|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Re: Sv: Spin-off: Hvor mye får en konfirmant til sammen?
Den summen er jeg ganske sikker på at min konfirmant topper - altså at han får mindre. Er det vanlig altså - at "alle" får mer enn 20 000 til konfirmasjonen? |
|
|
|
|
|
#23 |
|
ekstremt trøtt
|
Sv: Re: Sv: Spin-off: Hvor mye får en konfirmant til sammen?
Det virker slik. Det var ei annen i klassen som fikk i nærheten av jenta mi sin sum, skilte kanskje et par tusenlapper. Resten fikk femsifrete beløp mer enn de to.
|
|
|
#24 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Re: Spin-off: Hvor mye får en konfirmant til sammen?Jøss - jeg syns det virker usunt, egentlig. |
|
|
|
|
|
#25 |
|
Bedreviter
|
Sv: Spin-off: Hvor mye får en konfirmant til sammen?Vi har ganske liten familie. Når jeg inkluderer foreldre, søsken, besteforeldre, tanter, onkler og søskenbarn, så blir vi 16 stykker. Det gir seg derfor selv at mine unger vil få mindre enn et par av venninnene, som med tilsvarende utregning kommer opp i over 60. |
|
|
|
|
|
#26 |
|
Off the map.
|
Sv: Spin-off: Hvor mye får en konfirmant til sammen?Ingen av mine unger har verken hatt dåp eller navnefest. Jeg kommer til å lokke med tur til Kult Feriested hvis de dropper det. Det er virkelig bare for pengene, synes dessuten at man i dag er for ung for et sånt 'bli-voksen-rituale'.
|
|
|
#27 |
|
Bedreviter
|
Sv: Spin-off: Hvor mye får en konfirmant til sammen?De må for all del gjerne konfirmere seg, men de får ikke ti tusenvis av kroner av oss for å gjøre det. |
|
|
|
|
|
#28 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Spin-off: Hvor mye får en konfirmant til sammen?Jeg fikk 2300,- husker jeg. Storesøs mener jeg fikk rundt 15000 i kontanter og mye smykker og bunad for 11 år siden. Mellombror fikk rundt 35' i fjor. To gaver utenom kontanter. (Nå var mellombror sin konfirmasjon spesiell for oss, pga. omstendighetene så tror jeg en del kompenserte litt for å vise omtanke den dagen).
|
|
|
|
#29 |
|
Til tider hjulbeint
|
Sv: Re: Spin-off: Hvor mye får en konfirmant til sammen?
Skjevbriller. |
|
|
|
|
|
#30 |
|
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Spin-off: Hvor mye får en konfirmant til sammen?
Må presisere at mesteparten av pengene til både storesøs og mellombror ble sett i banken. De fikk ikke sløse de på shopping og godterier.
|
|
|
|
#31 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Sv: Spin-off: Hvor mye får en konfirmant til sammen?Ja, dere har unektelig et poeng. Jeg hadde skjevbrillene på. Men førerkort er jo en lur ide, det har vi tenkt å gi dem uansett, så det kan jo være en fin gave. |
|
|
|
|
|
#32 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Spin-off: Hvor mye får en konfirmant til sammen?Enig med Teo. |
|
|
|
|
|
#33 |
|
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Vestfold
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spin-off: Hvor mye får en konfirmant til sammen?Jeg fikk 5000,smykker og bunad. Kun en side av familien som var tilstede, den andre siden visste ikke om meg..... |
|
|
|
|
|
#34 |
|
Bedreviter
|
Det var det for så vidt i –85, da jeg konfirmerte meg også, men de som fikk mindre fikk ikke kompensasjon for liten familie av foreldrene sine likevel. Og det overlevde de aller fleste helt fint. |
|
|
|
|
|
#35 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Helt enig. Det blir jo like komisk som å kompensere for liten familie ved at mor og far kjøper to sett med ekstra julegaver hver. Hvis mine barn hadde furtet for at nabobarna fikk 30.000 til konfirmasjonen mens de "bare" fikk 20.000, tror jeg at jeg hadde byttet dem inn i et par som virket. |
|
|
|
|
|
#36 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Spin-off: Hvor mye får en konfirmant til sammen?Poden fikk ca 45 000 kr i 2009. Han skal i tillegg få bunad om han bestemmer seg for det, men da må han bestemme seg før han er 30. Han fikk deler av lettmotorsykkellappen da han var 16 og førerkort til 18-års dagen og mer får han ikke. Vi har ikke spart til ungene på egen konto gjennom barndommen, så dett var dett. |
|
|
|
|
|
#37 |
|
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Sv: Spin-off: Hvor mye får en konfirmant til sammen?Det er ikke noe nytt at pengene har stort fokus under konfirmasjonen altså. Jeg valgte å ikke konfirmere meg i 1995. Jeg orket bare ikke tanken på å komme på skolen etter festen å måtte fortelle hvor lite jeg hadde fått. Hos oss var det bare mamma, søsteren min og meg. Jeg ble juniorsoldat i frelsesarmeen i stedet, men det var bare en liten sermoni, ingen fest eller noe sånt. Jeg var ganske religiøs i den tiden og ønsket innerst inne å konfirmere meg, men sånn ble det ikke.
|
|
|
#38 |
|
stoffavhengig
Medlem siden: Mar 2009
Sv: Spin-off: Hvor mye får en konfirmant til sammen?Jeg er ikke konfirmert og fikk likevel pengegaver fra nær familie.
|
|
|
#39 |
|
|
Dette synes jeg er veldig dumt. At du som faktisk hadde lyst til å konfirmere deg av religiøs overbevisning lot vær når så mange gjør det "bare fordi" og mye pga pengene. |
|
|
|
|
|
#40 |
|
|
Sv: Spin-off: Hvor mye får en konfirmant til sammen?Hva eldste kommer til å få samlet ved konfirmasjonen i år, vet vi ikke. Men han får 15 000,- av oss. Disse kommer han til å bruke på lettmotorsykkel. Lappen til denne sponser vi, samt billappen. Disse lappene får han kun dersom han ikke begynner å røyke/snuse.
|
![]() |
|
|