Sv: Merkepress der du bor?
Jeg har ikke sett definisjonen enda men tror jeg er bosatt i "beste øst" (selv om statistikken på sosial ulikhet og fattigdom i denne bydelen er sjokkerende høy tross "trendy" aspektet)
Det er definitivt stor bevissthet blandt jentene på skolen og kanskje særlig i klassen til datteren min. De er fryktelig opptatte av hva som er "ekte" og "uekte" Converse, UGGs og what have you not. Så det blir et skille mellom de jentene som har ekte vare og den "billigere" varianten, noe jeg synes dette er helt groteskt i en alder av 9 år. Og jeg fortviler over at jeg sikkert er med på å opprettholde dette med at jenta min også stort sett går med "ekte" vare. Nå er det Dr Martins som gjelder, de kommer også i "ekte" og "uekte" variant må vite. 
Når det gjelder klær er det WOW som er det store blandt de yngre jentene men jeg ser blandt 7 klasse elver er det forholdsvis mange som går med jakker i 5000 kr kategorien.
Mobiltelefoner - vil tippe ca halve klassen (4 klasse) ser ut til å ha iPhoner men de er stort sett eldre modeller arvet av foreldre. Hvordan stiller man seg til det, da? Jeg er litt i tvil om jeg vil at 9 åringen skal arve men 4S når jeg bytter den ut til sommeren, men hvorfor ikke? Selv om jeg ikke synes en 9 åring har behov for en iPhone blir et antakeligvis nettopp det som vil skje.