Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvordan lykkes med livsstilsendring?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-04-13, 18:53   #21
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan lykkes med livsstilsendring?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg fikk et par aha-opplevelser den ene gangen jeg drev med matveiing. Blant annet på mengde kalorier i ganske små mengder av ris og pasta.

Ikke sant? Jeg har ikke veid maten så mye, men tenkte liksom at *en gitt mengde pasta, enten i vekt eller kalorier* var en passelig stor tallerken. Men det er bare bittelitt som skal til. *egentlig pastaelsker*

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-13, 21:12   #22
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg fikk et par aha-opplevelser den ene gangen jeg drev med matveiing. Blant annet på mengde kalorier i ganske små mengder av ris og pasta.

Ja, det var et sjokk for meg også, som aldri har drevet med kaloritelling før. Det er rett og slett vilt hvor mye mer middag en kan spise hvis en velger rent kjøtt eller fisk og grønnsaker, istedet for mye pasta og ris.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-13, 21:17   #23
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Ja, det var et sjokk for meg også, som aldri har drevet med kaloritelling før. Det er rett og slett vilt hvor mye mer middag en kan spise hvis en velger rent kjøtt eller fisk og grønnsaker, istedet for mye pasta og ris.

Jeg synes egentlig bare veiing av mat gjør meg bevisst på hvor utrolig små middagsporsjoner man bør spise . Men ja, det er veldig bevisstgjørende.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-13, 21:22   #24
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns egentlig det er ganske mye, hvis en velger de riktige tingene.

Gammel 28-04-13, 21:24   #25
apan
I mål

apan sin avatar

apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns egentlig det er ganske mye, hvis en velger de riktige tingene.

Jeg synes for eksempel 125 gram laks er ganske lite. Men det er ganske mye kalorier. Grønnsaker kan man selvsagt velge mye av.

Gammel 28-04-13, 21:32   #26
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Jeg syns 125 g laks er mer enn nok egentlig. Sjekket nå i appen min, og jeg hadde 110 g sist, da hadde jeg ikke lyst på mer.

Gammel 28-04-13, 21:37   #27
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Jeg syns 125 g laks er mer enn nok egentlig. Sjekket nå i appen min, og jeg hadde 110 g sist, da hadde jeg ikke lyst på mer.

Jeg er dessverre en sulten sjel .

Gammel 28-04-13, 21:39   #28
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Jeg syns akkurat laks er veldig mektig, så da spiser jeg gjerne mye tilbehør og ikke så mye fisk.

Gammel 28-04-13, 22:17   #29
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg synes egentlig bare veiing av mat gjør meg bevisst på hvor utrolig små middagsporsjoner man bør spise . Men ja, det er veldig bevisstgjørende.

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg synes for eksempel 125 gram laks er ganske lite. Men det er ganske mye kalorier. Grønnsaker kan man selvsagt velge mye av.

Helt enig i dette. Jeg må helst ha 200-250 g for å bli mett.

Gammel 29-04-13, 08:18   #30
zinatara
Bør lage seg en tittel selv

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Kanskje jeg bør kjøpe meg en vekt etter hvert, kjøkkenvekten vår fungerer ikke lenger. Jeg har vel fulgt litt med så langt ved at jeg ser hva pakningene vi kjøper veier og så ta en viss del av det vi tilbereder. Men jeg går iallefall nedover i vekt så langt, så kan jo ta nye vurderinger etter hvert dersom jeg ser at vekten står stille eller går oppover igjen.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-13, 08:49   #31
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har gjort en livsstilsendring som bl.a annet har ført til at jeg har gått ned 26 kg (det stabiliserte seg der for et halv år siden ca). Jeg har gjort en rekke ting/fulgt en rekke prinsipper:

- Spiser i all hovedsak mat som gjør meg godt og mat som jeg kan spise en del av. I praksis betyr det f.eks at brød ikke er en del av mitt daglige kosthold og at jeg spiser annen karbohyratrik mat i moderate mengder (ris og potet f.eks). Jeg spiser mye grønnsaker, nøtter, belgfrukter, egg, hjemmelaget suppe, kylling og fisk. Så lenge jeg holder meg til denne typen mat, kan jeg spise så mye jeg vil.

- Daglig mosjon: Jeg forsøker å få til minimum en halv time daglig mosjon. Det vil si at jeg løper en halvtime, går en eller flere timer på ski, trener pilates, padler kajakk eller annet. Jeg skal i gang med mer styrketrening nå.

