Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

FPs eget 8. mars-tog

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-03-13, 13:30   #34
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: FPs eget 8. mars-tog

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Hvorfor bare kvinner?
Nei til vold mot alle sårbare i vårt samfunn!

DET er likestilling. Vold rammer også rase og legning og mye annet som også går på forskjellsbehandling, og hindrer likeverd.

Du kan få gå under min parole.

Sitat:

LIKEVERD!
- alle individer skal ha like muligheter og være like mye verd.

Siden det er kvinnedag i dag synes jeg det er på sin plass å sette fokus på ting som berør kvinner (mest), men også hva som ligger til grunn. Og i bunn og grunn ligger manglende likeverd. Det er noen som føler seg bedre enn andre, og som derfor forskjellsbehandler, undertrykker og bedriver vold.

Hva skal til for at vi ser verdien i alle? Uavhengig av kjønn eller etnisk tilhørighet.

Siden det er FP vi er på synes jeg vi kan gå litt i oss selv og "FP-ånden" også. Her er det mange veldig oppegående damer (og menn, jeg har ikke glemt dere og er glad for å ha med meg bl.a. torsk under min parole). Vi hevder oss selv, vi tar ordet og vi backer opp hverandre når det gjelder konflikter i hjemmet, skilsmisser og jobbutfordringer. Der synes jeg vi er flinke, her er det mye støtte å hente. Det jeg synes "FP-ånden" ofte synder på er båssetting av barn utfra kjønn. Det er ikke lenge siden vi hadde en tråd der en mor var bekymret over at datteren var en "populær jente". Her på FP snakker vi nemlig negativt om populære småjenter var påstanden. Jeg ser veldig godt at det er nyanser i dette bildet, men ja, jeg synes ikke påstanden var tatt ut av løse luften.

Vi er skit dårlige til å diskutere problemstillinger rundt barna uten å trekke inn kjønn. Jeg har aldri blitt så provosert over det som akkurat her på FP. Her er nemlig trenden at vi skal la gutter og jenter få like muligheter og ikke sette dem i bås, men det er i trådene der akkurat dette blir diskutert. I de mer generelle trådene blir det glemt og der popper alltid kjønnsargumentet opp. F.eks. "jenteintriger" og "jentekonflikter" snakkes det om med en gang ei jente sliter med det sosiale på skolen. Forskningen viser imidlertid at guttene utesettes for de samme sosiale kodene, men vi som voksne ser det ikke. Vi er så iprentet at jenter oppfører seg på en måte og gutter på en annen at det kun er det vi legger merke til. Dette faller uheldig ut for begge kjønn. Handlingsrommet blir så lite og snevert.

(Jeg generaliserer veldig nå, og vet selvfølgelig at det er mange her som er veldig bevisst dette.)

Så på veien til å oppnå likeverd bør vi gjøre den enkle øvelsen og gå i oss selv. Hva kan vi gjøre i hverdagen og hvordan kan vi se barn som de er og ikke for hva vi forventer at de bør være. Kan vi endre måten vi snakker på? Bør vi selv være mer bevisst på hvordan vi møter barn, gutt eller jente? Jeg blir trist når jeg leser at vi f.eks. tåler mer bråk fra gutter, fordi vi forventer det, enn fra jenter. Det er jo ikke positivt for noen av dem. Og slike eksempler er det mange av.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:09.