Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Mat som ikke er hva den gir seg ut for å være?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-03-13, 20:57   #101
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Mat som ikke er hva den gir seg ut for å være?

Opprinnelig lagt inn av Mrs. Longbottom, her.

Jeg tro kyllingen er sprøytet inn med 10% saltlake, slik at saltinnholdet i ferdig vare er 1,2%, jo.

Det er korrekt, det står på pakken at det er tilsatt 10 % saltlake.

Det er mye salt, og det er en uting at det omtrent er umulig å kjøpe kjøttprodukter som ikke er tilsatt vann/saltvann/salt. Vi bør i det minste ha et valg. Derfor gjør jeg for det meste som Harriet Vane, og kjøper kjøtt direkte fra bonden.

Gammel 03-03-13, 20:59   #102
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Nei, det skjønner jeg all den tid du trodde at 10 gram var anbefalt.

Vet du hvor lite 5 gram egentlig er? Det er en knap teskje. Med de mengdene salt som finnes i all verdens mat, det vi krydrer med, og tilsetter selv er 1.2 g i en "ren" og ubehandlet matvare mye.
Det er knyttet store helseproblemer til vårt høye forbruk av salt, og myndighetene er bekymert over det høye forbruket vi har. Da burde det være unødvendig å tilsette saltvann i kyllingfilèt.

Eller 0.5 gram salt i 100 gram ferdigbrød.
En normal brødblings er vel 40-50 gram.
Spiser man da frokost (1-3 brødskiver), lunsj (1-3 brødskiver) og kvelds (1-3 brødskiver) får man fort vekk i seg 0.75-2.25 gram salt bare der. Uten smør eller pålegg.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-13, 21:00   #103
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Eia, her.

Det er mye salt, og det er en uting at det omtrent er umulig å kjøpe kjøttprodukter som ikke er tilsatt vann/saltvann/salt.

...og glucose Samme greia med kjøtt og glucose.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-13, 21:31   #104
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det skjønner jeg all den tid du trodde at 10 gram var anbefalt.

Vet du hvor lite 5 gram egentlig er? Det er en knap teskje. Med de mengdene salt som finnes i all verdens mat, det vi krydrer med, og tilsetter selv er 1.2 g i en "ren" og ubehandlet matvare mye.
Det er knyttet store helseproblemer til vårt høye forbruk av salt, og myndighetene er bekymert over det høye forbruket vi har. Da burde det være unødvendig å tilsette saltvann i kyllingfilèt.

Jeg vet godt hvor mye fem gram er. Og jeg er heller ikke tilhenger av å sprøyte kylling med saltvann, hvor har du det fra? Tvert imot mener jeg det er problematisk. Men det hindrer meg LIKEVEL ikke i å spise kylling, tvert imot, og jeg synes ikke mengden er så ille. (Beklager caps lock, men jeg får ikke til kursiv etc på mobilen.)

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-13, 21:34   #105
Molly

Molly sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mrs. Longbottom, her.

Jeg tro kyllingen er sprøytet inn med 10% saltlake, slik at saltinnholdet i ferdig vare er 1,2%, jo.

Det stemmer ut fra hvordan jeg forstår innholdsfortegnelsen.

Gammel 03-03-13, 21:35   #106
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har aldri kjøpt slik, så jeg aner ikke hva som står på pakken men regner med at dersom det står 1.2 % salt pr. 100 g vare så er det faktisk det, ikke i oppløsningen, men jeg kan godt ta feil her.

Hvor kjøper du da kylling? Er ikke alle kyllingfileter i vanlige dagligvarebutikker sprøytet med salt?

Gammel 03-03-13, 21:35   #107
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg vet godt hvor mye fem gram er. Og jeg er heller ikke tilhenger av å sprøyte kylling med saltvann, hvor har du det fra? Tvert imot mener jeg det er problematisk. Men det hindrer meg LIKEVEL ikke i å spise kylling, tvert imot, og jeg synes ikke mengden er så ille. (Beklager caps lock, men jeg får ikke til kursiv etc på mobilen.)

Det var et svar på at du ikke syntes det var så ille med såpass mye salt i rå kylling.
Jeg blir oppriktig forbauset over at du sier at du trodde anbefalt dagsinntak var det dobbelte av hva det faktisk er, og det fikk meg til å svare at jeg skjønner da at du ikke synes 1.2 g er så ille.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-13, 21:37   #108
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvor kjøper du da kylling? Er ikke alle kyllingfileter i vanlige dagligvarebutikker sprøytet med salt?

Jeg kjøper kun kylling som har fått vegetabilsk fòr, og de kommer stort sett som hele kyllinger som ikke har fått saltvanssprøyte.
Veldig ofte kjøper jeg direkte fra en bonde som driver oppdrett av kyllinger i veldig liten skala (til eget bruk og noen få kunder).

Gammel 03-03-13, 21:39   #109
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, kylling som er oppgitt til 100 % kylling skal vel ikke ha saltvann i seg?

Gammel 03-03-13, 21:40   #110
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Det var en tråd herinne for en god stund siden om kyllingkjøttdeigen som består av kvernet brusk og divers...
Det er ikke ofte jeg har kjøpt den men REMA har en 700g forpakning og det passer fint til taco når vi har kompiser på middag.

