Sv: Kvinner er et underskuddsforetagende
Jeg har jobbet en del med veldedige organisasjoner. Fantastiske, fantastiske virksomheter. Men ett likhetstrekk slår meg med denne diskusjonen, og det er denne "shruggingen" over at noen må skaffe penger til det gode arbeidet man gjør. Man innser jo, på et overordnet nivå, at noen må gjøre det, pengeinnsamling, men syns ikke det er VIKTIG. Pengeinnsamlerne er ofte sett på som litt vulgære og mindre verdt, nesten, sammenlignet med de som er ute og "gjør godt arbeid".
Det er fint med omsorg og varme verdier, ja, det er til og med nødvendig. Men for at vi skal ha "det gode" - et trygt og godt samfunn, ordninger for de som faller utenfor, luksuriøse barselspermisjoner og et helsevesen - så må vi har verdiskapning. Og det betyr faktisk at folk må jobbe, tjene penger, betale skatt, bruke penger. Bidra. Ganske mye, faktisk.
Jeg får litt assosiasjoner til Teenage boss, eller hva det heter, det programmet der tenåringer får en reality check fra synet de har hatt på familiens inntekt som noe som bare oppstår litt automagisk.
Og problemet her er vel at til en viss grad, i et veldig begrenset tidsrom, så er det jo akkurat sånn, pga oljen.