Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Hvor stor andel av klærne deres er dyre?

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-04-07, 19:05   #81
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor stor andel av klærne deres er dyre?

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Old Mummy!

Ja, det var jo mye bedre!
Kan gjerne legge inn ekstra hold-in-effekter på strategiske steder for oss godt voksne.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-07, 19:06   #82
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg er så enig. Etter min mening bør man, når man er kommet i en sånn situasjon at man ikke behøver å se på prisen lenger, heller tenke mer på hva man kan gjøre for andre enn på hvor mye mer man kan bruke på seg selv.

Er det noen som sier at man ikke kan gjøre begge deler?

Gammel 29-04-07, 19:08   #83
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes forøvrig folk skal få lov å bruke penger på det de vil jeg.
Selv om man bruker mye på dyre klær, så kan det jo hende man gir mye til gode formål og? .

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-07, 19:11   #84
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg synes ikke dette er noe som gjelder klær spesielt? Jeg kan ikke helt skjønne hvorfor du mener at det du gjør - innvestere i eiendom - er så mye bedre? Er ikke dette også et overforbruk? Jeg kan heller ikke se at det er bedre å bruke penger på kultur, på bil, på bøker etc. Alt dette er jo ting man gjør i egeninteresse. Jeg har brukt ufattelig mange penger på bøker - det hadde utvilsomt vært mer fornuftig (fra et forbruksståsted og et økologisk ståsted) å lånt disse bøkene på biblioteket. Hadde det ikke? Og er det ikke det samme med deg? Hvis du har brukt pengene dine til å innvestere i eiendom, kunne du ikke ha greid deg med mindre? Det er absolutt ikke økologisk å bruke energi på å varme opp ekstra kvadratmeter. Forbruk er forbruk.

Ja, forbruk er forbruk. Jeg synes likevel det blir rart å sammenlikne kleskjøp med kjøp av hus? For meg blir det vesentlig å tenke på hva som skjer med klærne (eller hva det måtte være) etter at man har kjøpt dem. Dersom klærne kan brukes lenge, kan man kanskje forsvare kjøpet. Jeg føler ofte at jeg ikke kan forsvare de innkjøpene jeg selv gjør. For meg blir også kleskjøp noe helt annet enn f.eks. kjøp av bøker. Bøkene mine er jeg glad i og tar vare på. Jeg kaster dem ikke etter bruk. En teateropplevelse gir meg også noe helt annet enn en kortvarig glede av å shoppe.

Gammel 29-04-07, 19:12   #85
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Valentina, her.

Hørt'n før. Billig argument. Overforbruk er overforbruk enten man kjøper seg god samvittighet i tillegg eller ikke.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-07, 19:13   #86
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Jeg synes forøvrig folk skal få lov å bruke penger på det de vil jeg.
Selv om man bruker mye på dyre klær, så kan det jo hende man gir mye til gode formål og? .

Det er i alle fall ikke særlig miljøvennlig å stadig kjøpe ting man ikke trenger.

Gammel 29-04-07, 19:29   #87
Butterfly
Superaktiv

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Bor i Lier
Butterfly er litt kul
Standard

Det kommer vel litt ann på hva man syntes er dyrt og billig for forskjellige ting. Har litt delt av dyrt og billig

Butterfly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-07, 19:43   #88
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er fint å kunne kjøpe ting som er av god kvalitet, så det holder lenger, og er produsert under ålreite etiske forhold, i motsetning til hva som er tilfelle med mye "fast fashion" som Gina Tricot og HM.

Gammel 29-04-07, 19:54   #89
AprilRyan
Bør lage seg en tittel selv

Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

For bare kort tid tilbake hadde jeg knapt penger til å bruke på klær og jeg tviler på at jeg hadde ett eneste plagg i skapet jeg hadde kjøpt til full pris i butikk. Jo, vent, unntaket var da jeg fikk en kåpe til 2000 av mannen min i bryllupsgave. Nå som jeg jobber i en butikk, som ikke akkurat er en billigkjede, eller sånn veldig dyr, har jeg knapt billigklær igjen i skapet. Jeg får også prosenter på en mye dyrere klesbutikk og merker veldig godt at det generelt sett er en stor kvalitetsforskjell på billigklær og dyre. De dyrere varer ofte lenger både kvalitetsmessig og stilmessig og da synes jeg det faktisk er lettere å forsvare noen få og dyre kjøp framfor å stadig kjøpe mye billig, som ikke varer og blir for slitt til å selges eller gis videre.

