Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hjelp oss å få lovforslaget om eie av eksotiske dyr til høring!

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-04-13, 17:42   #441
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp oss å få lovforslaget om eie av eksotiske dyr til høring!

God fredag!

Vedlagte bilder
Filtype: jpg image.jpg (36,4 KB, 16 visninger)

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-13, 17:45   #442
tonyandre
ER faktisk grei i bånn!

tonyandre sin avatar

Medlem siden: Apr 2013
tonyandre har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Det er helt greit å ikke være på topp når det gjelder rettskrivning, du er ganske på det jevne, tipper jeg. Det jeg ikke liker, er at du skylder på dialekt og telefon. Jeg sier også "ligger i ovnen," (når jeg ikke tenker meg om, jeg retter alltid på meg selv :tvangsnevrotiker: ) men jeg skriver det ikke. Jeg hadde ikke reagert om du hadde skrevet at du ikke var sterk i rettskriving eller at du ikke brydde deg om det, men jeg synes du var så kverulrende en periode, og jeg irriterte meg også over at du skyldte på telefonen.

Jada, jeg har ikke sagt jeg er på topp 10 på rettskriving
Men en del av min skriving skyldes "mobil skriving" og det er et valid argument. Det er vel ganske så allmennkjent faktum at mobilskriving tar knekken på mye av rettskrivingen? Når det kommer til stor bokstav, så kan det vel tenkes om jeg har mye på hjertet når jeg skriver, og da skriver fort, kan det ikke da tenkes at en særdeles treg skift knapp på tastaturet kan ha skyld i stor forbokstav? jeg mener nå det

Men, der avslutter jeg hvertfall diskusjonen om rettskriving.
du kan selvsagt kommentere etterpå, men jeg har sagt meg ferdig på emne siden det ikke har noe med opprinnelig tråd å gjøre

tonyandre er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-13, 17:48   #443
tonyandre
ER faktisk grei i bånn!

tonyandre sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av era, her.

Jeg tror jeg har landet på at det er vel i orden å tillate reptilhold under gode forhold, så får en fortsette å kjempe for alle dyrs velferd uansett om de kommer fra egg eller ikke. Jeg er først og fremst veldig imot å la kipinge få styre markedet og jeg mener det er i alles interesse at veterinærer og folk får kunnskap om disse dyrene slik at de kan holdes og ikke minst avles under optimale forhold. Ikke interesert i gift slanger og krokodiller i kloakken, men positivlisa synes jeg da skulle kunne gå igjenom.

tusen takk for det støtten!

og vi er nok enige i at vi må fortsette kampen mot generell dyrevelferd uansett

og giftige slanger og krokodiller i kloakken tror jeg nok vi klarer oss meget pent uten!

Gammel 19-04-13, 18:04   #444
Amnesia
Nybegynner

Amnesia har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg syns det var litt skuffende at jeg ikke fikk mer respons på det jeg skrev, da jeg tok for meg mange av de poengene dere argumenterte mot med.
Men men, for å få diskusjonen litt mer tilbake on track.

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Jeg vet ikke om det er så mange her som tenker hamster er greit, men øgle skal være ulovlig. Jeg får i hvert fall inntrykk av at flere tidligere i tråden ønsker et strengere lovverk for alle dyr. Hvorfor i alle dager skal det være lov å ha hamster eller øgle i bur? Det er ikke dyrevelferd å ha et dyr i bur. Det er ikke til dyrenes beste. Det er kun for menneskenes forlystelse.

Ordet "bur" er et veldig negativt ladet ord. Jeg forstår den. Men jeg er overhode ikke enig med deg når du sier at det ikke er dyrevelferd å ha dyr i bur, fordi et bur kan være så mangt.

Når folk flest tenker på ordet "bur", så er det ofte slike bilder som kommer i tankene;

http://inaspawprints.com/images/Amaz...all_a_cage.jpg

Trangt, lite, ingenting å finne på, og de sitter der hele dagen og hele natten.

