Sv: Hvor skal vi begynne?
Jeg ville begynt med å fjerne så mye av kvister og busker som mulig. Da ser du bedre. Da vi begynte på vår hage så tok vi en helg der vi leide container og hadde en snill venn med motorsag og bare skar og skar vekk.
Ellers prioriterte vi å gjøre en del av hagen helt fin først. Hellelagt sitteplass, pene utemøbler, bed og en liten plen. Dermed hadde vi et sted i hagen der det faktisk var hyggelig å sitte og det ga oss litt mot til å fortsette.
Så arbeidet vi en stund med det som er bær og frukt delen. Kuttet kraftig i de enorme ripsbuskene, plantet de bærbuskene vi ville ha (bringebær og blåbær). Vi hadde potetåker i en del av hagen i to år for å få jorden ordentlig arbeidet opp. Poteter skal visstnok være god for jordkvaliteten.
I noen deler av hagen har jeg gravd veldig ordentlig opp. Kastet kilovis med røtter og hatt poteter i et år eller to før jeg plantet gress. Etterhvert ble jeg litt lei av dette. Særlig siden det ser så stygt ut mens det pågår. Så det jeg har gjort i den siste delen av hagen er å klippe veldig kort med gressklipper (den tar både smørblomster og hanekam (skvallerkål)), rake hardt over med jernrive, sånn at så mye av overflateveksten som mulig er borte, og så bare strø gressfrø over. Så lenge du klipper ugresset jevnlig, så får gresset best vekstbetingelser og etterhvert er dette området blitt mer gress enn ugress. Selv om det tar noen år før gresset tar over, så er det en mindre arbeidskrevende metode enn å grave opp hele hagen og det ser penere ut underveis.
Årets prosjekt er pallekarmer. Vi laget tre i fjor og det fungerte veldig bra. Vi bor midt i snegleland, men det som sto i pallekarmene var ganske godt beskyttet. Vi skal ha to til i år, og det blir kjøkkenhagen. Så skal jeg grave opp en stor, stygg og gammel rosehekk og plante nyere og mer holdbare roser. Jeg er lei av roser som vokser overalt og som faller sammen bare du ser på dem.
Lykke til. Jeg overtok en hage som så verre ut enn din for fem år siden. Det har vært mye jobb, men morsom jobb, og nå har vi en hage som det er fint å være i, selv om den aldri kommer til å figurere i noe hagemagasin. Og vi stortrives med den.
|