Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kvinner er et underskuddsforetagende

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-02-13, 20:07   #10
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kvinner er et underskuddsforetagende

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg er enig i mye av det du sier, Meissa - men jeg synes du har et litt gammeldags syn på omsorgsarbeid/lønnsarbeid og menn og kvinners arbeid. Og hvis vi skal ressonere slik du gjør, vil jo kvinnene alltid ha hovedansvaret for det ikke-lønnede arbeidet, og det er ikke en utvikling jeg ønsker meg, i hvertfall. Jeg ønsker meg at mine døtre med selvfølge skal kunne forsørge seg selv og klare seg uten å måtte forsørges. Og at (ste)sønnen min ikke skal måtte bære ansvaret for å forsørge familien alene.

Men jeg mener ikke dette, jeg har jo tre døttre selv, og jeg håper de velger yrker som de kan trives i og som ikke sliter for mye på kroppen og som gir lønn nok til at de kan forsørge seg selv.

Men det er kanskje ikke løsningen for samfunnet. Vi trenger mennesker i lavtlønnsyrker også og det er ikke sannsynlig at menn i hopetall plutselig skal ønske å bli førskolelærere og sykepleiere. Jeg leste i dag at tidligere så var andelen menn i norske barehager 9% og etter flere år med økt fokus på å rekruttere menn så har andelen sunket til 8%. Det er trasige greier, men sånn som det er i barnehagesektoren nå så ønsker ikke jeg at mine unger skal bli førskolelærere heller så jeg forstår godt at det er sånn. Jeg er førskolelærer selv og vet ikke om jeg kommer til å klare å jobbe fullt når jeg er ferdig med permisjonen.

Jeg tror vi kan komme mye lenger med å bedre arbeidsforhold for å øke trivselen på jobb. For kvinner som i utgangspunktet har valgt et lavtlønnsyrke så er ikke jeg sikker på om økt lønn er den rette veien å gå. Vi ønsker å utrette noe. Å bruke de evnene vi har. Det er en grunn til at førskolelærene flykter fra barnehagene. Kanskje det er den samme årsaken som fører til at folk i helsektoren velger å arbeide deltid?

Jeg vet ikke, men denne debatten om hvem som er lønnsom og ikke syns jeg er lite fruktbar. Den viser ikke noe helt bilde av situasjonen og den setter oss kvinner i et dårlig lys og jeg mener at det er høyst ufortjent.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:56.