- Balanse: Det er viktig å ha god balanse mellom kondis-/styrketrening, avspenning, bra mat og søvn. Jeg sliter med å gå ned i vekt om jeg har masse stress i kroppen (dette er også konklusjonen i forskningsstudier som er gjort). Derfor fokus på balanse.

- Livsnytelse: Jeg spiser ikke lenger tradisjonelt godteri og kaker med sukker/hvetemel, men jeg er likevel en livsnyter. Opplevelser har blitt viktig for meg, viktigere enn søtsaker (var tidligere karbojunkie). I tillegg har jeg funnet oppskriften på noen godsaker jeg kan kose meg med som er sunne.

- Fanatisk? Jeg får av og til spørsmål om jeg er fantatisk. For mange er jeg sikkert det. Selv vil jeg si som jeg leste på et treningsforum: "Det kan være kjedelig å spise sundt, men jeg elsker følelsen det gir meg mellom måltidene".

Gammel 29-04-13, 11:09   #32
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes du er mer fantastisk enn fanatisk, Nooria.

Jeg liker smaken av sunn mat, jeg. Jeg liker de rene smakene. Jeg er vokst opp med veldig sunn, økologisk og hjemmelaget mat, det gjør noe med preferansene kanskje. Jeg liker ikke hvit ris, Uncle Bens 5. minutter er en pine å spise, den smaker ingenting, man blir sulten igjen med en gang og så får jeg litt hodepine av kjappe karber. Grov ris smaker nøtteaktig og metter lenge.

Gammel 29-04-13, 13:21   #33
zinatara

zinatara sin avatar

zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Dette er virkelig lettere sagt enn gjort, i alle fall for meg, men IKKE LES SUKSESSHISTORIER I MEDIA! Det høres ut som et teit/merkelig råd, men helt seriøst så har slike historier vært mer ødeleggende enn inspirerende for meg. "Jeg har gått ned 70 kilo på ett år, rører ikke sjokolade mer, har aaaaaldri lyst på usunn mat og har gått fra å ikke orke å reise meg fra sofaen til å trene ti økter i uka og løpe maraton på tre timer". Jeg er SUR på media som trekker frem de ekstreme suksesshistoriene, og ikke har fokus på at man kan komme langt med små endringer som passer en selv. Og at man ikke trenger å bli ekstrem. Man kan gå ned i vekt og bli sunnere, selv om man spiser litt sjokkis på en vanlig tirsdag sånn dann og vann og kanskje bare gidder tre av de fire treningsøktene man har planlagt den uka.

Vet du, jeg kjenner at jeg irriterer meg mer og mer over sånne. I dag så jeg en overskrift på DB der det sto noe ala.: Gikk ned 50 kg på 5 måneder. Slike mål må jo være bortimot umulig for de aller fleste.

Jeg prøver å holde motivasjonen ved å si til meg selv at så lenge jeg holder meg stabilt eller går litt ned, så gjør jeg en god jobb. Dersom det tar meg 2-3-4-5 år å oppnå målet mitt, så har jeg fortsatt oppnådd det. Og jeg trenger ikke være syltynn, fitness-dronning eller noe som helst annet når jeg når vektmålet mitt.

Gammel 29-04-13, 13:27   #34
zinatara

zinatara sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Jeg synes du er mer fantastisk enn fanatisk, Nooria.

Jeg liker smaken av sunn mat, jeg. Jeg liker de rene smakene. Jeg er vokst opp med veldig sunn, økologisk og hjemmelaget mat, det gjør noe med preferansene kanskje. Jeg liker ikke hvit ris, Uncle Bens 5. minutter er en pine å spise, den smaker ingenting, man blir sulten igjen med en gang og så får jeg litt hodepine av kjappe karber. Grov ris smaker nøtteaktig og metter lenge.

Vi har spist brun ris lenge og jeg har null problemer med å bytte ut hvite karbohydrater med fullkornsprodukter. Jeg tror egentlig at hverdagsmiddagene våre ikke er så ille, jeg lager det meste fra grunnen av. Jeg passer bare på å balansere dem litt bedre på tallerkenen og ikke spise for store porsjoner.

Vi spiste til og med pizza i helgen. Jeg lagde grov bunn, sunt fyll og ikke for mye ost oppå. Og så spiste jeg to små stykker med en stor porsjon salat til. Tidligere ville jeg fort spist 5-6 stykker og spist meg stappmett.

Gammel 29-04-13, 13:27   #35
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lag GOD mat! Det er jo masse fantastisk mat som er veldig kalorifattig. Skalldyr! Indre- og ytrefilet av alskens dyr (lam! hjort! reinsdyr!)! De aller beste sesonggrønnsakene, nå er det aspargestid! Lag deilige grønnsaksbaserte supper (stavmikseren er din venn)!

