Sv: Er en dyr sofa verdt prisen?
Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.
Kan legge til at Ikea Ektorp, som er den vi har hatt lengst av Ikea sofaene her, har vi hatt i 7 år og den ser like fin ut Mens Formfin'en så stygg ut etter kort tid.
Ektorpsofaene våre er 11,5 år og har holdt seg utrolig bra! De er fremdeles i daglig bruk, og trenger egentlig bare et nytt trekk for å se ut som om de er nye.
Den dyre Formfinsofaen har ikke holdt seg like godt synes jeg.
Det er forskjell på kvalitet, uten tvil. Brunstadsofaen i grønn ull, er like fin etter 20 år, litt falmet øverst på ryggen bak fordi vi ikke var like flinke til å dra ned markisene. Det var fargen som gjorde at den ble pensjonert.
Da jeg flyttet inn i huset her for 14 år siden hadde Far en klassisk sofa(norskprodusert)med Sellgren ullstoff. Hvor gammel den var vet jeg ikke(gjetter på at den var kjøpt på slutten av 80-tallet). Den tålte ikke daglig bruk av en aktiv småbarnsfamilie med mye besøk. Stoffet nærmest forsvant på kort tid.
Men den var brukt forsiktig av bare få personer frem til 2001 og det har nok mye å si.
Foreldrene mine hadde sin Ekornes skinnsalong i 25 år og den var nærmest som ny, men selv om det har vært både barn og barnebarn der over tid, har den ikke vært utsatt for den daglige slitasjen som en sofa hos oss blir.
De har slitt ut flere ørelappstoler i løpet av disse årene for det er der de sitter når det bare er dem. Sofaen er bare i bruk når vi kommer som gjester.
(Sofaen de har nå er kjøpt for at jeg skal arve den. En klassisk Slettvoldsalong som kan trekkes om).