|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
| Se resultatene: Drikker du alkohol på dagtid på 17 mai? | |||
| Nei |
|
137 | 75,69% |
| Ja, et glass |
|
20 | 11,05% |
| Ja, flere enheter alkohol i løpet av dagen |
|
24 | 13,26% |
| Deltakere: 181. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
⭐️⭐️⭐️
|
Sv: Drikker dere alkohol på 17. mai?Min yngste går i 5. klasse, jeg teller ned til vi er ferdig med barneskolen.
|
|
|
#62 |
|
kamerat
|
Sv: Drikker dere alkohol på 17. mai?17. mai med skolebarn er nokså traurig, ja.
|
|
|
#63 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Drikker dere alkohol på 17. mai?
Vi bor på bygda, der 17. mai betyr bunad, gamle tradisjoner, kjøring, korps, tog, leker, hotdog, is, suppe, barneleker og tut&kjør fra morgen til ettermiddagen. Og rømmegrøt med spekemat sammen med familien om ettermiddagen. Jeg følger strømmen. Mest fordi jeg må og også fordi jeg hadde ingen 17. mai-tradisjoner hjemmefra og har derfor adoptert andre sine. |
|
|
|
|
|
#64 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: Drikker dere alkohol på 17. mai?Jeg drikker sjelden og aldri på 17 mai. Da er det uansett mye kjøring og hit og dit.
|
|
|
#65 |
|
Borte
|
Sv: Drikker dere alkohol på 17. mai?Vi har en veldig hyggelig og mangeårig 17-mai-ettermiddag-tidligkveld-tradisjon med venner. Etter at alle tog er ferdiggått og alle familiebesøk med pølser, lapskaus og bløtkake er unnagjort tar alle med seg et par koldtbord-retter hver og kommer til oss. Så bare spiser vi god mat, skravler og lander etter den hektiske dagen mens ungene leker i hagen og greier seg selv. Da tror jeg vi av og til har rødvin (faktisk husker jeg ikke helt om vi har det eller ikke) og jeg vet vi har øl. Ikke fyll så klart, men det er naturlig for oss å ha øl og vin til maten i godt selskap. Ingen blir fulle eller det minste beruset og alt er veldig familiekoselig.
|
|
|
#66 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Drikker dere alkohol på 17. mai?Jeg merker at vi har slitt litt med å lage en 17. mai tradisjon. Ingen av mine foreldre har noe hjemme hos seg, de går til andre. Da vi var barnløse hadde mannen og jeg våre egne tradisjoner, som stort sett bare var felles med andre om morgenen, og ellers oss to om ettermiddagen. Så fikk vi barn og skulle lage nye tradisjoner. Men alle vennene våre hadde enten familiearrangementer, eller langvarige tradisjoner med andre venner. Så vi har faktisk arbeidet litt for å prøve å lage noe som fungerer. Problemet er at det er jo alltid ett eller annet man må nå. |
|
|
|
|
|
#67 |
|
intro
|
Sv: Drikker dere alkohol på 17. mai?Nei, jeg har mer enn nok med å overleve denne skrekkeligste av alle dager. Den kan godt hende jeg tar meg et par glass vin etter at barna er i seng akkurat denne gangen, da - i år faller jo nasjonaldagen på en fredag. Det kan jeg overhodet ikke se noe problem ved.
|
|
|
|
#69 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Drikker dere alkohol på 17. mai?Må bare si at jeg kun startet tråden av nysgjerrighet, ikke fordi jeg dømmer de som tar seg et par glass vin eller en utepils altså. Var vel heller at det ikke er en kultur for dette der jeg bor og dermed er det noe fremmed for meg. Men jeg ser jo også at det er noe helt annet at barnløse eller de med voksne barn feirer mer med alkohol enn foreldre som skal følge barn rundt på masse arrangementer i løpet av dagen. |
|
|
|
|
|
#70 |
|
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Sv: Drikker dere alkohol på 17. mai?Vi drikker normalt ikke alkohol på dagtid nei. Vi er på middag hos mine svigerforeldre, og da får vi stort sett tilbudet om øl eller vin til maten, men av praktiske årsaker så sier begge nei. En av oss må kjøre hjem, og det er noen runder med kjøring etterpå også, så vi vil ikke låse oss på at bare en kan kjøre.
|
|
|
#71 |
|
Trøtt
|
Re: Drikker dere alkohol på 17. mai?Drikker ikke alkohol på dagtid 17. mai. Kan godt ta et glass eller to på kveldstid, men kan også la være. I år blir det nok, i og med at 17. mai er på en fredag og vi er skal på middag hos venner i gangavstand hjemmefra.
|
|
|
#72 |
|
passe nerd
Medlem siden: Sep 2010
Sv: Drikker dere alkohol på 17. mai?Nei, for meg er ikke alkohol noen naturlig del av 17.mai, verken nå eller hjemmefra i oppveksten. Det vil si, hjemme er det alltid bygdedans på kvelden 17.mai og der drikkes det nok i varierende grad blant deltakerne, men der er også aldersgrensen, fra gammelt av, "konfirmert", altså 15.
|
|
|
#73 |
|
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
Sv: Drikker dere alkohol på 17. mai?Kanskje et glass vin om kvelden, når bunaden er av, flagget firt, ungene lagt, og jeg kan krølle tærne under meg i sofaen. |
|
|
|
|
|
#74 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Drikker dere alkohol på 17. mai?Det var egentlig litt vanskelig å svare uten et "noen ganger"-alternativ, synes jeg. Vi feirer ikke 17. mai likt hvert år, så det kommer litt an på hvor vi er og hva vi gjør. En kald pils smaker jo godt hvis det er fint vær, men de siste årene har det helst blitt alkoholfrit. I år er vi hos svigers, jeg kan levende forestille meg at det blir tilbudt øl og vin til middag på ettermiddag/kveld. Vi venter stort sett til ungene er i seng uansett. Det smaker bedre da.
|
|
|
|
#75 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Drikker dere alkohol på 17. mai?Nope, eller ikke "fordi det er 17.mai" iallfall. Før jeg fikk barn ble det gjerne utepils eller noe i løpet av dagen, men jeg kan ikke huske at jeg har drukket alkohol på 17.mai siden jeg fikk barn. Det er ikke noen annen grunn til det enn at det er en veldig travel dag med mye fokus på barna, så det "blidde" som regel ikke sånn for oss. |
|
|
|
|
|
#76 |
|
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Sv: Drikker dere alkohol på 17. mai?Tar ett glass champagne med ca 20 naboer kl 08 presis. Samtidig som huseier heiser flagg og vi synger nasjonalsangen. Så følger vi barn til tog, ser på toget og er på leke og kake arrangement til kl 13. Godt mulig det blir et glass vin på sen kveld fordi 17. Mai er fredag i år.
|
|
|
|
#77 |
|
Peppy!
|
Sv: Drikker dere alkohol på 17. mai?Vi har tradisjon for 17. mai-frokost med venner, og da drikker vi champagne. I år vurderer vi å dra til sentrum for å se barnetoget, for første gang på mange år. Da rekker vi ikke champagnefrokost først, så da tar vi champagnen til kvelds i stedet. |
|
|
|
|
|
#78 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Sv: Drikker dere alkohol på 17. mai?Nei, men jeg drikker jo aldri ellers heller.
|
|
|
#79 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Drikker dere alkohol på 17. mai?Champagnefrokost var vanlig før jeg fikk barn.
|
|
![]() |
|
|