Sv: Bi-xenon - hva er poenget?
De bilene man "merker" har Xenon-lys, er gjerne de med ettermontert uoriginal Xenon med fargetemperaturer som strengt tatt ikke er lovlige og uten automatisk regulering av lyktene.
Å ettermontere Xenon på lovlig måte er omtrent umulig ettersom det skal være automatisk nivåregulering med sensorer etc. Hvis man starter en bil med Xenon-lys vil man gjerne merke at lysene beveger seg litt de første sekundene bilen går. Det er også krav om lyktespylere på biler med Xenon.
JEg føler meg ikke blendet av biler med originale Xenon-lykter, men jaggu er det mange etter hvert med uoriginale. Det er også mange som setter inn kraftige halogenpærer nå med blåaktig lys slik at det kan minne om Xenon (men da Xenon med "feil" fargetemperatur).
normalt sett er fargetemperaturen 4000-4300K, men det er de som lenger inn 6000K+ for "at det ser kulere ut og alle da kan se at jeg er så kul at jeg har Xenon i min 15 år gamle BMW"....
En del kjøper nok også Xenon med for høy fargetemperatur eller ettermonterer Xenon av uvitenhet.
Sak hos Dinside om kjøp av biler med ulovlig Xenon: http://www.dinside.no/906401/kjoper-...lige-xenon-lys
Sak i VG om uoriginal Xenon: http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=170382

Ser ser man at 5000K, som er høyere fargetemperatur (mer blått) enn det som originalt på biler er mer hvitt enn de Xenon-lysene man oppfatter som "blå" - altså uoriginal Xenon, eller at man har byttet Xenon-pærer til en type som egentlig ikke er lovlig.
Xenon gir bedre lys. Det gir en mer riktig farve på lyset. En pære varer normalt sett i mange år, men samtidig er det noe nyrere når man først må bytte. Langlyspærene på en bil med Bi-Xenon skal vel normalt sett sikkert vare minst 10 år. Selv byttet jeg første Xenon-pære i min bil etter 6 år.
At det er Bi-Xenon er at både nærlys/kjørelys og langlys er Xenon. Hvis det ikke er Bi-Xenon er det kun nærlysene/kjørelys som er dette. På mange nyere biler er det også LED som benyttes som kjørelys. Styrken på originale LED skal også reguleres ut i fra lyset. Det er her gjerne også sesonrer som slår på andre kjørelys automatisk når det blir mørkt - f.eks. når bilen kjører inn i en tunnel eller det naturlig blir mørkt ute.
Illustrasjon fra Nissan om lysområdet på noen av deres modeller med vanlog halogen vs. Xenon:

Her handler det ikke om at det er "mer lys" som kan blende møtende trafikk, men spredningen av lyset og fokuseringen av lyset gjennom linser.
Jeg synes absolutt Xenon er verdt den ekstra prisen det har.
Sist redigert av mrc : 25-04-13 kl 15:35.
|