Sv: Skolevesker til 11000
Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.
Jeg vil ikke bo på vestkanten i Oslo fordi jeg ikke er begeistret for den sosioøkonomiske profilen der, jeg vil at ungene mine skal vokse opp med noe mer variert, både økonomisk, sosialt, etnisk, utdannelsesmessig og politisk. Det er ikke basert på fordommer, men på fakta, se f.eks. valgresultatene.
Jeg synes det er litt kårni å framstille det som om Oslo Øst og Vest er akkurat like. Det er selvfølgelig også kårni å framstille det som om alle områder i øst og vest er ensartede, det er selvfølgelig ikke sant. Det er masse steder i Oslo Øst hvor jeg ikke ville bodd (hvor jeg synes ulempene blir større enn fordelene), akkurat som det er en del steder i Oslo Vest hvor jeg gjerne kunne bodd (hvor fordelene oppveier ulempene). Men jeg mener at valg av bosted i Oslo nødvendigvis er nokså politisert.
Kunne ikke vært mer enig. Og siden min henvisning til min erfaring med Nordseter stadig trekkes fram (og fiffig nok ble redusert til "en mamma som har hørt at det er merkepress der" ), så er det en skole hvor jeg mener ulempene typisk blir større enn fordelene. Skolekrets er en av de aller viktigste faktorene ved valg av bosted for oss nå, og sosioøkonomisk demografi er en av parametrene som veier tungt.
Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.
Poenget mitt er at det faktisk er hyggelige, oppegående, ressusrsterke (som i godt utdannede og reflekterende) folk der jeg bor. Akkurat slik som det var når jeg bodde i et rekkehusfelt på Ellingsrud. Og på Bjørndal Og på Oppsal.
Selvfølgelig er det det. Tror du noen er uenige i det?
Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.
Poenget mitt er jo akkurat det - en hver oppegående person burde forstå at en enslig svale ikke gir noen vår og alle bør skjønne at ikke alle er slik.
En hver budre jo også skjønne at det ikke automatisk er sånn at jo mer penger man har, jo mindre vett eller omsorgsevne har man. Og slik denne debatten utviklet seg, så var visst ikke det noen selvfølge. 
Jeg ser heller ikke denne voldsomme generaliseringen du ser. Og jeg pleier vanligvis å være ganske vár på øst-/vestfordommer. Som oslojente er det selvsagt et tema som engasjerer meg.