Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Farsemat, blandingskjøtt og ferdigprodukter - hvilke bruker du?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-02-13, 14:32   #21
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Farsemat, blandingskjøtt og ferdigprodukter - hvilke bruker du?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Karbonadedeig bruker vi, men det er vel ikke et blandingsprodukt?

Nei, men er det ikke er farseprodukt?

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-13, 14:39   #22
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Nei, men er det ikke er farseprodukt?

Nei, farse er kjøttdeig som er spedd med væske, krydder og stivelse (typ hvetemel eller potetmel).

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-13, 14:40   #23
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ok.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-13, 15:00   #24
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg fikk kjøttkvern til jul, så nå lager jeg mye kjøttdeig selv - det er gøy!
Men altså bruker jeg da også kjøttdeig av kylling, men da av kyllingfiletene til first price, eller kyllingfileter kjøpt i sverige.
Svinekjøtt hæler jeg ikke, uavhengig av form og bearbeiding. Bortsett fra pølse, da :sparke.
Jeg lager også alt av kjøttboller, kjøttkaker, hamburgere fra scratch. Kjøper av og til elgkarbonader og reinkarbonader, eller jeg får fatt i kjøtt og lager det selv.

Vi spiser pølser fra idsøe, jacobs eller nyoppdagede mathallen. Pølsene fra Grøstadgris har potetmel og noen av dem melk, så de kan ikke vi spise av dietetiske hensyn.
Ellers har vi salami og leverpostei uten melk.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-13, 15:59   #25
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi bruker kyllingkjøttdeig (til lørdagstaco) og karbonadedeig (til spagetti, lasagne, kjøttkaker og den slags).

Gammel 15-02-13, 16:02   #26
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Kjøttdeig og karbonadedeig. Av og til kjøttboller, karbonader og pølser. Fiskekaker. Det er vel det, tror jeg. Av pålegg er det servelat og leverpostei.

Gammel 15-02-13, 16:06   #27
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Av blandingsprodukter bruker vi leverpostei og løkrull,servelat, salami og løkrull av pålegg. Jeg spiser bare leverpostei selv og siden det står svinelever og storfelever på, så stoler jeg på det. Esellever fra Romania ville jeg ha styrt unna.

Av blandede middagsprodukter har vi en sjelden gang go' og mager-pølser, wienerpølser, vossakorv, pølser fra bondens marked, de håndstekte gilde-karbonadene eller elgkarbonader. Og sånne kjøttboller i kraft fra boks. Medisterfarse og medisterpølser til jul. Ellers lager vi alt selv av karbonadedeig, svinekjøttdeig eller kyllingkjøttdeig.
Vi bruker stort sett bare rene produkter.

Gammel 15-02-13, 16:16   #28
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg visste ærlig talt ikke at frossen lasagne fantes. Vi bruker noe pølser, mest til tur. Ellers er det karbonadedeig vi kjøper. Fiskeboller på boks og fiskepinner, samt noen andre fiskeprodukter.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-13, 16:37   #29
vixen

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Her spiser vi fiskekaker, karbonader, pølser, hamburgere, salami, fiskeboller, leverpostei. Kvaliteten på dette varierer. Av og til fra Bondens marked og av og til fra Rimi. Jeg kan synes pølse er godt jeg. Til og med vanlig grillpølse fra Gilde.

Jeg er skeptisk til blandingsprodukter av kylling og kjøper det så godt som aldri. Ferdig pizza, frossen lasagne, frosne middager på poser generelt kommer jeg aldri på å kjøpe. Jeg kjøpte ferdig fjordlandgrøt til junior en gang for en stund siden pga vi skulle kose oss med sterk mat og han ønsket seg grøt. Ellers så har jeg ikke prøvd det heller.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-13, 16:42   #30
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi brukar alt, bortsett fra:
MUK-mat
Kyllingkjøttdeig (lagar sjølv)
Kylling/kalkunpølser (eg har liksom litt aversjon mot det)
Alt som er panert (nuggets, fiskepinnar etc)
Og elles alt som har gluten (ein del kjøttboller, lasagne, pizza).

Eg er ikkje spesielt restriktiv på kjøttdeig, pølser, karbonadar og fiskemat. Prøver å balansere det. Vi brukar elles mykje "reine" varer p.g.a allergi i familien.

Gammel 15-02-13, 16:45   #31
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I forhold til juks med innhold tror jeg egentlig ikke det er relevant at det er et ferdigprodukt. Om noen blander 15-20% hestekjøtt inn i karbonadedeigen ville neppe noen merket det. Sånn bare for å sette det i perspektiv.

Vi kjøper div pølseprodukter og leverpostei. Resten har jeg full kontroll på.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-13, 16:48   #32
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

I forhold til juks med innhold tror jeg egentlig ikke det er relevant at det er et ferdigprodukt. Om noen blander 15-20% hestekjøtt inn i karbonadedeigen ville neppe noen merket det. Sånn bare for å sette det i

Det er jo et godt poeng.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-13, 17:03   #33
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker stort sett hjortekjøttdeig fra fryseren.

Men ellers går det i pølser og svenska kjöttbullar og en og annen fiskekake, samt salami og servelat, så de får sikkert lurt i meg ett og annet likevel.

