Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Hvorfor boikotter dere ikke Nestlé?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-02-13, 13:15   #41
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor boikotter dere ikke Nestlé?

lucifine, du må nok tenke deg om både en og to ganger, altså. At det er vanskelig å få støtte for å gi MME hos en del helsesøstre og tildels vanskelig å få rett informasjon, er så sin sak, og jeg vet hvor fortvilende det er når ammingen ikke fungerer og ungen ikke får nok mat, men det har virkelig ingenting å gjøre med det kjøret Nestlé og andre MME-produsenter driver med i fattige land. Ingenting.

Vi boikotter Nestlé og da særlig barnematen deres, nettopp på grunn av det de har gjort og gjør i store deler av verden. Vi har også aktivt oppfordret helsesøster til å informere om de andre merkene, siden hun konsekvent omtalte MME som "nan". Vår eldste fikk NAN en gang vi ikke fant noe annet på butikken og ikke hadde tilgang på andre muligheter der vi var på besøk, men hun spyttet den ut igjen. Hadde vi vært avhengige av et av spesialproduktene som kun Nestlé har, måtte vi jo brukt det, men det har heldigvis ikke vært nødvendig hittil.

Gammel 18-02-13, 13:16   #42
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lykken, de andre finnes vel ikke i Norge og er da ganske irrelevant.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-13, 13:18   #43
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette er sikkert et dumt spørsmål, men Nestlé eier jo en haug med datterselskap, går dere rundt og husker alle dem, eller står det noe sted på embalasjen at de er "under" Nestlé? Jeg boikotter alt som er Nestlé direkte, men jeg synes det er veldig vanskelig å vite om alle andre, og har ikke satt meg veldig inn i det.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-13, 13:25   #44
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Eldste fikk nan fordi det var det hun foretrakk og tålte best. Vi var innom alle de andre mme merkene også. Yngste startet med nan, brukte noen andre også før han gikk over til mme på blå resept.

Gammel 18-02-13, 13:26   #45
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Lykken, de andre finnes vel ikke i Norge og er da ganske irrelevant.

Gjør de ikke? Jeg har prøvd å google, men de nevnes jo ikke med navn noe sted.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-13, 13:32   #46
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hjelper det? Denne boikotten? For har ikke dette vært ett issue i flere tiår? Jeg fatter ikke at de fortsatt gjør dette? Hvordan kan de leve med deg selv og hvorfor finnes det ikke lover mot dette?

Hvis boikott ikke har ført til endring på 30 år må det ikke sterkere lut til? Jeg boikotter ikke fordi jeg opplever ikke at det gir meg makt til å endre på noe som helst.

Gammel 18-02-13, 13:35   #47
Fluke

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Gjør de ikke? Jeg har prøvd å google, men de nevnes jo ikke med navn noe sted.

Jo, de nevnes i rapporten.

Sitat:

Breast-milk substitute companies are normally
multi-million-dollar operations with huge marketing
budgets. Nestlé SA is the global leader in baby food
with a 23% share of the market, followed by Danone
which, since acquiring Royal Numico, has 14%. Mead
Johnson is third with 11% of the global market.10

Du kan laste ned rapporten herfra (pdf).

Her er Redd Barnas arikkel om saken. http://www.reddbarna.no/nyheter/faar...paa-supermaten

Gammel 18-02-13, 13:36   #48
vixen

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Før kledte de seg ut i hvite frakker og dro rundt og delte ut gratisprøver. Mødrene trodde jo selvsagt at de var helsearbeidere og visste best. Det finnes sikkert mange produsenter av barnemat som er dodgy, men i Norge så føres det vel nesten bare Småfolk, Hipp og Nestle? I vanlige butikker så tror jeg at jeg bare har sett Nestle og Hipp som selger MME. Jeg har ikke barn med allergier så det vet jeg ikke hvem som produserer. Selv om det sikkert er mange som er verre så er det faktisk et poeng å "ta" de som er størst. For resten av industrien har en tendens til å følge etter. De setter som regel standard. Derfor har sweatshopene til Nike fått mye oppmerksomhet, arbeidsvilkårene hos Mc Donalds osv. Ikke fordi andre er så mye bedre, men bedring der fører til bedre kår jevnt over.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-13, 13:37   #49
Garbella
Til tider hjulbeint

Garbella sin avatar

Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Jeg boikotter og har ikke ett eneste produkt med Nestlé på i skapet. Men jeg greier ikke å henge med på datterselskap som produserer under et annet navn og feiler nok der.

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-13, 13:46   #50
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.

