|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er NAV virkelig så ille?
Slike holdninger provoserer meg.
|
|
|
#62 |
|
Fullverdig medlem
Medlem siden: Jan 2012
![]() |
Huff, så ille. Det som er ment som en solskinnshistorie, hvor vedkommende bekjente av meg selv setter ord på hvordan det ER og HAR VÆRT for han, blir faktisk til at jeg dømmer mora di. Jeg må være ekstremt dårlig til å skrive, jeg ser den, for her legges det meninger i min munn som jeg ikke er i nærheten av å ha. At en formulering a la; "Kan det være slik at enkelte kanskje kan dra nytte av............." blir til "Du dømmer mora mi/samboeren min/fyll inn det som passer", skjønner jeg fint lite av. Jeg har ikke forutsetninger for å sette meg inn i hvert enkelt tilfelle her, og kan bare snakke ut ifra min bekjentes opplevelser. Det går sikkert ikke an å diskutere denne saken her, det er visst for betent, og for min del legger jeg ballen død. Beklager enhjørning for at du fikk en rødprikk i kampens hete, den fortjente du ikke. Jeg kan ikke for mitt bare liv skjønne hvordan man kan diskutere noe sånt uten at noen blir fornærmet på vegne av seg selv eller noen av sine kjære, og det hører ingen steder hjemme å peise på med nedsettende ord om andre. Jeg er tydeligvis klønete til å skjønne de kodene som gjelder her inne, hvem som har lov til å si hva, osv, helt klart den nye jenta i klassen for å si det sånn. Så; ferdig nå for mitt vedkommede. God kveld! |
|
|
|
|
|
#63 |
|
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Sv: Er NAV virkelig så ille?Takk for beklagelse, men jeg fortjente den rødprikken.
|
|
|
|
#64 |
|
snur
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?For å svare på spørsmålet ditt, nei, NAV er ikke så ille.
Det du forteller her er en skjebne, en persons historie. Det finnes tusenvis av forskjellige historier og de fleste er unike. Måten du skriver på virker som du tror NAV er ute etter å få flest mulig over på trygd. Slik jeg leser det er det jo legen som ikke har gjort jobben sin godt nok med å forklare hva diagnosen går ut på og hva som kan hjelpe. Jeg greier ikke helt å se hva NAV har gjort feil i den situasjonen du beskriver over her, mulig det er mer her som ikke kommer frem men det kan ikke jeg forholde meg til.
|
|
|
#65 |
|
Bladibladiblaah!
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sånn eg har forstått det, så er ei sjukemelding å rekne som eit råd frå legen, medan det er NAV som godkjenner den. Då ved å betale ut sjukepengar. NAV kan altså underkjenne sjukemelding frå lege, dersom det ikkje "heng på greip".
|
|
|
#66 |
|
Nøttelitens medhjelper
Medlem siden: Jul 2011
Nei sykemelding var ikke godt nok her.
|
|
|
#67 |
|
Bladibladiblaah!
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
Sv: Er NAV virkelig så ille?Dersom ein feiler eitkvart som gjer at arbeid er umulig, er det vel logisk at ein må dokumentere det til den instansen som skal godkjenne ei eventuell utbetaling, enten det er sjukepengar eller overgangsstønad (enslig forsørger)? Mulig eg ikkje heilt forstod kva du meinte. Beklagar i tilfelle det!
|
|
|
#68 |
|
Nøttelitens medhjelper
Medlem siden: Jul 2011
Jo men jeg mener jo det at en sykemelding ifra lege bør være godt nok grunnlag for de. Men det er det altså ikke. Og det overaska meg bare.
|
|
|
#69 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Er NAV virkelig så ille?Men det er vel egentlig opp og vedtatt at det er mange penger som utbetales hvert eneste år i urettmessige trygdeutbetalinger. Det er det ingen tvil om. I tillegg har vi dette at folk havner i feil bås fordi det ikke finnes en riktig plass til dem i systemet. Unge uføre, som burde hatt en annen oppfølging feks. Vi har fått inn endel av dem på min arbeidsplass, og som regel har det etter en tid resultert i full jobb. Ofte etter mange års midlertidig uførhet og venting, som igjen fører til at man blir apatisk og gir opp. Sist redigert av emm : 07-05-13 kl 02:13. |
|
|
|
|
|
#71 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Det er ikke dine personlige erfaringer som er problemet for meg, det er mer måten du sier det på. Selv om din kompis ble frisk av at noen fortalte ham at han ikke var så syk som han trodde (?), så er det ikke slik for de fleste. Min personlige erfaring er at de aller fleste syke NAV-klienter legger ned massiv innsats for å fremstå som friskere enn de er.
|
|
|
|
#72 |
|
:)
Medlem siden: Jan 2007
Sv: Er NAV virkelig så ille?Uff. Enda et eksempel på hvordan FP tar i mot nye. For det det er verdt, så synes jeg ikke man skal bruke ordet nek. Selv om personen er spiss eller har meninger som er på tvers av egne. Så lenge man ikke er slem så er det iallefall ingen grunn til å være slem tilbake. Og om personer er slemme på forumet, skal man da ikke holde seg for god til å være ondskapsfull tilbake?
|
|
|
#73 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Er NAV virkelig så ille?OK. Jeg bryter sammen og tilstår: Jeg har mottatt fødselspenger for begge ungene mine. Skjønner at det diskvalifiserer meg fra å mene noe som helst skyhøye uføre-og sykdomstall blant-tilsynelatende-unge og friske mennesker i verdens rikeste land. |
|
|
|
|
|
#74 |
|
|
Jeg trooooor det kan dreie seg om at mange husker den forrige diskusjonen, der Krinoline dro fra "småbarnsmamma-ME" og et annet veldig nedlatende ord.
|
|
|
|
#75 |
|
Mother of Dragons
|
Vel, dette er et diskusjonsforum og ikke la-alle-føle-seg-fabulous-forum dette. Om argumentene holder så er det ikke grunn til å bli usaklig fordi om det som ble sagt ikke var i en tone som mottaker likte.
|
|
|
#76 |
|
Halloen!
Sv: Er NAV virkelig så ille?Jeg jubler den dagen støtten til uklare muskel-og skjellettplager forsvinner. Det er akkurat det jeg ønsker. Ta gjerne med "småbarnsmamma-ME-en" og "spiller WOW hele natten slik at jeg ikke kommmer meg på skolen- ME-en" i samme slengen. |
|
|
|
|
|
#77 |
|
Sånn passe sane
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?Hva ER småbarnsmamma-ME, rine? Ser du stadig nevner det, som om det skulle vær en vanlig tilstand. Jeg kjenner ingen med denne sykdommen og jeg har et ganske stort nettverk.
|
|
|
#78 |
|
Erfaren
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() |
Synest det er flere Nek om en skal kalle det for det. Men hun fremsto som provoserende og har gjerne tråkket på noen tær og da kommer jo piggene. |
|
|
|
|
|
#79 |
|
Halloen!
Sv: Er NAV virkelig så ille?Jeg har aldri nevnt begprepet småbarnsmamma-ME før nå, jeg, så det kan jeg egentlig ikke svare på. Jeg er mer kjent med den andre ME-typen jeg viste til. |
|
|
|
|
|
#80 |
|
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?Tja, hva skal man si. Det er utrolig vanskelig å si noe i sånne diskusjoner pga at dette er et sårt tema for mange. Jeg jobber for tiden som saksbehandler i NAV og har både med folk på AAP som har vært lenge utenfor arbeidsmarkedet og i det siste mye med ungdommer som stort sett har falt ut av videregående skole. |
|
|
|
![]() |
|
|