Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvordan rekke middag?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-03-13, 16:12   #21
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan rekke middag?

Lasagne og fiskegrateng er greit å ha ferdiglaget. Jeg lager mye av hver, sånn at man kan spise rester også, en annen dag i uka.

Gammel 22-03-13, 16:13   #22
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, før var det ofte jeg brukte rester til formålet, men restenes tid er forbi her eller noe sånt, det går MYE mat. Men klart - man kan jo doble oppskriftene og ta av til rester, det er ganske lurt egentlig.

Gammel 22-03-13, 16:14   #23
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den dagen i uka hvor vi sliter med å få dagen til å henge sammen går vi for brød til middag og middag til kvelds.

Gammel 22-03-13, 16:19   #24
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Grove pizzasnurrer eller fylte horn i fryseren er også kjekt, de kan spises mens man går, hvis tiden blir virkelig knapp. Å ta dem opp av fryseren og putte dem i ovnen i ti minutter er dessuten noe ungene kan greie selv. (Bare lær dem at det ikke skal være så veldig høy temperatur.)

Gammel 22-03-13, 16:20   #25
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ellers er det å steke karbonader eller fiskekaker antagelig den aller enkleste middagen jeg kan se for meg å lære en 10-11-åring å gjøre på egen hånd. Skrelle et par gulrøtter greier de sikkert også.

Gammel 22-03-13, 16:20   #26
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Ja, før var det ofte jeg brukte rester til formålet, men restenes tid er forbi her eller noe sånt, det går MYE mat. Men klart - man kan jo doble oppskriftene og ta av til rester, det er ganske lurt egentlig.

Jeg dobler.

Spagetti synes jeg smaker best dagen etter, oppvarmet, så det kan jeg også finne på å lage før jeg legger meg.

Gammel 22-03-13, 16:22   #27
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De er egentlig ganske flinke disse store guttene mine synes jeg. Dvs de kan ikke lage brun saus, men de kan definitivt skrelle gulrøtter. Det kan fireåringen også. Og de kan bruke komfyren og stekovnen og lage omelett selv og sånn, men vi har ikke satt matmekkeopplæringen i system. Det kunne kanskje lønne seg.

Gammel 22-03-13, 16:24   #28
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Vi er flinke til å lage store mengder pizzasaus, men jeg bruker av en eller annen grunn ikke å gjøre det med spagettisaus. Det burde jeg begynne med egentlig. Den er jo aller best oppvarmet dagen etter.

Gammel 22-03-13, 16:32   #29
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å lage dobbel porsjon HADDE vært lurt, om det ikke hadde vært for at mannen min da bare spiser utrolig mye, og så får vi littegrann rester igjen og en svimeslått mann.

Gammel 22-03-13, 16:33   #30
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Å lage dobbel porsjon HADDE vært lurt, om det ikke hadde vært for at mannen min da bare spiser utrolig mye, og så får vi littegrann rester igjen og en svimeslått mann.

Du må ikke sette alt på bordet, da vet du.

Gammel 22-03-13, 16:33   #31
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Jeg tar det bort før middag, jeg.

Gammel 22-03-13, 16:38   #32
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Man må dele i to før man setter frem, ellers har jeg også minst to glupskinger som spiser mengder.

Og nå har jeg fått en glupsking til. En ettåring kan spise 4 fiskeboller med tilbehør. Mannen måtte få reservemiddag etterpå denne uka.

Gammel 22-03-13, 16:54   #33
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

09'ern her spiser omtrentlig like mye som det mannen gjør. Og mannen spiser m y e.

Gammel 22-03-13, 17:02   #34
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Spaghettiform er fine greier, og det kan gutta sette i ovnen og sette på til dere kommer hjem.
G klarer fint å koke spaghetti og sette kjøttboller i ovnen også nå, så lenge vi kommer hjem tidsnok til å helle av pastavannet selv.
Og så koker jeg diger kjele lapskaus innimellom, og fryser ned porsjoner som bare kan tas ut og helles i kjele kvelden før, og som hun kanhente i kjøleskapet og skru på platen hvis hun får beskjed.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-13, 21:06   #35
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv

Lyppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg foreslår at du lærer de to største ungene å lage grønnsakssuppe. Grønnsakene kan dere jo omså skjære opp ferdig dagen før slik at det bare er å koke vann med buljongterninger og litt salt og pepper før de har grønnsakene oppi suppa.

De kan også sette inn en form med lasagne eller mousakka hvis dere lager det ferdig dagen før og har det i kjøleskapet klar til steking. Lurt å beregne at dere voksne er hjemme når den skal taes ut siden formene pleier å bli veldig varme og tunge. De kan også lage salat til, eller dere kan ha det klart på forhånd i en vakumtett boks.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-13, 21:15   #36
Cumulus

Cumulus sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Cumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi lager posesuppe med 5-minutters- pasta å sånne dager. Har vi en pølserest eller noe, så putter vi det oppi også.

Cumulus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-13, 21:27   #37
Rug
Det er bare en fase

Rug sin avatar

Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Hellstrøm har forslag til to ulike lapskauser man kan lage i gigaporsjoner og fryse ned. Samme med pastasausen med stjerneanis, kjempegod (jeg har i flere grønnsaker og bruker gjerne stavmikseren før jeg har i kjøttdeig).

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-13, 21:40   #38
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Lettvindt lapskaus er også superkjapt. Kjøp en ferdig pakke lapskausblanding. Kok opp passe mengde vann, ha i grønnsakene og oppskjært pølse, og smak til med krydder/buljongterninger. Gjort på ti minutter om vannet koker kjapt.

Sånn gjør vi det også men strør over potetmospulver sånn at det blir litt tykkelse på lapskausen.

Stekte fiskepinner og pose potetmos.
Superenkelt som særlig minstemann er strålende fornøyd med ( og som gubben synes er skikkelig kiipern): varme grillpølse i mikro`n og putte i lompe med ketshup og spis.
Tine karbonader i mikro`n, steke og putte i hamburgerbrød.

Gammel 22-03-13, 22:10   #39
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Og nå har jeg fått en glupsking til. En ettåring kan spise 4 fiskeboller med tilbehør. Mannen måtte få reservemiddag etterpå denne uka.

Kan jeg låne ettåringen i påsken så min yngste kan se at han bør spise litt mer?

Gammel 22-03-13, 22:11   #40
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Kan jeg låne ettåringen i påsken så min yngste kan se at han bør spise litt mer?

Minsten din har kommet i spisenektalder. Fireåringen spiser ikke i nærheten av de mengdene ettåringen setter i seg. Ikke niåringen heller for den saks skyld. Men elleveåringen kan spise et brød eller en hest og ettåringen går han en høy gang for tiden.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:18.