Sv: Er NAV virkelig så ille?
Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.
Med det presset som er her inne på kvinner, i forhold til det å tape pensjonspoeng om man jobber redusert feks, og at kvinner bør klare å stå i 100% jobb i tillegg til å takle hus, hjem, familielogistikk med syke foreldre osv, osv, så tenker jeg at det nok ikke er annerledes i den virkelige verden. Og det igjen tror jeg gjør det utrolig vanskelig å innrømme for seg selv at man faktisk ikke klarer alt dette, men man fortsetter jo gjerne til det sier pang. For dette klarer jo alle, og tenk for en dårlig kvinne man er om man ikke klarer det.
Jeg synes dette er ganske interessant. For dette "presset mot kvinner" (som jeg synes er nok en generalisering jeg ikke kjenner meg igjen i) finnes vel egentlig bare i hodene til en del kvinner.
Jeg kan ikke se det på annet vis at det er individene som må velge bort ting når det blir for mye (med all verdens disclaimer for at det finnes problemstillinger som ikke kan velges bort), ikke samfunnet som skal gjøre det norske arbeidslivet enda snillere* og velferdsordningene enda rausere.
Og man kan ikke forvente at det er staten, tante, nabodama i 8c, FAU eller avdelingslederen som anbefaler, applauderer og støtter at man kutter ut muffinsbakinga, de nyvaskede vinduene, den velstelte hagen, medlemssskapet i Elixia og tre av månedens åtte kaffetreff med venninnne om det blir for tøft og travelt. Man må tørre velge det selv.
*Ja, enda snillere. Norge er et fantastisk land når det kommer til å ha reelle muligheter til å kombinere yrkesdeltakelse og barn for kvinner.
|