Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Mindre mat, men hvordan?

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-04-13, 10:43   #1
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv

Mrs. S sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Mindre mat, men hvordan?

Jeg er frustrert. Langt innlegg som skinner av selvmedlidenhet.

Ok, jeg har i mange år sagt at lavt stoffskifte og depresjon er årsaken til at jeg er fet. For fet er jeg. Når vekta er tresifret og jeg ikke er toppidrettsutøver som svulmer av muskler, så nytter det ikke med omskrivninger som "grov benbygning, og dessuten er BMI misvisende".

Jeg. Er. Fet.

Jeg har vent meg til å spise store porsjoner med mat, og å venne seg til små porsjoner gir sult hele tiden. Jeg har lyst til å spise et fjell med mat. NÅ.

Lavkarbo sa du? Been there, done that. Jeg kan spise eggerøre og røkelaks på crispisalat hele dagen. Kaloriinntak som er helt skyhøyt. I følge "fasiten" skal jeg ha en metthetsfølelse som varer og alt det. Jeg spiste fremdeles svære porsjoner etter flere mnd på lavkarbo. Eggerøre av tre egg, med fløte og meierismør, en halv pakke (50g) røkelaks og 5-6 salatblad? Fin frokost det, like sulten til lunsj.

Når lavkarbo sprekker, så vises det fort på vekta at jeg spiser store porsjoner. Leve på LCHF hele livet er et flott mål, men dessverre ikke realistisk for meg. Etter den første mnd går jeg ikke spesielt fort ned heller. Jeg klarer ikke å la være å drikke litt melk og spise litt frukt... går veldig fort over 20 g karbo.

Så tenkte jeg at jeg skulle prøve Roede, og da får jeg meg en og annen aha-opplevelse når jeg ser hvor mye kcal det er i mat. Havregrøt av 1-en- dl store havregryn? Hjelpes meg. Jeg har brukt å spise 2-3 ganger så mye når jeg har laget havregrøt til frokost og tenkt at jeg spiser sunt. I den ubehagelige kcal- tabellen finner jeg ut at jeg har brukt å spise minst 500 kcal til frokost, helst 600 eller mer hvis jeg har hatt for mye syltetøy, eller litt rosiner oppi.

Nå har jeg spist en sånn barneporsjon havregrøt, og 1 mellommåltid med et knekkebrød på størrelse med et spillkort, med Filadelfia, en skive skinke og en skive tomat.

Hva skal jeg gjøre nå da, når jeg er skrubbsulten?

Magen min er vant til store porsjoner med mat, og småspising imellom. Klart det er synd på meg, som har hatt lange perioder med depresjon og spist slik at jeg har fått magen til å forvente at det skal være mat, mat, mat. Jeg har bragt det over meg selv, uansett årsak er det der jeg er og jeg må prøve å spise mindre.

Hvor lang tid tar det på små porsjoner før magesekken er "avvent" store porsjoner? Er det i det hele tatt mulig å oppnå det?

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:41.