Sv: Hjelp oss å få lovforslaget om eie av eksotiske dyr til høring!
Jeg bor i rekkehus og har katt selv, men jeg plages faktisk likevel av naboenes katter. Det er rett og slett for mange her. Men ja, det er mye som er en avveining mellom personlig frihet og hensyn til naboer når man bor tett og det er ikke alltid åpenbart hvor grensa bør gå. Jeg irriterer meg grenseløst over folk som røyker ute slik at det kommer røyklukt inn hit for eksempel. Og over hunder som bjeffer/skvetter/skremmer katter og barn. Bånd eller ikke. Jeg har ikke fasiten, men jeg har ingen tro på å lage regler som gjør at man kan ha dyr i ekstremt unaturlige former, altså hvor det er tatt mer hensyn til naboen enn til dyret. Da er det bedre med et forbud synes jeg. En katt og en katt er ikke det samme heller, noen raser kan fint bo på en 20 kvm blokkleilihget mens andre må løpe mer fritt for å ha det bra.
Imidlertid tror jeg at dersom det blir slik at dyr koster endel og man må ha sertifisering for å få kjøpe, vil mye av disse problemene bli vesentlig redusert både fordi terskelen for å skaffe seg dyr blir så høy som den bør være og fordi de som fortsatt vil ha dyr er av den mer dedikerte typen.