Jeg har hatt kjæledyr-rotter før. Hele 8 stk på det meste. Og de hadde store fine bur fordelt på ca 3 i hvert. Og når jeg var hjemme, så hadde jeg burdørene åpent hele tiden, slik at de fritt kunne gå ut og inn hvis de ville. De yngste var litt mer keen på å fise rundt på gulvet og klatre i gardiner, men mesteparten av tiden så foretrakk de egentlig å være i buret sitt. Fordi det representerer trygghet, det er der de har de elskelige hengekøyene sine, og generelt sett - voksne rotter kan være ganske late.

Samme gjelder hundene mine. De valgte vi å ha i bur 1. leveår, både når vi var på jobb og når det var natta. Men etterhvert som de vokste opp, så lot vi burdørene bare stå åpne, så kunne de gjøre hva de ville med det. Og hver eneste natt, så velger fremdeles hundene å sove i buret om natten. Gjerne begge to klemmer seg sammen i et bur. De har hundesenger de heller kan velge.

Kameleonen min finner også mest trygghet i terrariet sitt. Av og til når vi tar hånden bort til han så vil han bli med ut og begynner å klatre oppover armen vår - men stort sett så vil han helst være i hjemmet sitt. Der er det trygt.

Som jeg sa i det forrige innlegget mitt, så er jeg glad jeg kan tilby en trygg tilværelse for dyrene jeg er glad i. Jeg gir de en stabil mattilgang, de vil aldri gå sultne, de vil aldri føle på frykten å bli jaget av noe, eller smerten av å bli spist. Blir de syke så får de hjelp, og slipper å dø en smertefull død.

Mange har et ganske over-idyllisk bilde av hva det vil si å leve i naturen. Naturen kan være et helvette. Det er bare å søke på youtube, og man finner sebraføll som får ansiktet revet av, elgemødre som kjemper for kalven sin mot en flokk ulver (og ender opp med å tape), man ser dyr blir spist levende eller kjempe for livet i lange, smertefulle stunder for å enten komme unna med fatale skader som senere vil tære dem ned, eller bli spist. For å ikke nevne realiteten med stor sjanse for å sulte ihjel, eller tape territorium. Eller tap av habitat pga mennesker, som er den største trusselen for de fleste dyrearter den dag i dag.

Jeg sier ikke at dyr ikke skal leve i naturen. Selvfølgelig skal de det også. Men jeg nekter å være med på å styggegjøre dette med å ha dyr i fangenskap. Fordi det er en sak som er langt ifra svart-hvit. Man har godt dyrehold, og man har dårlig dyrehold. Og hvis dårlig dyrehold skal være en grunn til å forby dyrehold, så må man starte med hund, katt og fugl, som er trolig høyest på lista over dyremishandling.

Jeg ville aldri foreslått lovliggjøring av reptiler hvis jeg visste det var vanlig å mishandle dyrene. Men mitt generelle inntrykk av folk i denne hobbyen er at de steller veldig godt med sine, og lager flotte terrarier til dem.
La meg vise dere noen eksempler.

Først, et fantastisk bra paludarium (et terrarium som er halvparten land, og halvparten "akvarium"). Her har de etterlignet naturlig lys, og tordenstormer med lyn og regn. Rett og slett vakker kunst!

(Kilde: youtube.com)

Ellers, her er et vivarium med masse levende planter, ser ut til å være skåret ut av naturen selv. Siden jeg fant bilde på et froskeforum så regner jeg med at her bor det masse små frosk og kanskje noen små gekkoer/anoler.

http://rd.sohosted.com/fotos/terrarium/300111.jpg

Hvis dere er interessert i å se mer flotte vivarier så anbefaler jeg dette forumet, http://www.dendroboard.com/

Ellers er det noe veldig flotte froske-vivarier på side 3 her; http://www.dendroboard.com/forum/mem...variums-3.html

Og dette er overhode ikke uvanlig i Norge heller. Jeg kjenner til mange i Norge som har minst like flotte vivarier, om ikke finere.

