Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Kjole til konfirmanten

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-03-13, 20:29   #101
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kjole til konfirmanten

Mitt konfirmasjonsantrekk var skjørt, bluse og dressjakke. Dette var på sent 80-tallet. Vi var mange jenter som gikk kledd slik.

Gammel 21-03-13, 20:29   #102
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chablis, her.

Selvsagt finnes det noen som er lengre, men det finnes nok noen som er kortere også.
Jeg er enig me Niobe, hun er da virkelig ikke så lita.

Nei, men det er vel heller ikke det det er snakk om her. "Problemet" er jo at hun ikke er ferdig utvokst slik mange jenter er i den alderen.

Gammel 21-03-13, 20:33   #103
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Greia her er jo ikke om hun er lav eller ei, men hvordan hun kommer til å bli. Jeg er ingen kjempe selv jeg altså, 160, og jeg har veid 40 kg frem til jeg var langt over 30 år. Så jeg vet hvordan det er å være sent utviklet/lita/tynn selv.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-13, 20:33   #104
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Nei, men det er vel heller ikke det det er snakk om her. "Problemet" er jo at hun ikke er ferdig utvokst slik mange jenter er i den alderen.

Jeg kjenner få som var ferdig utvokst til konfirmasjonalderen, de fleste fikk likevel bunad i min klasse. Det var kun ei som ikke hadde det. Jeg vokste selv en god del etter konfirmasjonen. Poden kommer nok ikke til å være ferdig utvokst til konfalder, sånn det ser ut nå men han får nok bunad likevel.
Nå spiller jo ikke det noen rolle forsåvidt, de har bestemt seg for at det ikke blir bunad så det er jo lite vits å diskutere.
Det viktigste er jo at jenta er fornøyd.

Sist redigert av Chablis : 21-03-13 kl 20:39.
Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-13, 20:36   #105
Addison
Champagne til alt

Addison sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Lengde har jo ikke så mye å si heller da, det kommer an på hofter, livvidde og brystvidde, blant annet. Jeg var 157 da jeg var 11-12 år, og er det fortsatt. Var mer eller mindre utvokst også når det gjelder kvinnelige former da jeg ble konfirmert. Det var med-konfirmanter som var mye høyere enn meg men fortsatt med småjentekropper. Min 12-åring er nå så vidt høyere enn meg, og på god vei til å finne sin kvinnekroppsform. Dette varierer enormt på jenter i konfirmasjonsalder! Det er også forskjell på bunader, hvor lett det er å sy dem med rom for endring og utvidelse.

Jeg hadde også valgt å vente med å få sydd bunad til jenta var utvokst, og så funnet en løsning for konfirmasjonsantrekket som først og fremst konfirmanten vil trives med, om det er leie/lån av bunad, selskapskjole eller hva det nå blir.

Gammel 21-03-13, 20:36   #106
skyfri
.

skyfri sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Avatar, jeg synes dere har gjort det helt riktige valget. Jeg forstår ikke at noen her kan få seg til å stille spørsmål ved det, basert på høyden hennes? Avatar ser/tror/mener at jenta ikke er ferdig utvokst, og da er det eneste fornuftige å vente med bunaden, slik at den kan vare livet ut når hun får den.
Jeg er sikker på at jenta di blir både fornøyd og fin på dagen, Avatar.

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-13, 20:45   #107
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Synes det høres utrolig fornuftig ut å vente med bunad! Jeg hadde sikkert prøvd å leie en bunad hvis de betydde mye for jenta.

Gammel 21-03-13, 20:59   #108
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg må si meg enig med Darth. Og her er det flere aspekter:

-en bunad er sinnsykt dyrt. Det er ikke noe man kjøper "bare fordi".
-jenta har vært med på å velge det slik selv
-jenta angrer nå, men det er seks uker igjen! Litt sent å gjøre noe med det?

Jeg spør igjen, jeg da: Hva ville du gjort dersom du var meg? Jeg har ei jente på 11 og en gutt på 9. Jeg har lyst å tilby begge bunad. Skal jeg fortelle gutten at han ikke kan få som søsteren fordi han er gutt?

Jentungen min på 11 er forresten over 1,55 m høy, men er tynn som en strek og har ikke antydning til former. Selv fikk jeg mensen etter konfirmasjonen. Bunaden er sydd ut flere ganger (også inn), og det har gått fint.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-13, 07:38   #109
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men jeg anser det som minst like sannsynlig at storesøsteren kommer til å endre seg ut av sin bunad. Avatar sier jo selv at hun ikke er så mye større enn sin yngste datter! Jeg kunne forstått det om man tenkte generelt at bunad får vente til man er utvokst (og da tenker jeg at strengt tatt burde man kanskje vente helt til man var ferdig med å få barn?). Og legger det ikke ørlite press på den eldste søsteren om å beholde "konfirmasjonskroppen", i og med at de tok sjansen på å gi hennne bundad?

