|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: O-russ og alkoholJeg kjenner jeg reagerer på politiets holdning her..."passe på at de ikke drikker for mye"...
|
|
|
#23 |
|
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
Sv: O-russ og alkoholDette er da helt på trynet? Politiet passer på at fulle 15-åringer har det fint og oppfører seg som fulle 15-åringer forventes å gjøre? Hæ? |
|
|
|
|
|
#24 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: O-russ og alkoholHelt på trynet ja, men ikke helt ukjent problemstilling. |
|
|
|
|
|
#25 |
|
Champagne til alt
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Sv: O-russ og alkoholStå på amo!! Dette er noe av det mer hårreisende jeg har hørt
|
|
|
#26 |
|
Medlem siden: Oct 2006
Sv: O-russ og alkohol
My point excactly.
|
|
|
|
#27 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Sv: O-russ og alkoholHø. Jeg har adri hørt om orangeruss engang, jeg. Merkelige greier. |
|
|
|
|
|
#28 |
|
Epikur
|
Sv: O-russ og alkoholDette ville aldri skjedd der jeg bor.
|
|
|
#29 |
|
Engel med shit på vingene
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, det ser jeg helt tydelig i bygda mannen er fra.
|
|
|
#30 |
|
© All rights reserved
|
Det gjør de nå jaggu meg i byer også. Sist redigert av 007 : 06-05-13 kl 14:30. |
|
|
|
|
|
#31 |
|
Epikur
|
Sv: O-russ og alkoholDefinitivt. 007. Men i den bygda jeg kom fra var HB-presset så stort at jeg selv så ingen annen utvei enn å være totalavholds (sånn halvveis medførte bare massivt drikkepress) mens jeg bodde der. Mine foreldre holdt seg bare langt unna disse festene og det samme gjorde alle andre som var sånn nogenlunde dannet eller hadde en posisjon der de ikke ville sende ut blandede signaler, sånn som baksjefpappaen til venninnen min osv.
|
|
|
#32 |
|
|
Sv: O-russ og alkoholJeg er vokst opp med fest fra konfirmasjonsalder og begynte vel selv å drikke alkohol da jeg var 16 tenker jeg. Det var veldig vanlig. Noen få begynte før og noen få senere. Min første fest var julefest i grenda der vi har hytte. Der var aldersspennet 15-90. Ok så er det ulovlig å drikke når man er 16, men bortsett fra det så var det veldig trygge rammer. Unødvendig kan man kanskje si, men jeg husker det uansett som veldig morsomt. De store festene der type Åge, Hellbillies, Terje Tysland, Dance with a stranger (oh jes, oppvokst i midt- norge) var det egentlig litt verre for der var det nesten bare ungdommer, men det var voksne vakter. Det er jo merkelig all den tid alkohol er forbudt før 18, men bortsett fra det så gikk det jo stort sett rimelig greit for seg. Fulle tenåringer er ikke det mest sjarmerende, men det var jo en viss kontroll på det. Mannen er litt eldre enn meg og vokst opp i Trondheim. Der var det mer vanlig med både hjemmealefester som kom ut av kontroll, slåssing, politiet på døra og hjemmebrent enn det jeg var vant til. Selv om vårt forbruk kanskje var mer åpent. VI ble alltid hentet og kastet innpå en tyggis før vi hoppet inn i bilen til våre foreldre. Ikke helt edru, men allikevel akseptabel. Aner ikke hvordan jeg kommer til å håndtere dette med egne barn. Tror egentlig at ungdommer nå til dags er mer "ordentlig" enn det vi var. Men jeg ser ikke på meg som udannet eller fra et udannet hjem selv om jeg debuterte med alkohol før 18 altså. |
|
|
|
|
|
#33 |
|
|
Sv: O-russ og alkoholJa, det er forskjell på by og bygd. I bygda drikker gjerne dumme foreldre sammen med barna sine, ettersom det ikke er så mange plasser å samles. Mens i byene løper ungene gatelangs og drikker på hvert et hjørne eller hjemme hos noen der foreldrene lar fjortisene være hjemme alene. Begge deler like ille.
|
|
|
#34 |
|
This is normal!
|
Slik var det da jeg vokste opp også. Det har endret seg totalt. Nå er de fleste foreldre veldig restriktive, og serveringssteder/bygdehus (der disse generasjonsfestene holdes) med skjenkeløyve er nøye på å ikke servere de under 18 år. Jeg tror mange av opplevelsene fra bydemiljøer for 20+ år siden bør legges vekk. Det gjelder holdninger til alkohol, forestillinger om bygdedyr og mye annet. Her er jeg helt enig med 007.
Sist redigert av noen : 06-05-13 kl 14:18. |
|
|
|
|
|
#35 |
|
Champagne til alt
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Jeg er helt enig med dette, noen sa det bedre enn jeg klarte å få fram selv
|
|
|
#36 |
|
This is normal!
|
Sv: O-russ og alkoholLitt forskningsformidling om ungdom og alkoholvaner.
|
|
|
|
#37 |
|
Gjer så godt eg kan
|
Slik er det her eg bur og har vokse opp og. Eg har tiandeklassing i år, og det er kun lagt opp til alkoholfrie arrangement. Sjølvsagt. Det er foreldrevakter på alle arrangement og alle arrangement er godkjendt på foreldremøte i forkant. |
|
|
|
|
|
#38 |
|
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: opp ei trapp og inn ei dør
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: O-russ og alkoholIkke greit at spesielt politi kommer med slike uttalelser, heller ikke andre voksne.
|
|
|
#39 |
|
© All rights reserved
|
Sv: O-russ og alkoholDet meste er mer synlig på bygda, men jeg tror ikke det er så mye verre på bygda enn i byer. Etter 35 års erfaring fra diverse bygder ser jeg jo helt klart at bygdene utvikler seg, heldigvis. Den bygda jeg vokste opp i på 80-tallet har en ganske annen kultur i dag.
(Hentet herfra, og henviser til denne undersøkelsen.) Sist redigert av 007 : 06-05-13 kl 18:25. |
|
|
|
![]() |
|
|