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-07, 19:56   #90
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Hørt'n før. Billig argument. Overforbruk er overforbruk enten man kjøper seg god samvittighet i tillegg eller ikke.

Men må man nødvendigvis ha et overforbruk fordi om man "har så god økonomi at man ikke trenger å se på prislappen"? Hvor i alle dager er sammenhengen? Når ble dyrt overforbruk, mens billig ble ok?

Vi har en design-spisestue som vi har arvet etter min manns oldemor - dyr i sin tid, men kvalitet som har holdt gjennom genereasjoner. Kan dessverre ikke si det samme om salongbordet vi kjøpte på Ikea. Det har holdt noen år, men det kommer neppe til å gå i arv verken til barn eller barnebarn

Jeg blir provosert over påstander om at har man god råd, da overforbruker man per def.

Gammel 29-04-07, 19:57   #91
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Klesskapet mitt består av en blanding mellom dyrt og billig. Jeg ser at turnover frekvensen for billigtøyet er langt hurtigere enn for mye av det dyre. Jeg periodehandler klær, det vil si at jeg handler mye et par ganger i året. Ellers kjøper jeg meg ingenting, jeg er rett og slett dårlig på shopping.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-07, 19:59   #92
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleT, her.

Det er i alle fall ikke særlig miljøvennlig å stadig kjøpe ting man ikke trenger.

Nei, så klart ikke.
Men jeg prøver iallefall å få til gjenbruk, ved å enten gi bort, selge eller gi til Fretex.
Og når jeg kjøper ting, så føler jeg jo at jeg trenger det. Og med min økonomi må det bli HM og ting i den prisklassen, siden jeg må ha ny garderobe.
Men klart det blir en del bomkjøp også.

Jeg vet jeg ikke er god på miljø på alt, men jeg er god på en del . Og det holder for meg.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-07, 20:00   #93
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Men er det nødvendigvis slik at de som kjøper dyrt kjøper ting de ikke trenger, mens de som kjøper billig bare kjøper ting de trenger da . Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg tenker meg alltid godt om hvis jeg skal kjøpe noe "dyrt", men jeg må innrømme at da jeg ga klær til Fretex nå nylig, så røk det med noen relativt ubrukte feilkjøp fra H&M.

Gammel 29-04-07, 20:00   #94
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Schnuppa, her.

Bare sånn for å fjerne mystikken om det er "ekslusivt" med en gang?

Nei, men det er et hint av vintage, da...

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-07, 20:05   #95
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Standard

Nei, så klart ikke.
Men jeg prøver iallefall å få til gjenbruk, ved å enten gi bort, selge eller gi til Fretex.
Og når jeg kjøper ting, så føler jeg jo at jeg trenger det. Og med min økonomi må det bli HM og ting i den prisklassen, siden jeg må ha ny garderobe.

Jeg vet jeg ikke er god på miljø på alt, men jeg er god på en del . Og det holder for meg.

Gjenbruk er en fin ting. Og at man faktisk trenger klærne man kjøper er selvsagt bra. Mitt problem er at jeg ofte føler at jeg har gjort innkjøp, f.eks. hos H&M, som slettes ikke var nødvendige og at jeg ender opp med mange flere klær enn det jeg strengt tatt trenger.

Jeg kjører ikke bil og spiser lite kjøtt og kan på den måten kalle meg miljøvennlig. Men jeg synes ikke det unnskylder at jeg kan shoppe tullete ting med god samvittighet.

Gammel 29-04-07, 20:06   #96
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Nei, så klart ikke.

Her er det veldig lite som kastes i søppelet, og da først etter å ha gjort tjeneste som filler. Når det gjelder barneklær så gir jeg bort dyre klær til familie og venner med barn, andre fine klær har jeg gitt bort på Finn til familier som trenger det, jeg har diger sekk med klær med mindre skjønnhetsfeil som skal sendes til barnehjem i Øst Europa, og jeg gir alle mine og mannens avlagte klær til Fretex.

