|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#701 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Skolevesker til 11000Nettopp. Det er en del motsetninger her .... billig "bruk og kast" mentalitet er noe av det verste jeg vet.
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett) Sist redigert av Lisa : 01-03-13 kl 18:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#702 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Skolevesker til 11000
Ikke for å påberope meg å være like fornuftig, men jeg kjenner da mange som gjør slik. Jeg kjøpte også dyre dresser da ungene var små og satt mye i ro ute og ikke kunne si fra hvordan de hadde det. I barnehagen har jeg alltid brukt reimatec. Til og med plus-varianten. For det første fant jeg aldri noe som var like vanntett i Stavanger-vintre som denne. Alt annet tok inn vann. For det andre opplevde vi en merkbar endring da ungene startet på skolen. De var ikke ute på samme måte, og dessuten fant jeg faktisk andre klær som gjorde nytten der, til en langt rimeligere pris. Det finnes klær som duger til deres bruk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#703 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Skolevesker til 11000700 innlegg i en tråd jeg startet! |
![]() |
![]() |
![]() |
#704 |
Er frisk!
|
Jeg har da hele tiden argumentert med motepress/kjøpepress som hovedargument - det er ikke noe nytt i dette innlegget. Vi kjøper jo ikke noe særlig klær verken på HM eller andre steder fordi vi arver stort sett alt som brukes, men å betale for klær som er etisk produsert kunne jeg nok faktisk funnet på å gjøre all den tid jeg gjerne bruker penger på SOS-barnebyer og andre ting som jeg vet er med på å gjøre livet bedre for mennesker.
![]() |
#705 |
Er frisk!
|
Enig. Heldigvis holder Cubusarveklærne vi arver til begge guttene våre før vi sender det videre til sønnen til fetteren min, så de blir brukt temmelig lenge før de eventuelt havner i søpledunken - stort sett minst til 4 barn.
![]() |
#706 |
anglofil
![]() Sv: Skolevesker til 11000Fra dagens Aftenposten:
![]() |
#707 |
Ringskrømt
|
Jeg er som nevnt veldig usikker på hvor man skal trekke grensen for hva som er ok kjøp basert på sum alene. Hadde kjøpet av en CG-jakke også bidratt til å renske Kongo for voldteksforbrytere, hadde jeg ikke vært akkurat kritisk til at andre kjøpte denne jakken. Å bruke fortjenesten, som i CG sitt tilfelle sikkert er 6000, på å redde verden hadde jeg utelukkende vært positiv til.
![]() |
#708 |
anglofil
Joda, det er mange som er flinke men jeg tror kanskje oslo78 (og deg sikkert også
![]() |
#709 |
Panzerekstremfeminist
|
Just presis akkurat det jeg mener.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#710 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Skolevesker til 11000Nå er dere ferdig, liksom. Hmfp.
![]() |
#711 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Skolevesker til 11000Skremmer'n: tror du noen i hele verden vil definere seg selv i "kjøper CG fordi gullskatten vil ha det"-kategorien? Jeg tenker at de som kjøper Bergans fordi de er så himla bevisst er litt forblindet av merkevaren Bergans. Jeg synes Bergans er overpriset. Jeg anser meg selv som en bevisst forbruker. Og jeg skriver dette for å illustrere at det ikke er noen fasit og a folk har ulike grenser og at en du anser for å være sløsaktig, sikkert har mange gode argumenter for sine prioriteringer heltnuavhengig av hva du synes. Eller hva jeg synes.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#712 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Skolevesker til 11000Jeg tror de aller fleste er ubevisste forbrukere som kjøper det de har lyst på når de har lyst på det. Og de vil betale så lite som mulig og gir beng/bryr seg ikke/er ikke interessert i å vite noe om hvordan tøyet er produsert.
![]() |
#713 |
Panzerekstremfeminist
|
Deg om det. Jeg kjenner ganske mange oppegående folk som er opptatt av slik. Jfr. En rekke brukere her inne. Så jeg synes det blir for enkelt (og ørlite grann arrogant) å tro at alle som ikke velger det samme som deg, er ubevisste.
![]() |
![]() |
![]() |
#714 |
maler
|
![]() Sv: Skolevesker til 11000Hovedgrunnen til at jeg handler endel på polarn er at de skilter med rettferdig handel. Nå er tøyet bra også, slik at det er også en grunn, men ja, jeg sjekker hvor tøyet kommer fra. Det er hovedgrunnen til at jeg handler lite på hm, jeg synes klærne er helt ok. N=1 igjen.
![]() |
#715 |
heimføing
|
![]() Sv: Skolevesker til 11000Jeg har bare lest første og siste side i denne tråden.
Men joda, jeg er Reimaforelder og det dyreste plagget min tiåring har fått hittil i livet, er vel Reimadressene da hun gikk i barnehagen. Etter det var det direkte over på Cubus og der er hun enda. |
![]() |
![]() |
![]() |
#716 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() |
![]() |
![]() |
#717 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() Sv: Skolevesker til 11000Det er interessant å tenke over hvor min egen smertegrense går med tanke på hvor mye jeg er villig til å bruke på klær og utstyr til barna (og meg selv, for den del). Jeg har en ganske klar oppfatning om hvor grensen går når jeg vurderer enkeltkjøp, men det er neimen ikke enkelt å tallfeste den sånn generelt heller. Det kommer an på så mangt.
![]() |
#718 |
Er frisk!
|
Det jeg sender videre ser helt fint ut egentlig. Vi har ikke tørketrommel da og vasker ikke rene klær (hiver ikke alt i vaskemaskinen hver kveld), kanskje det har noe å si. Det hender at jeg kaster et klesplagg hvis det er kommet tran eller lignende som jeg ikke får bort på dem, men det meste er pent og rent når jeg sender det videre.
![]() |
#719 |
maler
|
![]() Sv: Skolevesker til 11000Cubus har grei nok kvalitet synes jeg, det er ikke utslitt etter en unge her. Men polarn har veldig mye bedre kvalitet for eksempel. Og det finnes klær med vesentlig dårligere kvalitet.
![]() |
#720 |
Drømmer
|
Her holder ikke Cubusbuksene i 2 mnd engang, så nå blir det slutt på å kjøpe de. Det er vel omtrent de eneste buksene han sliter ut. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|