Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Er NAV virkelig så ille?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-05-13, 20:17   #21
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er NAV virkelig så ille?

Jeg synes Shute peker på det jeg også synes.
- Nav er ille på samme måten som alt som er personfokusert. Lege, skole, hjelpepleiere etc. Mennesker er forskjellig, de fleste er hyggelig, men noen er sprø
- Nav er ille på den måten at den "spiser personal", jobben er belastende, ikke spesielt godt lønnet og stressende (for de som jobber der)
- De som bruker NAV er som regel i en presset situasjon, noe som gjør det vanskelig for dem å være overbærende. Dette er krevende kunder/brukere å håndtere
- Reformen gjorde at kompetansekravet økte. Mye. Veldig mye. Jeg mener dette slo uheldig ut.
- Tildels må Nav samarbeide arbeidsplassen som tredjepart. Veldig mye varierende der. Også en utfordring.

Summen av alt dette gjør at jeg tror det er temmelig utfordrende - for alle - både brukere og ansatte.

Gammel 06-05-13, 20:19   #22
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Krinoline, her.

Hva er det egentlig som feiler alle disse unge menneskene som behøver støtte fra NAV, egentlig?

Mener du dette så hånlig som jeg opplever det eller?

Jeg tenkte også at det meste av "sutringen" over NAV var mest overdrevet og at de som sutret ikke kunne ha noe særlig egeninnsats. Fordi jeg opplevede at NAV-kontoret der jeg bodde fungerte. Så flyttet jeg, og da ble erfaringen en ganske annen, for å si det med forsiktige ord.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-13, 20:31   #23
Sneglo
Nøttelitens medhjelper

Sneglo sin avatar

Medlem siden: Jul 2011
Sneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Mener du dette så hånlig som jeg opplever det eller?

La oss håper hun ikke mente det.

Jeg har i ekstremt liten grad hatt problemet med NAV.
Hadde en liten klinsj med de her for noen uker siden, fordi jeg ble litt satt ut av at de skulle ha en grundig forklaring fra lege om hvorfor jeg var sykemeldt i en del mnd ifjor høst. Og jeg ble vel kanskje litt paff over at arbeidsgiver ikke har krav på den infoen, men at NAV kan komme å kreve det.

Som legen min sa "Jaha, skal DE da bestemme om sykdommen din var god nok for sykemelding i forhold til utbetaling av penger? Det er ikke godt nok at jeg sier at det er den"

Så han ble nå litt oppgitt selv å.

Men ellers har jeg egentlig bare god erfaring med NAV stort sett.

Gammel 06-05-13, 21:00   #24
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Engasjert, her.

Denne ytringen er skrevet av en dame som utgir seg for å være ansatt i NAV, mens hun i virkeligheten er ansatt i en av NAVs leverandørbedrifter. For meg skjærer det seg litt allerede der, og selv om slike ytringer skal skrives slik at de treffer og er satt på spissen, blir det feil når hun ikke er ærlig om hvilken posisjon hun skyter fra.

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.11...88381481237582

Hilsen en NAV-ansatt...

Jeg omgås flere NAV-ansatte som reagerer på det samme. I tillegg tenker de "snakk for deg sjæl" og synes det er leit at hun gjør alle fordommer til skamme, mens de selv virkelig gjør hva de kan for å hjelpe folk på rett kjøl. Lestei dag at hun har sagt opp jobben, og det var kanskje på tide med den slappe arbeidsmoralen jeg synes hun fremviste i kronikken sin.

Gammel 06-05-13, 21:15   #25
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Hva er det egentlig som feiler alle disse unge menneskene som behøver støtte fra NAV, egentlig?

De har sikkert "Småbarnsmamma-ME" og er hjemme på dagtid så de skal ha overskudd til å shoppe, trene og dekorere.

Jeg har vært borti de utroligste historier når det gjelder NAV, akkurat nå har jeg en kamerat som nektes videre AAP fordi han ikke er frisk nok til å ta en hvilkensomhelst jobb, samtidig mener NAV han ikke er syk nok til stønad. Til tross for at fastlegen hans har dokumentert det og til og med møtt opp personlig på møte med NAV og kompisen min. Systemet kan være utrolig rigid og stivbent, og det Shute sier om Festnung NAV var ganske treffende. Jeg for min del syntes jeg kjente igjen NAV Forvaltning i Embetsmennene på Slottet i Kafkas "Slottet".

Jeg tror vel egentlig at det skar seg da alle etatene (Trygdekontor, sosialkontor, arbeidskontor) ble slått sammen til en, og i stedet for at man hadde forskjellige kontorer der det satt personer med spisskompetanse fikk man nå ett kontor der alle skulle kunne litt om alt.