Før man kritiserer et dyrehold, så må man kjenne til dyrene og hvordan de fungerer og lever. Mange tror at naturen er best, fordi da har de uendelig med plass.
Men stor plass er ikke en garanti for lykke. For dyr som f.eks hund og katt, dyr som er veldig aktive og trenger fysisk mosjon, så er kanskje stor plass en del av det å være lykkelig. Men reptiler er ikke sånn. Reptiler er ekstremt energi-sparende dyr, og i mange tilfeller vil de bevege seg så lite som mulig, så lenge alt de trenger finnes i området. Det samme gjelder forresten også med løver, det har det blitt gjort studier på hvor løvene fikk mat på samme sted i over en lang periode.

Eneste grunnen til hvorfor f.eks en slange ville funnet på å bevege seg mye, er på jakt etter mat eller vann. Derfor vil man se at i dyreparker ligger slangene mest stille, fordi der har de en vannskål og de blir tilbudt mat regelmessig nok til at de sjelden føler trangen til å måtte fysisk "gå ut selv" og lete.
Ingen reptil tar seg en tur i skogen eller på savannen "for moro skyld" eller for å nyte naturen. Det skjer ikke. Som regel er formålet enten å finne mat, eller en make.
Så på mange måter så syns jeg reptiler ofte kan være perfekte kandidater til det å bo i et terrarium. Kontra f.eks hest, som blir satt i en singel relativt liten boks hver ettermiddag til neste morgen, og ofte satt i single paddocker om dagen, uten å få muligheten til å få noen flokktilhørlighet. Og de som blir satt på store jorder hver dag sammen med flere hester må jobbe for å etablere rang i flokken hver eneste dag, hver dag må de få system i rotet. Her er det ingen som roper dyremishandling..?
Igjen, reptiler ville ikke spist eller formert seg hvis de ikke var fornøyde og trivdes. Og reptiler formerer seg i massive tall i fangenskap, og jeg syns det sier ganske mye om trivselen.

Så ja... bottom line fra meg blir vel det at jeg syns det er synd at dere mener pga dårlig dyrehold så bør ikke flinke dyreeiere få lov til å ha dyr. Hvis det er det som er tankegangen, så syns jeg det er sjokkerende at ingen her snakker om å forby hund og katt. Lenge leve dobbelmoralen?

Amnesia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-13, 18:33   #445
Sneglo
Nøttelitens medhjelper

Sneglo sin avatar

Medlem siden: Jul 2011
Sneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Amnesia, her.

Så ja... bottom line fra meg blir vel det at jeg syns det er synd at dere mener pga dårlig dyrehold så bør ikke flinke dyreeiere få lov til å ha dyr. Hvis det er det som er tankegangen, så syns jeg det er sjokkerende at ingen her snakker om å forby hund og katt. Lenge leve dobbelmoralen?

Hmmm, tror dere ikke helt klarer å se det jeg har skrevet når det kommer til det der. Og ta det den konklusjonen ut av det JEG skrev, blir litt for svart hvitt.

Prøve å forklare.

Når det kommer til en katt, hund, kanin osv, altså de dyrene som idag vi har. Så er det stort sett veldig enkelt og tilfredsstille de. Mat, vann og litt kos. Så er de fornøyd. Sånn helt satt på spissen.

Men er reptilene like enkle?
Luftfuktighet, røtter, sand, grus, blader, varmelys osv osv osv.
Det er ikke noe enhver idiot kan gjøre, uten å måtte sette seg inn i det. Altså jeg tror at reglene for å lovligjøre disse dyrene, vil kreve ekstremt mye fra de som selger, og reglene bør være strenge. For å UNNGÅ at disse dyrene blir vannskjøtet. Enhver idiot bør ikke få lov til å kjøpe de.