Stemmer det?!

Sakset fra Prior:

Sitat:

Kyllingkjøttdeig

Informasjon om bruksområde:
Til taco, pizza, gryteretter og lignende.

Ingredienser:
Kylling lårkjøtt (97 %), vann, salt (1%).

Det står riktignok ikke hva de resterende 2% er, men da hjelper det liksom ikke å lese på pakken heller hvis man skal vite hva maten består av? Bruker bare Prior. Solvinge sin (Rema) smaker ikke godt og der har vi støtt på brusk ja

Gammel 03-03-13, 21:41   #111
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De resterende 2 % må jo være tilsatt vann, IzziCreo.

Gammel 03-03-13, 21:41   #112
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Nå Googlet jeg Solvinge sin, og kom over artikkelen Dette inneholder kjøttdeigen

Og bet meg merke i denne kommentaren:

Sitat:

Ernæringsfysiologens kommentar: Prior kyllingkjøttdeig er laget av 100 prosent rent hvitt kjøtt. Den er uten vann, den inneholder litt salt, men ingen andre tilsetningsstoffer.

Gammel 03-03-13, 21:42   #113
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Det var et svar på at du ikke syntes det var så ille med såpass mye salt i rå kylling.
Jeg blir oppriktig forbauset over at du sier at du trodde anbefalt dagsinntak var det dobbelte av hva det faktisk er, og det fikk meg til å svare at jeg skjønner da at du ikke synes 1.2 g er så ille.

Jeg vet at saltinntaket hos de fleste nordmenn er problematisk høyt, men nei, jeg går ikke rundt og husker anbefalte verdier verken for salt, sukker, aspartam, kadmium (akkurat det vet jeg faktisk!) eller andre ting. Ikke veier og regner jeg heller. Jeg lager all mat fra bunnen og synes ikke det gjør noe om jeg får i meg salt fra kyllingfileter et par ganger i uka. Jeg trodde dessuten saltlaken inneholdt 1,2% salt, og da blir det ikke mye salt i disse filetene, men jeg kan ha tatt feil der. Det betyr IKKE at jeg ikke synes det er problematisk at kjøtt sprøytes med saltvann, det trodde jeg kom tydelig fram i resten av det jeg har skrevet i tråden. Jeg trodde dessuten all kyllingfilet var saltvannssprøtet, men jeg ser av den linken i VG at Rema 1000s kylling på være ekstrem i så måte.

Gammel 03-03-13, 21:42   #114
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

De resterende 2 % må jo være tilsatt vann, IzziCreo.

Nå leste jeg nærmere ja - isted leste jeg vann og salt 1%

Gammel 03-03-13, 21:42   #115
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Stemmer det?!

Sakset fra Prior:

Det står riktignok ikke hva de resterende 2% er, men da hjelper det liksom ikke å lese på pakken heller hvis man skal vite hva maten består av? Bruker bare Prior. Solvinge sin (Rema) smaker ikke godt og der har vi støtt på brusk ja

De resterende 2% er vann, det står jo der. Bittesmå brusk- og senebiter er en risiko i all kvernet kjøtt, men kyllingkjøttdeig består av kvernet kjøtt fra lår.

Gammel 03-03-13, 21:43   #116
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

...og glucose Samme greia med kjøtt og glucose.

Glukose? Tilsatt kjøttet?? Hvilke typer? Og hvorfor i alle dager??

Gammel 03-03-13, 21:44   #117
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Jeg handler forøvrig ikke på Rema 1000 og kjøper detfor ikke akkurat denne kyllingen.

Gammel 03-03-13, 21:44   #118
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er vel bare mekanisk utbenet kjøtt (MUK) som har en risiko for brusk. Det skal jo ikke inneholde det, men det kan skje når du "støvsuger" beina for alt av kjøtt.

Gammel 03-03-13, 21:45   #119
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Glukose? Tilsatt kjøttet?? Hvilke typer? Og hvorfor i alle dager??

Skinke er vel ofte(st) tilsatt glukose?

Gammel 03-03-13, 21:45   #120
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Standard

Jeg vet at saltinntaket hos de fleste nordmenn er problematisk høyt, men nei, jeg går ikke rundt og husker anbefalte verdier verken for salt, sukker, aspartam, kadmium (akkurat det vet jeg faktisk!) eller andre ting. Ikke veier og regner jeg heller. Jeg lager all mat fra bunnen og synes ikke det gjør noe om jeg får i meg salt fra kyllingfileter et par ganger i uka. Jeg trodde dessuten saltlaken inneholdt 1,2% salt, og da blir det ikke mye salt i disse filletene, men jeg kan ha tatt feil der. Det betyr IKKE at jeg ikke synes det er problematisk at kjøtt sprøytes med saltvann, det trodde jeg kom tydelig fram i resten av det jeg har skrevet i tråden. Jeg trodde dessuten all kyllingfilet var saltvannssprøtet, men jeg ser av den linken i VG at Rema 1000s kylling på være ekstrem i så måte.

For deg er det nok ikke et problem, du lager maten selv og har sikkert god oversikt.
For folkehelsen derimot er det et problem, og derfor burde kylligfilèten komme naturell, uten saltvannsspøyte.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:55.