Og selvfølgelig har det mye å si hvordan du møter saksbehandlerne. Men det spiller minst like stor rolle hvordan de møter deg. Jeg har brukt mange år på å komme meg såpass ovenpå at jeg går inn på NAV med hevet hode, for veldig lenge fikk jeg en svært nedlatende holdning i retur ved enhver kontakt med dem, og det gjorde noe med meg på sikt altså.

Sist redigert av Enhjørning : 06-05-13 kl 21:45.
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-13, 21:20   #26
Trixie

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har svært varierende erfaringer med nav.
Det som er mest kjedelig, synes jeg, pr odag at de ikke holder avtaler. Saksbehandleren min skulle ringe meg straks tilbake, vel, det er en uke siden. Så går man å venter da, og venter, og venter. Å få tak i de på telefon er tilnærmet umulig.
Men når jeg først er der så synes jeg saksbehandleren min er ok, men man møter mange forskjellige mennesker.
Og jeg har full forståelse for at mange sliter i møte med nav.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-13, 22:14   #27
Krinoline
Fullverdig medlem

Medlem siden: Jan 2012
Krinoline er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

De har sikkert "Småbarnsmamma-ME" og er hjemme på dagtid så de skal ha overskudd til å shoppe, trene og dekorere.

Jeg har vært borti de utroligste historier når det gjelder NAV, akkurat nå har jeg en kamerat som nektes videre AAP fordi han ikke er frisk nok til å ta en hvilkensomhelst jobb, samtidig mener NAV han ikke er syk nok til stønad. Til tross for at fastlegen hans har dokumentert det og til og med møtt opp personlig på møte med NAV og kompisen min. Systemet kan være utrolig rigid og stivbent, og det Shute sier om Festnung NAV var ganske treffende. Jeg for min del syntes jeg kjente igjen NAV Forvaltning i Embetsmennene på Slottet i Kafkas "Slottet".

Jeg tror vel egentlig at det skar seg da alle etatene (Trygdekontor, sosialkontor, arbeidskontor) ble slått sammen til en, og i stedet for at man hadde forskjellige kontorer der det satt personer med spisskompetanse fikk man nå ett kontor der alle skulle kunne litt om alt.

Og selvfølgelig har det mye å si hvordan du møter saksbehandlerne. Men det spiller minst like stor rolle hvordan de møter deg. Jeg har brukt mange år på å komme meg såpass ovenpå at jeg går inn på NAV med hevet hode, for veldig lenge fikk jeg en svært nedlatende holdning i retur ved enhver kontakt med dem, og det gjorde noe med meg på sikt altså.

?

Jeg velger å debattere på et seriøst nivå: Jeg mener at enkelte trenger hjelp til å forstå at de kanskje ikke er så syke som de selv tror at de er. Det handler ikke om at noen er slemme/dumme/går inn for å utnytte systemet, men at de, gjerne med god hjelp av helsevesenet, sykeliggjøres mer enn det som er nødvendig. La meg ta et eksempel; en bekjent har vært sykemeldt lenge pga ryggvondt. Er i utgangspunktet innadvendt og har problemer med å ta kontakt med folk. Blir som sagt sykemeldt, isolerer seg, kjenner på mer og mer vondt, får tatt en MR som viser et prolaps og slitasje i ryggsøyla. Blir ikke fortalt godt nok hva dette egentlig er og hva det dreier seg om. Ser seg ikke råd for å komme tilbake i jobben sin, sykemeldingene forlenges. Havner "i klørne på NAV". Forteller alle rundt seg hvor håpløst alt er. Går hjem i sinne fra et NAV-møte. Sendes etterhvert på et opptreningsopphold. Får der informasjon og undervisning om ryggsmerter, om hvor vanlig det er med ryggvondter og prolapser, at det ikke er farlig. Ryggen er ikke utslitt selv om man ser slitasje på en MR. Ser andre i samme situasjon med et positivt sinn og ditto innstilling som er på jobb selv om rygg/nakke ikke er bra. Får et mentalt spark i ræva, begynner å trene, og finner en jobb. Hadde han forblitt i NAV-systemet hadde han trolig blitt både utslitt/utmattet/deprimert av å "krangle med systemet", og hadde trolig havna permanent utenfor arbeidslivet. Fordi det hengende håret tippa andre veien, har han i dag et helt annet liv og har fokuset på en helt annen plass enn det han hadde før. Altså for å oppsummere; han har fått hjelp til å forstå at han ikke er så syk som det han i utgangspunket trodde. Vinn-vinn for både han selv og NAV.

Jeg synes det er helt forjævlig at folk med alvorlige sykdommer som f.eks kreft, andre kroniske sykdommer o.l, skal måtte levere meldekort. Det må gå an å gi folk fred til å kjempe for livet. Litt skjønn hadde nok gjort seg, jeg tror ingen hadde følt seg forbigått hvis en alvorlig syk person kan slippe papirmølla i dette systemet. Poenget med HI var et spørsmål om hva slags konkrete tiltak må til for å få dette systemet til å bli bedre? Jeg aner virkelig ikke fordi jeg er lite kjent med NAV.