Og disse dyrene vil bli solgt over disk som hamster, kanin osv.

Gammel 19-04-13, 18:34   #446
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man skal vel være forsiktig med å spise noe annet enn viltkjøtt hvis man mener at stort sett alt av kjæledyr i bur bør forbys.

Og jeg mente det jeg sa om at jeg liker denne tråden. Jeg synes diskusjonen er interessant, selv om det ikke er aktuelt for meg i signere oppropet. Nye brukere som ikke lar seg avvise tross relativt sterk motstand er stas, synes jeg.

Gammel 19-04-13, 18:41   #447
noen
This is normal!

noen sin avatar

noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Hva er egentlig en herptil?

(Padda foreslo at jeg skulle skrive heroin i stedet, så det er nok en konspirasjon. )

Så lenge hun klarer å hente kaffe selv og ikke smitter oss med salmonella, får vi tåle at hun vrir litt på det vi skriver.

Var det ikke en greie for lenge siden om at Skilpadda hadde utviklet en program som laget automatiske svar til diskusjoner? Er det det folk mener når de skriver at Padda har foreslått rare ord? Er programmet i bruk?

Gammel 19-04-13, 18:43   #448
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sneglo, her.

Når det kommer til en katt, hund, kanin osv, altså de dyrene som idag vi har. Så er det stort sett veldig enkelt og tilfredsstille de. Mat, vann og litt kos. Så er de fornøyd. Sånn helt satt på spissen.

Det klarer jeg ikke å si meg enig i, altså. Det er da flere av de dyrene der som krever spesialkompetanse; det er flere hundesorter man bør ha virkelig god peiling for å klare å håndtere på forsvarlig vis, en rekke trekk- og jakthunder krever tung mosjon på daglig basis for å trives, og noen hunderaser er jo bent frem livsfarlige i hendene på idioter. For ikke snakke om at en hvilken som helst hundesort krever kompetent trening, hvis den skal oppføre seg skikkelig.

Og jeg hadde gjerne sett noen form for tegulering av kattekrekene som bæsjer i blomsterbedene mine!

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-13, 18:45   #449
Sneglo
Nøttelitens medhjelper

Sneglo sin avatar

Sneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det klarer jeg ikke å si meg enig i, altså. Det er da flere av de dyrene der som krever spesialkompetanse; det er flere hundesorter man bør ha virkelig god peiling for å klare å håndtere på forsvarlig vis, en rekke trekk- og jakthunder krever tung mosjon på daglig basis for å trives, og noen hunderaser er jo bent frem livsfarlige i hendene på idioter. For ikke snakke om at en hvilken som helst hundesort krever kompetent trening, hvis den skal oppføre seg skikkelig.

Og jeg hadde gjerne sett noen form for tegulering av kattekrekene som bæsjer i blomsterbedene mine!

Som sagt, satt på spissen.

Du får kreve båndtvang av katt.

Gammel 19-04-13, 18:47   #450
noen
This is normal!

noen sin avatar

Standard

Kanin har jeg lært mye om i innlegg her inne. De er jo heller ikke fornøyd med å sitte alene i et bur. Jeg tror ikke vi kommer til å kjøpe burdyr eller hund. Det er krevende å være en god dyreeier, og det binder oss opp for mange år. (Katter har vi nok av i nabolaget til at jeg har et hatforhold til dem, så det er helt uaktuelt.)

Gammel 19-04-13, 18:48   #451
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som sagt, satt på spissen.

Du får kreve båndtvang av katt.

Jeg syns ikke "direkte feil, og langt utenfor mål" er det samme som "satt på spissen".

Men båndtvang på katt i tettbebygd strøk, er egentlig er helt legitimt krav, synes jeg. Det er virkelig helt uforståelig at det er lov til å slippe en katt ut i fri dressur i et boligfelt.

