|
|||||||
| Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#22 |
|
lettere utlada
|
Sv: Hva trenger man for å komme inn i USA?
De siste gangene jeg har vært i Houston har jeg gått igjennom immigrasjonen på 5 min. Og hver gang har de vært relativt hyggelige.
|
|
|
#23 |
|
lettere utlada
|
Sv: Hva trenger man for å komme inn i USA?Forresten var de ganske festlige da jeg var der i fjor og fikk de vanlige spørsmålene om jeg var gift, hadde barn osv. Jeg svarte bekreftende på begge deler, og damen spurte om hvor mange barn og alder. Jeg svarte at jeg hadde tvillinggutter på 2 år og hun utbrøt kontant "Oh my! ENJOY your vacation! You sure need it!"
|
|
|
#24 |
|
En Som Trener
|
Akkurat det samme gjorde jeg, ærlig som jeg var hadde jeg skrevet at vi hadde med $10 for en familie på 4 for en ferie på 5 uker.
|
|
|
#25 |
|
Snikende tiger
|
Man må fylle ut APIS (Advanced Passenger Information) hos alle reisebyråer, tror jeg.
|
|
|
#26 |
|
lettere utlada
|
Når en skal besøke familie så får en masse spørsmål. Det får jeg også hver gang jeg reiser til broder'. Hvorfor han er i Houston, om han er gift, hvilken nasjonalitet hun er, har de barn, har han jobb osv.
|
|
|
#27 |
|
Snikende tiger
|
Dette var første gangen jeg ble spurt om masse greier om henne spesielt. Har vært hos henne en del ganger opp igjennom. Ikke en gang da jeg reiste til henne seks dager etter 9/11 for å bo et halvt år ble jeg stilt så mye spørmsål.
|
|
|
#28 |
|
Erfaren
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva trenger man for å komme inn i USA?Foruten pass og ESTA er det kjekt å ha noen dollar i lomma. |
|
|
|
|
|
#29 |
|
blid
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva trenger man for å komme inn i USA?Ingen lang ventetid eller merkelige spørsmål da vi gikk gjennom passkontrollen i Seattle i sommer. Kjapp kø, sjekk av pass, fingeravtrykk og fotografering av oss voksne og videre til "agricultural control" eller hva de nå kalte det. Mannen foran oss i køen forresten ble fratatt grillpølsene sine
|
|
|
#30 |
|
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Sv: Hva trenger man for å komme inn i USA?Da vi reiste over for to år siden så var det elektroniske pass og ESTA som var det viktigste. Vi ble også anbefalt å få med internasjonale førerkort, just in case. Det skulle egentlig ikke være noe problem, men for å være på den sikre siden.
|
|
|
#31 |
|
~~~~~~~
|
Sv: Hva trenger man for å komme inn i USA?Driver du innen landbruk med dyr anbefaler jeg deg å kjøpe nye sko, de er ganske rigide på smittefare og du må inn til ekstrakontroll. De som satt sammen med oss på flyet i fjor brukte lang tid og måtte igjennom ekstra scanning på eget rom. Da var det sko og klær de bar på seg som måtte sjekkes ekstra nøye. Det får du spørsmål om på det blå skjemaet du må fylle ut på flyet.
|
|
|
#32 |
|
Shake it out!
|
Sv: Hva trenger man for å komme inn i USA?Jeg måinnrømme at jeg svarer nei på alt og at eg har null dollar med meg og jeg har aldri fått noen spørsmål om hvorfor jeg ikke har det. Jeg har som regel med meg sjokolade og makrell i tomat, men det skiver jeg ingen steder. Hadde jeg jobbet på gård hadde jeg jammen holdt kjeft om det og. :uærlig:
|
|
|
#33 |
|
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Hva trenger man for å komme inn i USA?Det er en tenåring som reiser alene. Noe mer vi må tenke på da? |
|
|
|
|
|
#34 |
|
villende
|
Sv: Hva trenger man for å komme inn i USA?Tenåringen kommet til å få mange spørsmål om han eller hun er helt, helt, helt, helt sikker på at ikke planen er å bli igjen i USA som ulovlig nanny. Da er det lurt å kunne si noe om hvilke planet man har til høsten, hvorfor det er helt uaktuelt og at USA hadde vært et spennende land å studer i, men at det er viktig at man da søker på riktig måte. :erfaren: |
|
|
|
|
|
#35 |
|
Peppy!
|
Det var tydeligvis forventet ut fra hvilken bransje jeg jobber i. |
|
|
|
|
|
#36 |
|
Snikende tiger
|
Mamma og pappa reiser ca. en gang i året, og har gjort det de siste 15 årene. De har alltid med godis til Søster. De har alltid oppgitt hva de har hatt med og sånt, bortsett fra en gang. Den ene gangen ble koffertene deres sjekket, og de ble tatt med på 3. gradsforhør på bakrommet. Som om de hadde smuglet inn kokain. Fordi de glemte å oppgi noen poser Cheez Doodles og Melkesjokolade...
|
|
|
#37 |
|
Erfaren
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva trenger man for å komme inn i USA?Jeg reiste sammen med eldstemann 2010, vi ble bare spurt om adressen i Usa , og det hele gikk rimelig raskt . Ikke har vi samme etternavn , hadde kansje et par dollar i lommen og hadde kun et par øredobber av gull . |
|
|
|
|
|
#38 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
Ja, vi ventet lenge på JFK forrige uke.
|
|
|
#39 |
|
Whatever, never mind
|
Mannen min og jeg var i New York i fjor. Jeg var forberedt på mange rare spørsmål (jeg ser ut som en "skummel muslim" |
|
|
|
![]() |
|
|