Krinoline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-13, 22:36   #28
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og det merkes også. Nek.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-05-13, 22:39   #29
Krinoline
Fullverdig medlem

Krinoline er litt kul
Standard

Seriøst? Er du fire år? Pell deg ut fra denne debatten, du.

Gammel 06-05-13, 22:41   #30
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Med glede.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-05-13, 22:42   #31
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

?

Jeg velger å debattere på et seriøst nivå: Jeg mener at enkelte trenger hjelp til å forstå at de kanskje ikke er så syke som de selv tror at de er. Det handler ikke om at noen er slemme/dumme/går inn for å utnytte systemet, men at de, gjerne med god hjelp av helsevesenet, sykeliggjøres mer enn det som er nødvendig.

Du sliter nok her, for det er nemlig legene som mener noe om hvor syke folk er.

Gammel 06-05-13, 22:45   #32
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Akkurat nå er det ganske kjipt at jeg ikke kan rødprikke deg igjen umiddelbart.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-13, 22:47   #33
Krinoline
Fullverdig medlem

Krinoline er litt kul
Standard

Okay, så når man har 17000 innlegg og lever livet sitt på forum, DA får man lov til å kaste alt av hemninger og folkeskikk over bord og oppføre seg som en dritt. Kjekt å vite. Er heldigvis mange her med ditto mange innlegg som deg som makter å diskutere på et saklig og respektfullt nivå, så da får du bare være Den Kleine.

Gammel 06-05-13, 22:48   #34
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Krinoline: Du debaterer virkelig ikke på et saklig nivå altså.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-13, 22:50   #35
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

?

Jeg velger å debattere på et seriøst nivå: pliiip [...]

Kronikken var litt sådær, men det er fint den skaper debatt. Debatt er bra, så lenge man klarer å holde den saklig. Å si at folk bare må få høre at de ikke er syk, men faktisk ganske frisk; ut å jobb, er ikke særlig saklig. Beklager, men du mistet meg der.

Gammel 06-05-13, 22:51   #36
Bamsemums

Bamsemums sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Bamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

?

Jeg velger å debattere på et seriøst nivå

?

Hihi

Gammel 06-05-13, 22:51   #37
Krinoline
Fullverdig medlem

Krinoline er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Akkurat nå er det ganske kjipt at jeg ikke kan rødprikke deg igjen umiddelbart.

Ble du mobba på skolen og har behov for å ta igjen eller? Noe galt må det jo være. Må være knakende kjekt å få ut all dritten sin på et forum hvor man kan gjemme seg bak et nick. Du hadde nok aldri i verden våget å ta dette på et diskusjonsforum hvor man må logge inn med navn.

Gammel 06-05-13, 22:53   #38
Krinoline
Fullverdig medlem

Krinoline er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chablis, her.

Det er greit, og jeg tar den. Om du ser deg råd for det, må du gjerne komme med innspill på hvordan jeg skulle debattert saklig. Dette er en interessant debatt, men dersom det ikke er mulig å ta den her, får det bare så være.

Gammel 06-05-13, 22:54   #39
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chablis, her.

Nei, jeg synes hun skal lære av erfarne FP-ere, som f.eks Hyacinth. Nek er mye mer gangbart enn å spørre om noen er fire år.

Krinoline: Det er en ting det ikke er lov til å synse om på FP og det er hvorfor det er så mange, tilsynelatende unge, friske mennsker som er avhengig av støtte fra NAV. Dette er bare en sak mellom dem og legen deres, skjønner du.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-13, 22:54   #40
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Jeg klarer å ha to tanker i hodet på en han og se at enkelte sykeliggjøres mer enn godt er både av lege og NAV. Jeg har sett det må meget nært hold.
Jeg skriver enkelte, fordi jeg tror nok helst det oftest er slik at mange opplever å kjempe for å bli trodd på hvor syke de er. Og det er innmari synd, og veldig feil.

Man finner alle typer mennesker som er innenfor NAV-systemet på et eller annet vis. Jeg er det selv. Jeg klarer å se at man har mennesker som burde fått være innenfor men som faller utenfor, og at man har mennesker som er innenfor systemet men som kanskje misbruker det, og kanskje burde finne andre løsninger.
Det er jo bare realiteten, og ingenting å ta seg nær av.
Så lenge man selv har alt på sitt tørre syns jeg man skal gå inn på NAV med hevet hode og få det man har rett på. Og faen ta de saksbehandlerne og servicefolkene som behandler sine klienter som møkk. De burde finne seg en annen jobb.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:10.