Sv: Christoffer-saken, morens rolle
Er slike ting greit å diskutere så konkret? Umiddelbart får jeg en litt "ullen" smak i munnen når noe som fint kunne vært diskutert på generellt grunnlag konkretiseres gjennom tilknytning til aktuelle og profilerte saker. Jeg vil anta at dette er en svært tragisk sak for svært mange berørte, og ett eller annet får meg til å ønske at man ikke søkte å ta stilling til vurderinger som vel vil måtte gjøres men som enda ikke er mer enn argumentasjon. Men kanskje var det det mer genrelle som var etterspurt - hvorvidt bør begrenset evnenivå ha betydning i forhold til straff?
På generell basis kan det være interessant hvorvidt begrenset evnenivå skal gi utslag i form av lavere straff, frifinnelse eller lignende. Jeg tror imidlertid (skjønt det er mange år siden jeg leste strafferett) at det ligger muligheter for å ta hensyn til slikt i straffeutmålingen. Korriger meg gjerne om jeg husker feil.