Gammel 19-04-13, 19:00   #452
Sneglo
Nøttelitens medhjelper

Sneglo sin avatar

Standard

Jeg syns ikke "direkte feil, og langt utenfor mål" er det samme som "satt på spissen".

Men båndtvang på katt i tettbebygd strøk, er egentlig er helt legitimt krav, synes jeg. Det er virkelig helt uforståelig at det er lov til å slippe en katt ut i fri dressur i et boligfelt.

Neivel. Du velger å missforstå poenget mitt med innlegget og det er nå opp til deg å gjøre.

Skjønner ikke hvordan man skulle håndhevet noe sånnt men.

Gammel 19-04-13, 19:01   #453
tonyandre
ER faktisk grei i bånn!

tonyandre sin avatar

Standard

Bra skrevet igjen, amnesia

Jeg også syntes selvsagt at det er synd at reptilene skal lide for at det finnes noen personer som ikke kan behandle dyr riktig

Hvordan man kan få igjennom bedre dyrevelferd på andre dyrearter, det kan nok diskuteres i evigheter. men nå som positivlisten på reptiler har kommet fram til lyset, så tyder det på at det endelig tenkes på dyrene istedenfor menneskene.. noen gjør hvertfall det.

alle faginstanser som har annbefallt at reptiler skal være lov i en begrenset liste. men fortsatt var det landbruksminister som stoppet det. 6 års arbeid "ned i vasken" kan man si. er det dyrevelferd, da? nei. det er politisk tipper jeg.. virker som om Vedum er redd for å ta politisk selvmord ved å gjøre noe "ola normann" ikke liker, for lovlig.

da kan dere som tenker dyrevelferd tenke, kanskje ekspertene faktisk tenker på dyrene, mens politiker tenker på karrieren sin? med den tanken så tenker hvertfall jeg at det er viktig å skrive under på kampanjen
Forventer ikke at dere har samme tankegang selvfølgelig, men håper dere kan se det slik som jeg, at å skrive under på en slik kampanje viser at det er viktigere med dyrevelferd, enn å vinne stemmer?

Gammel 19-04-13, 19:08   #454
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Skjønner ikke hvordan man skulle håndhevet noe sånnt men.

Håndheve båndtvang for katter? På samme måte som man håndhever det for hunder, vil jeg anta.

Gammel 19-04-13, 19:08   #455
tonyandre
ER faktisk grei i bånn!

tonyandre sin avatar

Standard

.

Men er reptilene like enkle?
Luftfuktighet, røtter, sand, grus, blader, varmelys osv osv osv.
Det er ikke noe enhver idiot kan gjøre, uten å måtte sette seg inn i det. Altså jeg tror at reglene for å lovligjøre disse dyrene, vil kreve ekstremt mye fra de som selger, og reglene bør være strenge. For å UNNGÅ at disse dyrene blir vannskjøtet. Enhver idiot bør ikke få lov til å kjøpe de.

.

et reptil trenger ikke røtter, trenger ikke sand, trenger ikke grus, trenger ikke blader.

en konge pyton f.eks, den er fornøyd med to gjemmesteder i et terrarium, en på varm side og en på kald side.
så må det være relativt fuktig. dette løser man med å sitte en vannskål med i terrariet som oftest.

voila, ferdig!

så reptiler er nok enklere å holde en 90% av dyrene vi har i dag..

generelt for herptiler er det, gjømmesteder, noe å klatre på rett temperatur og rett fuktighet. så har du det er ganske enkelt faktisk!

noen herptiler skal ha nøyaktig temperatur og fuktighet altså. og krever generelt sett et mye mye mer nøye overvåket terrarium enn andre dyr. men de typene er ei heller på listen,

så sånn satt på spissen, er reptiler enklere å holde enn en hund
må heller ikke dressere et reptil for å få et bra reptil

Gammel 19-04-13, 19:11   #456
tonyandre
ER faktisk grei i bånn!