Jeg orker ikke å ha dårlig samvittighet for at vi har råd til å kjøpe det vi trenger av klær. Joda, vi kunne sikkert ha klart oss med litt mindre. Men det er ikke så miljøvennlig å vaske klær ofte heller, ble det poengtert i en annen tråd .

Gammel 29-04-07, 20:07   #97
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Standard

Men er det nødvendigvis slik at de som kjøper dyrt kjøper ting de ikke trenger, mens de som kjøper billig bare kjøper ting de trenger da . Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg tenker meg alltid godt om hvis jeg skal kjøpe noe "dyrt", men jeg må innrømme at da jeg ga klær til Fretex nå nylig, så røk det med noen relativt ubrukte feilkjøp fra H&M.

De er vel akkurat det jeg har sagt hele veien, både her og i den andre tråden din? Jeg tror det er lurt å gjøre dyrere innkjøp hvis det får en til å handle mindre på impuls og få antall kjøp ned.

Gammel 29-04-07, 20:29   #98
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, forbruk er forbruk. Jeg synes likevel det blir rart å sammenlikne kleskjøp med kjøp av hus? For meg blir det vesentlig å tenke på hva som skjer med klærne (eller hva det måtte være) etter at man har kjøpt dem. Dersom klærne kan brukes lenge, kan man kanskje forsvare kjøpet. Jeg føler ofte at jeg ikke kan forsvare de innkjøpene jeg selv gjør. For meg blir også kleskjøp noe helt annet enn f.eks. kjøp av bøker. Bøkene mine er jeg glad i og tar vare på. Jeg kaster dem ikke etter bruk. En teateropplevelse gir meg også noe helt annet enn en kortvarig glede av å shoppe.

Jeg også har en helt annet følelsesmessig forhold til det å kjøpe (feks) bøker enn det å kjøpe klær. Men hvis jeg stikker fingeren i jorda er jo dette like mye forbruk som annet forbruk. Den eneste forskjellen ligger jo i min subjektive opplevelse av handelen. Både bøker og klær er det OK muligheter for å resirkulere (til andre, til brukthandlere etc), så det ligger jo ingen forskjell der. Bøker blir også produsert og gir samme problemstillingene som andre ting som produseres (unntaket er kanskje den etiske siden: Det er ikke mange barnearbeidere som lager bøker).

Jeg synes ikke det er noe moralsk forskjell på forbruk. Hva mener du er den moralske forskjellen på forbruk? (Jeg skjønner at det er en praktisk forskjell)

Gammel 29-04-07, 20:37   #99
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

De er vel akkurat det jeg har sagt hele veien, både her og i den andre tråden din? Jeg tror det er lurt å gjøre dyrere innkjøp hvis det får en til å handle mindre på impuls og få antall kjøp ned.

Hmm, jo du har sagt det, men jeg har liksom følt at det lå et lite "men" bak. Men det er kanskje bare jeg som leser deg feil?

Men når jeg leser det du skriver her så er jeg helt totalt enig. Impulskjøp bør man unngå. Og jeg har shoppingdysleksi, og bør finne en kur mot det . Kjøper ikke ting på impuls, men ender ofte opp med ting jeg ikke trenger fullt så mye som det jeg egentlig skulle kjøpe. Sist endte jeg opp med to kjoler jeg garantert får bruk for i sommer, men jeg har enda ikke fått kjøpt de to genserne jeg kunne trengt nå. Men jeg klarer meg jo uten dem, så helt krise er det tydeligvis ikke .

Gammel 29-04-07, 20:40   #100
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har vel en salig blanding av dyre og billige klær, men med overvekt av billige. De dyreste klærne er stort sett kjøpt på salg, jeg elsker å gjøre kupp!

Jeg er egentlig ikke så veldig interessert i klær og kler meg ganske kjedelig. Jobbklær kjøpes stort sett på HM med noen penere bukser og masse mix-match av gensere og skjorter. Sko og ytterjakker er som regel der jeg svir av mest, har ingen problemer med å legge ned noen tusenlapper i en jakke eller ett par sko, hvis det er noe jeg virkelig ønsker meg. Har også kjøpt meg noen ganske dyre drakter.

Ser at noen ønsker seg privat skredder, jeg ønsker meg en stylist som kunne vært med meg på shopping!

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:34.