|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Spin-off: Hvor mye får en konfirmant til sammen?Ja, det lurer jeg på etter alle konfirmant-trådene. Hva er det vanlig å sitte igjen med? |
|
|
|
|
|
#3 |
|
X First Lady
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Spin-off: Hvor mye får en konfirmant til sammen?Det kommer jo helt an på hvor mange som gir og hvor stor familie mm. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Re: Spin-off: Hvor mye får en konfirmant til sammen?Det vil jo variere veldig ut i fra hvor stor familien er, og hvilke summer som er vanlig å gi. I vår familie gir man ikke voldsomme summer, og jeg har forberedt min kommende konfirmant om at han neppe kommer til å flashe den største kontoen i klassen etter konfirmasjonen. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Har diplom
Sv: Spin-off: Hvor mye får en konfirmant til sammen?Jeg ser den altså. Men jeg tenkte sånn omtrent. Jeg mener å huske at når jeg konfirmerte meg fikk de fleste noen smykker, stereoanlegg og rundt 10000 kroner. Sånn omtrent. Bortsett fra pappaguttene som fikk en haug med aksjer da. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Spin-off: Hvor mye får en konfirmant til sammen?En 15 åring som bor i området her, fikk 1.500.000 av foreldrene sine i konf.gave. Jada, det fulgte med restriksjoner så han fikk ikke pengene i hånda/ på kto da...
|
|
|
|
#7 |
|
Har diplom
Sv: Spin-off: Hvor mye får en konfirmant til sammen?
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Har bakt søte kaker
|
Sv: Spin-off: Hvor mye får en konfirmant til sammen?Jeg fikk bunad, sølv, sko osv. pluss 25.000 da jeg konfirmerte meg for 14 år siden. Det var i øvre skiktet av normalen da. (Det fantes sikkert de som fikk bil og halvannen million og jeg vet ikke hva da også, men det regner jeg ikke for å være normalen).
|
|
|
#10 |
|
X First Lady
Medlem siden: Sep 2006
Ille at denne dagen skal fokusere på kun penger. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Textrovert
|
Sv: Spin-off: Hvor mye får en konfirmant til sammen?Sønnen min fikk nesten bare penger, men fikk "bare" 6000. Men så fikk han tur til Tokyo fra oss, da, og det ble jaggu dyrt nok.
|
|
|
#13 |
|
⭐️⭐️⭐️
|
Sv: Spin-off: Hvor mye får en konfirmant til sammen?Spennet er så stort at noen 'normal' heldigvis ikke finnes. Eldste her fikk stort sett bare penger, men jeg klarer ikke huske hvor mye det ble. Er tross alt to år siden.
|
|
|
#14 |
|
Bedreviter
|
Mener du seriøst at du kommer til å kompensere ungene for manglende penger på konto etter konfirmasjonen!? At du vil dekke opp det beløpet som "forventes" eller som tilsvarer det som "folk flest" får? For hvis jeg ikke har misforstått, så synes jeg det er en … pussig tanke. Det er jo ikke en jobb å konfirmere seg; man har da ikke likelønn eller minstelønn for å være konfirmant, meg bekjent.
Haha. Og min seksåring forventer en tur til månen når hun bare blir gammel nok. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Har diplom
Tja. Jeg vet ikke. Jeg kan tenke meg at ungene syns det er litt kjipt at de ikke kommer til å få noe fra mannens side av familien, så det kan godt henne vi gir litt og sier det er fra svigermor. Men hvis forventningene er på 50000 kommer vi slett ikke til å komme i nærheten av "folk flest". Jeg har en venninne som ikke har kontakt med farens familie, og jeg husker hun syns det var litt sårt. (Her er det ikke manglende kontakt altså, men familie i utlandet som ikke driver med sånt) |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Fortynnet
|
Sv: Spin-off: Hvor mye får en konfirmant til sammen?Enig med Teo. Jeg nekter å forholde meg til hva som "er vanlig" i den sammenhengen der, og ser ingen grunn til store kontantoverføringer til 14-15åringer. Jeg har fire barn, og nok av annet og nyttigere å bruke pengene på (som også kommer barna til gode, nå eller på sikt). Sist redigert av Filifjonka : 23-04-13 kl 12:38. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Textrovert
|
Sv: Spin-off: Hvor mye får en konfirmant til sammen?Det kom nesten ingen fra farsiden da sønnen min ble konfirmert, da de bor i Latin-Amerika. Sånn er det bare. Det kunne ikke falle meg inn å kompensere for det økonomisk.
|
|
|
#18 |
|
⭐️⭐️⭐️
|
Sv: Spin-off: Hvor mye får en konfirmant til sammen?Oi, tanken på å kompensere på den måten ville ikke falt meg inn i det hele tatt.
|
|
|
#19 |
|
ekstremt trøtt
|
Sv: Spin-off: Hvor mye får en konfirmant til sammen?Det har ikke vært i mine tanker heller å kompensere for at vi har liten familie. Jenta mi var den som fikk minst i klassen, hun fikk rundt 20 000 tror jeg (husker ikke det eksakte tallet). Hun fikk bunad med sølv og en langweekend tur med meg fra oss.
|
|
|
#20 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
Sv: Spin-off: Hvor mye får en konfirmant til sammen?Da må jo verdien på gavene økt noe voldsomt. For min foreldregenerasjon hadde jo gjerne 5-6 søsken og dermed ble det mange tanter og onkler. Mens veldig mange i min generasjon har jo 1-2 søsken og dermed færre man kan få av. |
|
|
|
![]() |
|
|