Selv om det sikkert er mange som er verre så er det faktisk et poeng å "ta" de som er størst. For resten av industrien har en tendens til å følge etter. De setter som regel standard. Derfor har sweatshopene til Nike fått mye oppmerksomhet, arbeidsvilkårene hos Mc Donalds osv. Ikke fordi andre er så mye bedre, men bedring der fører til bedre kår jevnt over.

Dessverre tror jeg det som finnes av alternativer for melkeallergikere etc. av MME er Nestlé sitt. Da har en jo ikke noe valg. Men ellers er det stort sett lett å unngå Nestlé sine barnematprodukter hvis en ikke bor på veldig små steder, og der kan en jo ofte påvirke vareutvalget og be dem ta inn ting dersom de ikke fører det.

Gammel 18-02-13, 13:48   #51
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her en oversikt over Nestlémerkene: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Nestlé_brands

De eier bl.a hjem-is,og L'oreal som igjen eier body shop.

Gammel 18-02-13, 13:50   #52
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Dessverre tror jeg det som finnes av alternativer for melkeallergikere etc. av MME er Nestlé sitt.

Hvis man ikke har diagnose i hvert fall, for barn med diagnose får oftest Nutramigen, og det produseres ikke av Nestlé.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-13, 13:53   #53
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Jo, de nevnes i rapporten. Du kan laste ned rapporten herfra (pdf).

Her er Redd Barnas arikkel om saken. http://www.reddbarna.no/nyheter/faar...paa-supermaten

Takk.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-13, 14:01   #54
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns i grunnen artikkelen sier at nestle har prøvd å endre dette og stort sett har fått det til, men at det fortsatt finnes unntak. Det er ekstremt vanskelig for et digert selskap som nestle å få full kontroll av alle deler av alle distributører og salgskanaler som anvendes i alle land. Det ble nevnt at de gir vareprøver til helsestasjoner og at det fantes eksempler på at det i Kina var gitt vareprøver til mødre. Det er et langt strekk fra det, til det Blå beskriver som systematisk nisinformasjon gitt til mødre i hele den tredje verden.

De skal fortsatt utfordres og presses til å bli enda bedre, men de skal også ha kred for å ha gjort enorme og veldig krevende forandringer fra da de var verstinger.

Gammel 18-02-13, 15:48   #55
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Jeg unngår Nestlè, produkter fra Israel og Dole frukt hvor det er nogenlunde greit å gjøre nettopp det. Men ante virkelig ikke at Nestlè eide Hjem-Is, der kjenner jeg at jeg sliter litt. At de også eier Body-Shop sier litt om hvor komplisert dette er - skal man boikotte en kjede som baserer filosofien sin på miljø og rettferdig handel fordi den er eid av et konsern som ikke gjør det i et annet ledd? Eller skal man uansett handle hos Body-Shop for å vise de andre i konsernet at det er god butikk å drive fair? Ikke at jeg handler hos Body-Shop lenger. Gammel hud og alt det der....

Bransjen med aller mest grisete behandling av folk er råvarehandelen. Slik sett er det nok vel så effektfullt å sørge for å handle fairtrade typ bananer, kaffe, sukker osv. For de som jobber med råvarer er bånnsjiktet av verdens arbeidstakere hva gjelder arbeidsvilkår. At Max Havelaar-bananene er små, søte bananer som er veldig barnevennlige er bare en hyggelig bonus.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-13, 17:00   #56
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enig med Poly! Jeg undret meg litt over at ingen ser ut til å ha tenkt gjennom akkurat det? Men presset skal selvfølgelig fortsette å være der.

Og så er jeg litt satt ut over lucifine, kjenner jeg. Whatever makes you sleep at night?

Gammel 18-02-13, 17:15   #57
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Jeg prøver å unngå bruk av Nestle, og boikotter barnemat og MME derfra (også når jeg hadde småbarn). Jeg bruker ikke kaffe fra Nescafe, men vi har en frokostblanding av merket Nestle på handlelisten i ny og ne.

Jeg boikotter ikke alle merker knyttet til Nestle, det blir for meg for omfattende.

Gammel 18-02-13, 17:43   #58
Wingman
her skal det bli liv

Wingman sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Vestfold
Wingman er populærWingman er populærWingman er populær
Standard

Jeg dropper Hjem-is, ellers ikke noen boikott.

Gammel 18-02-13, 18:07   #59
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg har tenkt det samme som Poly, og det er jo nettopp den massive negative oppmerksomheten som har fått Nestlé til å endre fremgangsmåte.

Gammel 18-02-13, 18:45   #60
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Her en oversikt over Nestlémerkene: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Nestlé_brands

De eier bl.a hjem-is,og L'oreal som igjen eier body shop.

Og L' oreal eier Lancome også.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:22.