tonyandre sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Kanin har jeg lært mye om i innlegg her inne. De er jo heller ikke fornøyd med å sitte alene i et bur. Jeg tror ikke vi kommer til å kjøpe burdyr eller hund. Det er krevende å være en god dyreeier, og det binder oss opp for mange år. (Katter har vi nok av i nabolaget til at jeg har et hatforhold til dem, så det er helt uaktuelt.)

jeg personlig skjønner ikke hvorfor noen som helst vil kjøpe seg katt, kan de ikke gå rett ut døren og kose med en av de som er der allerede?

ja, det er krevende å være dyre eier. men noen av reptilene krever meget lite av en eier.
en konge pyton f.eks. når terrarium er satt opp, så skal den ha mat f.eks en gang i uken så skal det være vann i vannskålen hele tiden.. resten går av seg selv ja, altså. et par dager etter fôring så må man jo ta bæsjen ut da

Gammel 19-04-13, 19:15   #457
Sneglo
Nøttelitens medhjelper

Sneglo sin avatar

Standard

Håndheve båndtvang for katter? På samme måte som man håndhever det for hunder, vil jeg anta.

Hvordan tenker du finne kattens eier? Når katten går løs altså.

Opprinnelig lagt inn av tonyandre, her.

et reptil trenger ikke røtter, trenger ikke sand, trenger ikke grus, trenger ikke blader.

en konge pyton f.eks, den er fornøyd med to gjemmesteder i et terrarium, en på varm side og en på kald side.
så må det være relativt fuktig. dette løser man med å sitte en vannskål med i terrariet som oftest.

voila, ferdig!

så reptiler er nok enklere å holde en 90% av dyrene vi har i dag..

generelt for herptiler er det, gjømmesteder, noe å klatre på rett temperatur og rett fuktighet. så har du det er ganske enkelt faktisk!

noen herptiler skal ha nøyaktig temperatur og fuktighet altså. og krever generelt sett et mye mye mer nøye overvåket terrarium enn andre dyr. men de typene er ei heller på listen,

så sånn satt på spissen, er reptiler enklere å holde enn en hund
må heller ikke dressere et reptil for å få et bra reptil

Så den skjønne det var bildet har her tidligere, med de myhke piggene. Kan tusle rundt på glass"gulv" ? Og det er godt nok?

Gammel 19-04-13, 19:19   #458
noen
This is normal!

noen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av tonyandre, her.

jeg personlig skjønner ikke hvorfor noen som helst vil kjøpe seg katt, kan de ikke gå rett ut døren og kose med en av de som er der allerede?

Vel, noen ville aldri kjøpe seg katt og kaster vann på de som går rett utenfor døren.

Gammel 19-04-13, 19:23   #459
tonyandre
ER faktisk grei i bånn!

tonyandre sin avatar

Standard

Så den skjønne det var bildet har her tidligere, med de myhke piggene. Kan tusle rundt på glass"gulv" ? Og det er godt nok?

Det var skjeggagamen du tenkte på da?

Nei, jeg mente ikke at man ikke skal ha noe som helst.. tenkte bare å ungå å si det for jeg regnet med det ble snappet opp rimelig raskt du ser jo selv at du spør meg om det, og nå forventer at jeg selvsagt sier nei? det er jo fordi reptilhold er ikke vanskelig i det hele tatt du skjønte jo fort at du skal ha noe under der. skal du kjøpe skjeggagam så spør du jo enten butikken som selger, eller privatpersonen som selger hva den skal gå på? eller søker opp på google om dyret?
Da kommer det opp at det naturlige underlaget til skjeggagam er sand og stein. så da er dette ypperlig til substrat for en skjeggagam også

Gammel 19-04-13, 19:23   #460
tonyandre
ER faktisk grei i bånn!

tonyandre sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Vel, noen ville aldri kjøpe seg katt og kaster vann på de som går rett utenfor døren.

tror til og med at det tallet kanskje overstiger "noen" ?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:20.