Og jeg hadde spist hest med liv og lyst.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-13, 17:42   #34
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg spiser gjerne hest og hadde ikke hatt motforestillinger mot en karbonadedeig med en god del hest. Poenget er at jeg må vite om det. Hele kontrakten mellom forbruker og produsent er at man kjøper det man tror man kjøper. Det er jo derfor man fikk justervesenet, forbrukerrådet og forbrukerstyrte butikker som Coop, S-laget, slik det var i gamle dager. Forbrukerne var blitt lurt både hva gjaldt innhold (oppblandet mel, kaffe med store mengder tørket sikori) eller mengde (950 g på en kilo), kvaliteten var laber osv.
Jeg synes i stor grad at pris er blitt så styrende at norske forbrukere flest gir en god dag i kvalitet, etikk, produksjonsforhold og i det hele tatt. Jeg skjønner at pris var et brennhet tema den gangen varetilgangen var dårlig/varierende og norske forbrukere brukte 20 - 30 % av lønnen sin på mat. Men nå bruker norske forbrukere flest under 10 %.

Gammel 15-02-13, 18:00   #35
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Vi bruker karbonadedeig, kjøttpølser, grillpølser, fiskekaker og wienerpølser (kun til barnebursdager). Ikke noe annet tror jeg.

Gammel 15-02-13, 18:12   #36
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Jeg spiser gjerne hest og hadde ikke hatt motforestillinger mot en karbonadedeig med en god del hest. Poenget er at jeg må vite om det. Hele kontrakten mellom forbruker og produsent er at man kjøper det man tror man kjøper. Det er jo derfor man fikk justervesenet, forbrukerrådet og forbrukerstyrte butikker som Coop, S-laget, slik det var i gamle dager. Forbrukerne var blitt lurt både hva gjaldt innhold (oppblandet mel, kaffe med store mengder tørket sikori) eller mengde (950 g på en kilo), kvaliteten var laber osv.
Jeg synes i stor grad at pris er blitt så styrende at norske forbrukere flest gir en god dag i kvalitet, etikk, produksjonsforhold og i det hele tatt. Jeg skjønner at pris var et brennhet tema den gangen varetilgangen var dårlig/varierende og norske forbrukere brukte 20 - 30 % av lønnen sin på mat. Men nå bruker norske forbrukere flest under 10 %.

Enig.

Vi bruker karbonadedeig, en sjelden gang middagspølser/grillpølser (typisk fra Gilde, men handler med meg fra den lokale slakteren i hjembyen min som lager pølser selv med mye høyere kjøttandel enn vanlige pølser når jeg er der), salami, leverpostei, fiskekaker (de jeg finner med mest fisk, men også der kjøper jeg med meg fra samme by) og paté. Jeg liker ikke smaken på mange ferdigprodukter, så det utgår av naturlige grunner. Spedd farse lager jeg selv av karbonadedeig, så vet jeg hva utgangspunktet er. Uten at jeg er så veldig redd for fett, synes jeg ferdige farser har alt for høy fettprosent.
Har også kjøttkvern og mye selvskutt hjort som kan bli til hjorteburgere og hjortekaker.

Gammel 15-02-13, 21:05   #37
arrow
Erfaren

arrow sin avatar

Medlem siden: Nov 2011
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Jeg lot meg overtale en stund av Priors egen godkjenning av MUK, og spiste kyllingwinerpølsene. Man skal i utgangspunktet kunne stole på hva produsentene sier, men har man noen gang fått se akkurat hva det er Prior sine "ny og forbedrede" maskiner gør? Jeg har i hvert fall vendt dem ryggen igjen, og bruker kun hel kylling, helst økologisk, men synes den er dyr som hverdagsmat. Spiser priorprodusentene pølsene selv? Det siste jeg hørte var at MUK inneholder tilsetningsstoffer som nødvendigvis ikke er listet blandt ingrediensene, fordi det er et produkt i seg selv og krever ikke full deklarasjon brukt i andre produkter.

Ellers bruker jeg karbonade og kjøttdeig som ser fin ut. Jeg foretrekker å male selv, og bruker gjerne flatbiff eller rundbiff men det blir ikke så ofte. Min far kjøper svinekjøtt og maler selv, og når min mor lager medisterkaker av det er de ganske gode. Jeg ser mistenksomt på karbonaden og kjøttdeigen som selges rundt om kring, i det siste reagerte jeg spesielt på Coops eget merke. Karbonadedeigen har i utgangpunktet 5% fett men dette var mist 20+% med hvite klumper, og om det ikke var fett var det sener og slintrer man hadde skjært bort om man malte selv. Kjøttdeigen var enda værre, de hvite klumpene i den nærmet seg 40% garantert (!!). Andre produsenter har både bedre og gjevnere kvalitet, standard Gilde blandt dem. Jeg stoler egentlig ikke på noen av produsentene, fordi jeg vet hvordan malt kjøtt blir når jeg gjør det selv. Både okse og svinekjøtt er noe helt annet. Unntaket er er et par butikker som har karbonadedeig som både lukter mindre og er uten de hvite klumpene (her er det Birkeland, Menybutikkene, og inntil nylig Safari). Den er selvpakket eller i løs vekt. Lager man kjøttdeig selv lukter den ikke som det gjør når man åpner en pakke kjøpt på daglivaren. Farse kjøper jeg aldri, og var aldri vant med det hjemme fra heller.

Svaret mitt er ikke helt i tråd med hva Røverdatter lurte på, men det er hvert fall betraktningene jeg har gjort meg i de siste; men ja vi bruker kjøttdeig og karbonade som ser noen lunde ut, selv om jeg foretrekker å male selv. Det er noen retter som stadig er etterspurt kjøttkaker i brun saus, spagetti bolognese og kjøttboller i tomatsaus, og utfordingen er vel å gjøre dem sunnest mulig. Pølser er også barnefavoritt, men det har virket helt uoverkommelig å lage selv fra grunnen av. Selv var jeg vegetarianer i flere år, men det å ha familie har satt det helt til side.

I år har jeg latt meg inspirere av Berint Nordstrands innslag i ernæringsdebatten, og jeg liker det hun gjør.

arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:13.