Sv: Klassereise
Opprinnelig lagt inn av emm, her.
Jeg opplever at hun båssetter for å få frem et poeng. Og poenget er at en slik fremstilling av arbeiderklassen, som enkel og smådum, er den venstresiden drar frem når de for eksempel snakker om den jevne FRPvelger. Hvis venstresiden politisk skal snakke til de velgerne de burde få på lag, de mer enkle, må de rett og slett endre retorikken sin.
Og igjen tror jeg hun vet at bildet er mer nyansert, man finner bøker og diskusjon i hjem med lite penger, men det er altså den store flommen av "folk flest" til høyresiden hun mener man glipper. De som skjønner poengene til Tybering Gjedde, men som glipper det som står mellom linjene i svaret fra Tadjik.
Jeg synes definitivt det er et viktig poeng å få fram at venstresiden må være langt mer bevisst når de snakker til velgerne sine. Og jeg skjønner at hun spissformulerer for å få fram et poeng - jeg tenker likevel at det bidrar til å forsterke stereotypier om klassen som sådan.