|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
Er frisk!
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?
Jeg fikk heller ingen hjelp av NAV til slikt - jeg tenkte ikke på at de skulle hjelpe til med det en gang. Jeg skaffet meg psykolog, fysioterapeut, treningsprogram, kiropraktor, osv helt selv og jeg har trent meg opp helt selv fra null og niks til i dag å kunne jogge. Fra NAV fikk jeg penger til å leve mens jeg jobbet meg (snart) frisk igjen - og det var det jeg forventet å få også. Kanskje jeg burde forventet mer?
|
|
|
|
#102 |
|
Hertuginne
|
Av NAV som det fremstår nå? Neppe. Men jeg skulle ønske at det var sånt NAV kunne hjelpe til med, kanskje ikke for sånne som meg som ordnet opp selv, men at flere kunne kommet seg opp og ut mye fortere med noen som kunne hjelpe til å finne frem i systemet for seg er jeg ikke i tvil om.
|
|
|
#103 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Akkurat dette mener jeg er det største problemet med NAV. Dersom man "ønsker" å bare få være i fred, er det ikke noe problem. Og jo lenger man får være i fred, jo vanskeligere er det å komme tilbake til arbeidslivet. Og ingen blir friskere av å være overlatt helt til seg selv.
|
|
|
|
#104 |
|
Hertuginne
|
Jepp. Terskelen for å komme tilbake blir bare høyere og høyere for hver måned som går hvor man er overlatt til seg selv, for det kan jo oppleves veldig trygt og fint og godt å få pusle litt på egenhånd. Ingen som stiller krav, man kan bestemme over hverdagen sin helt selv.
|
|
|
#105 |
|
maler
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?Men burde man kritisere nav for å ikke foreslå behandling/opptreningsopplegg? Jeg synes egentlig det er legen sin jobb. NAV bør kreve en plan, men jeg synes ikke det er deres jobb å lage opptreningsopplegg. At de kanskje skal finansiere noe etter søknad blir noe annet, men jeg synes det er den legen som sykmelder som bør ha noen aktive tanker omkring hvordan man skal få pasienten på beina igjen også.
|
|
|
#106 |
|
This is normal!
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?Jeg er enig med Katta. Det er viktig å skille mellom hva som er fastlegens ansvar og hva NAV skal ta tak i.
|
|
|
|
#107 |
|
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Enig i det. Jeg har to ansatte som har hatt delvis sykmelding for å kunne ta seg tid til å trene og følge et opptreningsopplegg. Begge via et samarbeid mellom meg som arbeidsgiver, NAV, bedriftshelsetjenesten og den ansatte. Etter min mening er dette et godt eksempel på hva som kan fungere. Den sykmeldte er ikke NÅ i en så dårlig form at h*n ikke kan jobbe, men det vil ikke holde lenge om ikke h*n får til en endring i livsstilen sin. Det får h*n hjelp til nå. Og NAV godkjenner en sykmelding på dette grunnlag.
|
|
|
#108 |
|
Er frisk!
|
Det var aldri noe problem for meg å komme meg tilbake på jobb selv om jeg var helt borte et helt år, altså. Jeg gledet meg jo vilt til kroppen min tillot meg å jobbe igjen. Nå når jeg er tilbake, gleder jeg meg til hver eneste dag - akkurat som før jeg ble syk. Jeg er klar over at forskningen sier sånn og sånn, men det er en del tilfeller som går på tvers av forskningen - det er det jo alltid.
|
|
|
|
#109 |
|
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er ikke sånn lenger altså. Det er lege, ansatt og arbeidsgiver som sammen skal finne ut hvor mye aktivitet og hvilken aktivitet som er mulig. (ihvertfall i IA-bedrifter)
|
|
|
#110 |
|
Hertuginne
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?Jeg tenker at så lenge NAV er premissgiver i den grad det er nå så burde de vært mye mer involvert i å foreslå riktige hjelpetiltak. NAV sitter også på en kompetansebase for hva som kan hjelpe som er mye større enn den enkelte lege. For meg er det da naturlig å tenke på hva man kunne brukt NAV til, uten at det må tas som kritikk for det NAV som er nå.
|
|
|
#111 |
|
Er frisk!
|
Ja, arbeidsgiver også selvsagt. Men jeg tror ikke jeg synes NAV skal få enda mer ansvar for dette - de har tydeligvis nok å gjøre allerede. At det kanskje burde vært tilsatt sosionomer som hadde som oppgave å hjelpe de som er for syke til å finne fram i jungelen av hjelpetilbud selv - det er selvsagt mulig. Men de som jobber der nå ser ut til å ha nok å finne på ut fra mitt ståsted.
|
|
|
|
#112 |
|
|
Nei, det er selvsagt ikke NAV sitt ansvar å finne behandling, det har du rett i. Jeg tenker ut over behandling, f.eks. praksisplasser (som jeg leste tidligere i tråden at skal kuttes ut?) og opplegg i bedrifter der folk kan få bruke noe av restarbeidsevnen sin. Det er forståelig at ingen bedrifter vil ansette noen som kan jobbe kanskje tirsdag den ene uka og kanskje mandag, tirsdag og onsdag den neste uka, men disse kunne gjerne vært i praksis slik at de hadde en viss kontakt med arbeidslivet, nettopp fordi det gjør det enklere å bli frisk og komme tilbake. Spesielt for psykiske lidelser tror jeg dette er enormt viktig.
|
|
|
|
#113 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?Her har tråden gått til verdens ende og tilbake igjen før jeg rakk å svare.
|
|
|
#114 |
|
Er frisk!
|
Praksisplasser for å få folk tilbake i arbeidslivet når man ikke allerede har en arbeidsgiver derimot, det synes jeg er NAVs ansvar. Definitivt. Man kan ikke forvente at arbeidsgivere vil tilsette noen som kanskje klarer å jobbe 10% i starten.
|
|
|
|
#115 |
|
ctrl+z
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?Jeg har aldri tenkt at det er NAV sin oppgave å få meg på beina igjen helsemessig, men jeg har til tider vært svært oppgitt over holdningene jeg har blitt møtt med når jeg har ønsket en form for aktivitet. Arbeidsforholdet opphørte pga manglende mulighet til tilrettelegging og da fikk jeg en litt flåsete beskjed om at jeg jo kunne ligge på sofaen i tre år med AAP ramlende inn på konto. Jeg antar saksbehandleren prøvde å gi meg slækk nok til å bli frisk, men jeg ble jo livredd ved tanken på å være helt inaktiv i en så lang periode. Det ville rett og slett tatt livet av meg.
|
|
|
#116 |
|
maler
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?Blondie: Det var uvettig sagt av saksbehandler, man bør lære seg at det ikke er så mye rom for flåserier når man har med syke og redde mennesker å gjøre.
|
|
|
#117 |
|
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?Uvettig sagt, men det er jo realiteten. Har man havnet utenfor noe arbeidsforhold og på AAP, er det vanskelig å komme seg ut derfra, dessverre.
|
|
|
|
#118 |
|
maler
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?Men det er jo sånn man bare ikke sier. I turuns gikk jeg visitt med en veldig flink kirurg som ikke var fullt så flink til å snakke med folk, så det var liksom litt brannslukking etterpå kan man si. Da pasienten som lå der med leggsår spurte "men hva gjør vi dersom dette ikke virker", svarte han: "Jo, da får vi bare kappe den av da". Og så gikk han. Det var jo realiteten, men det er virkelig ikke måten å si det på. Heldigvis hørte pasienten dårlig.
|
|
|
#119 |
|
ctrl+z
|
|
![]() |
|
|