meny på 17. mai? Isåfall hva?Nei, og ikke vil jeg ha det, heller. Vi spiser alltid sammen med andre. Noen år har det blitt restaurant, noen år inviteres det til f eks. rømmegrøt, andre år har det vært fint nok vær til grilling.
|
|
|
|
#10 |
|
Snikende tiger
|
Sv: Har dere fast meny på 17. mai? Isåfall hva?Å, rømmegrøt... Gleder meg egentlig til 17. mai neste år allerede.
|
|
|
#11 |
|
I mål
|
Sv: Har dere fast meny på 17. mai? Isåfall hva?Jeg skjønner ikke når den maten skal spises? Vi er på farten fra kvart på åtte til seks. Kort innom mellom tog og skolelek. Ifjor hadde vi pølser og kake med besteforeldrene da. I år kommer ikke de, og jeg tenker det blir noe rask mat i byen. Etter seks er vi stinne av pølser og is. Det nærmeste vi da kommer en tradisjon er øl og Grandis i pysjen utpå kvelden. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Er frisk!
|
Sv: Har dere fast meny på 17. mai? Isåfall hva?Grillmat, risotto og iskake. Og masse annet (griller sammen med naboer).
|
|
|
|
#13 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Har dere fast meny på 17. mai? Isåfall hva?apan: Vi dropper galskapen inne i byen (prosesjonen) på morgenen og så går ikke toget her før i to-tiden. (Noe sånt, har ikke sjekket tiden i år...) Da får vi god tid til å spise. Å gå i to eller flere tog, høres jo helt vanvittig ut. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Sv: Har dere fast meny på 17. mai? Isåfall hva?Grillmat. Vi er alltid hos venner, de ordner maten, vi har med desserten.
|
|
|
#15 |
|
Er frisk!
|
Sv: Har dere fast meny på 17. mai? Isåfall hva?
Da vi bodde i Oslo, hadde vi det sånn også. Her er alt ferdig i tretida - så går vi hjem og møtes til grilling og kaker/is i femtida enten hos oss eller hos naboene.
|
|
|
|
#16 |
|
|
Sv: Har dere fast meny på 17. mai? Isåfall hva?Jeg tror vi har vært heldige med bydelens 17.maiopplegg! Hos oss starter toget fra skolen 10.30 (taler og sanger etc fra 09.30 - men det kan man jo strengt tatt skippe), og leker og salgsboder på skolen fra 11.30-15.00 |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Har dere fast meny på 17. mai? Isåfall hva?
Jeg er oppvokst med tre tog |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Unik
|
Sv: Har dere fast meny på 17. mai? Isåfall hva?Frukost når me aldri, men menyen gjentar seg stort sett kvart år. Når opplegget på skulen er ferdig så er alt ferdig, dermed har me god tid til å kose oss med middag. Og det er rømmegrøt med spekmat til. Det hender at det kjem fram litt laks og eggerøre seinare på kvelden. Så blir det av og til variert med noko anna enn berre rømmegrøt til middag. Det som er stor suksess her er kjøttboller med rotmos og eplechutney til. Det er godt det. Gjerne litt spicy kjøttbollder.
|
|
|
#19 |
|
Snikende tiger
|
Sv: Har dere fast meny på 17. mai? Isåfall hva?Her er det meste ferdig klokken to. Da føles det ut som det er langt utpå dagen allerede.
|
|
|
#20 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Har dere fast meny på 17. mai? Isåfall hva?Jeg tror jeg stort sett bare har grillet på 17. mai. |
|
|
|
![]() |
|
|