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-13, 22:07   #36
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, for all del! All mat skal være god! Stavmiksersupper, skalldyr, fisk, indrefilet, vilt!

Jeg har dessuten heller gått litt saktere ned i vekt for å kunne ha litt smør på torsken, litt fløte i suppa og litt rømme på laksen. Livet er for kort til å spise kjedelig. Gode supper, kokt på oksehaler og grønnsaker, posjert kylling med thaigrønnsaker, wok, indisk, namnamnam!

Gammel 06-05-13, 22:20   #37
zinatara

zinatara sin avatar

Standard

Etter en liten nedtur har jeg funnet ut at jeg kanskje bør telle litt mer på kaloriene.

Men jeg blir jo helt forvirret av hele greiene. Jeg har lastet ned myfitnesspal og shapeup club apper til iphonen, skaffet meg ny kjøkkenvekt som kan regne kalorier og søkt rundt på nettet. Men jeg blir jo helt forvirra. Myfitnesspal påstar at jeg bør ligge på 1400 kalorier i døgnet, shapeup club sier 1700 og en kalkulator som regner ut kaloribehov sier at jeg kan ligge på nesten 2000 kalorier i døgnet. Da regner alle med et vekttap på 0,5 kg i uken.

Hva skal jeg forholde meg til? Jeg har ikke lyst til å senke forbrenningen min slik at jeg lett går opp i vekt senere, men samtidig vil jeg jo gå ned i vekt. Jeg merker at på 1400 kalorier må jeg være veldig streng med meg selv og virkelig tenke igjennom måltidene mine.

Gammel 06-05-13, 22:43   #38
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Hvor mange kalorier kommer an på hvor tung du er og hvor fort du vil gå ned. Som regel. Så finnes det unntak, som meg. Selv om jeg er blytung kan jeg ikke spise noe særlig mer enn 1300 kalorier hvis jeg vil ned 0,7-1 kg i uka.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-13, 22:54   #39
zinatara

zinatara sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Hvor mange kalorier kommer an på hvor tung du er og hvor fort du vil gå ned. Som regel. Så finnes det unntak, som meg. Selv om jeg er blytung kan jeg ikke spise noe særlig mer enn 1300 kalorier hvis jeg vil ned 0,7-1 kg i uka.

Ja, jeg vet at det kommer an på både vekt og hvor rask vektnedgang jeg ønsker. Men jeg har jo fylt ut både vekt, høyde, alder, aktivitetsnivå og at jeg vil gå ned ca. 0,5 kg i uka på alle disse stedene og får altså så ulike svar.

Her er det stedet jeg kom frem til ca. 2000 kalorier om dagen http://nhi.no/forside/skjema-og-kalk...hov-37101.html

Dersom jeg faktisk kan spise 2000 kalorier om dagen og gå ned i vekt, så hadde jo det vært det aller beste. Selv om jeg jo vet at jeg må justere ned etter hvert som jeg går ned i vekt.

Jeg har jo lyst til å gå ned i vekt, men vil helst gjøre det i et nokså sakte tempo slik at jeg ikke ødelegger forbrenningen min. For dette må jo være noe jeg kan leve med resten av livet.

Får vel prøve meg litt frem og se om jeg faktisk går ned i vekt på 2000 kalorier. Dersom jeg står stille eller går opp i vekt får jeg vel heller justere

Gammel 06-05-13, 23:51   #40
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De har ulike teorier bak det de gjør. Det er i praksis individuelt, og noe vil treffe på noen, annet på andre.

Selv om det egentlig er enkelt: kaloerier inn - kalorier ut, så er "kalorier ut" veldig individuelt. Det er forskjell på en sykehussykepleier og en kontorrotte. På en som er av den typen som sitter og spretter på stolen og en som mer ligger på den. På den som helst velger trappen i stedet for heisen, og den som sørger for at alle printerjobbene kjøres i en omgang, så man sparer seg for en ekstra tur til printeren. Osvosv. Se på de tynneste menneskene du kjenner, og tenk på hvordan de beveger seg. Særlig de som "kan spise hva de vil". De har en mye høyere forbrenning bare på bevegelsesmønsteret sitt, enn det vi sofagriser har. Og sånne bevegelser legger man ikke inn i kalkulatoren.

Så en kalkulator tar vel utgangspunkt i en type folk, og en i en annen.

Begynne med 2000 og så bevege deg rolig nedover om det ikke funker?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:19.