Hvertfall, så hadde jeg veldig gjerne lånt bunaden min til en konfirmant i den situasjonen. Kanskje jeg burde begynne utleie?

Gammel 22-03-13, 08:08   #110
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Veldig problemorienterte folk var her da. Press for å beholde konfirmasjonskroppen? Press for å forte seg inn i puberteten?

Det er jo ingen som kan spå om noen plutselig legger på seg 40 kg mellom konfirmasjonen og tjueårsdagen. Men jeg syns det virker veldig fornuftig som hovedinnlegger har gjort, å ikke få sydd en bunad i barnestørrelse når det hun egentlig skal få er en hun kan bruke som voksen.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-13, 08:10   #111
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men tenk om hun faktisk ikke blir så mye større? Vi er da noen voksne i barnestørrelse. Jeg er nok ikke mange centimetrene større enn da jeg var konfirmant, selv om jeg var blant de minste da også. Glad jeg fikk bunad likevel. Men nå bor vi et sted der alle jentene hadde bunad i konfirmasjonen, så man hadde skilt seg veldig ut uten.

Gammel 22-03-13, 08:19   #112
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Når jeg leser her inne synes jeg synd på de foreldrene som ikke har råd til å gi barnet bunad.

Jeg regner med jenta blir kjempefin i kjole eller lånt bunad, og dersom dagen blir ødelagt av dette ville jeg heller bekymret meg for hvordan jeg hadde oppdratt barnet.

Gammel 22-03-13, 08:27   #113
Nå også i farger

Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Vet du, Niobe, nå syns jeg du kan gi deg. Jeg kunne forstått om du terpet videre på dette om vi faktisk kunne ombestemme oss og ha bunaden klar til konfirmasjonen, men det kan vi IKKE. Derfor; slutt med å diskutere min datter og diskuter det på generelt grunnlag i stede!

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-13, 08:30   #114
Lyppa

Lyppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg kjenner flere som fikk bunad til konfirmasjonen og ikke passet den lengre når de kom i midten av tyveårene. Da var det ikke noe mer igjen å sy de ut på heller, så det har endt med salg av bunader. Noen har kjøpt nye, mens andre har brutk pengene på andre ting. Så jeg synes dere har gjort et riktig valg, men jeg ville prøvd å fått leid bunad for dagen.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-13, 08:38   #115
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Mitt konfirmasjonsantrekk var skjørt, bluse og dressjakke. Dette var på sent 80-tallet. Vi var mange jenter som gikk kledd slik.

På 80-tallet var det jo mindre vanlig med bunad enn nå. Her er det nok 99,9% bunad/festdraktsdekning blant jentene til konfirmasjonen, og det har det hvertfall vært siden jeg konfirmerte meg i 1995.

Gammel 22-03-13, 08:49   #116
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Men tenk om hun faktisk ikke blir så mye større? Vi er da noen voksne i barnestørrelse. Jeg er nok ikke mange centimetrene større enn da jeg var konfirmant, selv om jeg var blant de minste da også. Glad jeg fikk bunad likevel. Men nå bor vi et sted der alle jentene hadde bunad i konfirmasjonen, så man hadde skilt seg veldig ut uten.

Nå synes jeg ærlig talt dette begyner å bli ufint.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-13, 08:50   #117
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Nå synes jeg ærlig talt dette begyner å bli ufint.

Enig.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-13, 09:12   #118
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Fy filler! Dette er virkelig dårlig gjort syns jeg! Her spør Avatar om hjelp og så får hun rett og slett dritt fra enkelte her?!
Jeg er glad for at heldigvis så har de fleste forståelse for Avatars situasjon.

Jeg syns det er helt riktig det du gjør. Jenta di blir helt hundre prosent sikkert nydelig uansett hva hun har på seg. Ta til deg de gode rådene her i tråden, og gi blanke filler i stikkene.

Gammel 22-03-13, 09:17   #119
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Jeg beklager min deltakelse i denne tråden. Jeg forstår ikke mange av argumentene, men skulle latt det være med det. Jeg beklager om jeg har såret deg, Avatar.

Gammel 22-03-13, 09:44   #120
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

I min bok er dette et smart og fornuftig valg - og hadde dere sydd bunaden til henne før konfirmasjonen så hadde det vært ufornuftig synes jeg. Skal man trekke det litt lenger så synes jeg det er god lærdom i valget dere har tatt. Et plagg som skal vare livet ut og gå i arv skal lages for akkurat det formålet. Hadde dere gitt etter for presset om å absolutt ha bunad til konfirmasjonen så kan det fort være penger ut av vinduet, og gjør man det som et bevisst valg så synes jeg det ikke er et godt eksempel overfor barna. Verdien av penger er viktig å lære bort. Og dere tilbyr jo jenta både leie av bunad og en flott kjole! Jeg forstår virkelig ikke hva enkelte her reagerer på...

Godt og riktig valg, Avatar!

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:14.