Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Maaemo-sjef Esben Holmboe Bang slakter Salma-laksen

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-02-13, 16:00   #1
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Maaemo-sjef Esben Holmboe Bang slakter Salma-laksen

Sitat:

- Fisken står i merder, et unaturlig habitat, der den fores med ting den ikke skal spise, som soya, mais og medisiner. Sjøvannet fosser fritt inn og ut, og forurensingen forsvinner ut i naturen og ødelegger den langsomt. Nordmenn reiser rundt i verden som om vi er inne i en ny vikingealder, og fisker opp andre lands småfisk for å fore ekstreme mengder oppdrettsfisk. Dette ødelegger naturen, det skaper dårlig miljø, fisken lider og forbrukere svindles. Jeg tror ikke en gang folk vet om det. Næringa går ikke ut selv og forteller det. Hele oppdrettsbransjen er gjennomsyret av ukultur. Det er vanskelig å argumentere mot dem, for de er indoktrinert i hva de skal si, og forbrukerne sluker det, sier Esben Holmboe Bang.

Ut mot kronprinsparet

Han irriterer seg over at det offisielle Norge, statsminister, fiskeriminister, næringsminister, kongepar og kronprinspar, reiser verden rundt for å promovere oppdrettslaks.

- Hva er det for noe? Er det ålreit? Fiskerminister Lisbeth Berg-Hansen har til og med private interesser i næringa. De burde reise rundt og løfte fram små matprodusenter som står for kvalitet, ikke en næring som ødelegger miljøet.

Her er svaret fra produsenten.

Jeg kan alt for lite om fiskeoppdrett vs. villfisk, kjenner jeg, og syns det er interessant det han snakker om her. Men det er jo også et problem med overfiske.

Hvilken fisk er trygg å spise, ut i fra miljøhensyn?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-13, 16:03   #2
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Maaemo-sjef Esben Holmboe Bang slakter Salma-laksen

Jeg synest det er vanskelig å få tak i villfisk i vanlige butikker. Er det noen som vet om noen merker som er villfisk? Før hadde jeg morfar.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-13, 16:04   #3
konsulenten
Passiv

Standard

Jeg fant en fin oversikt for lenge siden, må vri hjernen min litt før jeg kommer kommer på det. Jeg husker at scampi og noen typer tunfisk ikke er ok. Men det var mer, skal prøve å finne link om litt. Det er vel påkrevet med merking av fisk i fiskedisk nå (hvor den er fanget osv), jeg mener det skal gå an å skjønne om det er greit å spise den eller ikke. Ut på leting!

Svar med sitat
Gammel 07-02-13, 16:06   #4
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er forresten det Grønn Hverdag skriver om bærekraftig fisk.

Sitat:

Disse artene kommer fra bærekraftige bestander, har lavt energiforbruk og klimagassutslipp i fangst/oppdrett og inneholder stort sett små mengder miljøgifter:

• Blåskjell
  • Hyse (Kolje)
  • Kamskjell
  • Kongekrabbe
  • Makrell
  • Sei
  • Sild
  • Taskekrabbe
  • Østers
Denne lista er ikke uttømmende, og den omfatter ikke ferskvannsfisk. Lista er basert på WWFs sjømatguide, en SINTEF-rapport om klimagassutslipp fra sjømat og kostholdsråd fra Mattilsynet.

Du bør styre unna kysttorsk, uer, norsk hummer, vill kveite og scampi. Torsk fra barentshavet, sei, makrell og 11 andre fiske- og skalldyrslag er derimot ok. Se WWFs sjømatguide for en full oversikt.

Hvordan vet jeg forskjell på barentshavtorsk og kysttorsk?

Gammel 07-02-13, 16:06   #5
konsulenten
Passiv

Standard

Her! WWF sin sjømatguide.

Svar med sitat
Gammel 07-02-13, 16:07   #6
konsulenten
Passiv

Standard

Øh, jeg er ikke så god til å lese altså. Du sa ut fra miljøhensyn. WWF driver jo ikke først og fremst med miljø. Men de har også gode, om enn andre, argumenter for hvilken fisk man bør velge.

Svar med sitat
Gammel 07-02-13, 16:08   #7
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Skipjack-tunfisk står både i greit og kritisk-lista? Og hva betyr de små blå fiskesymbolene?

Konsulenten, utrydning av dyrearter er da virkelig en miljøtrussel så lista er absolutt relevant.

Gammel 07-02-13, 16:12   #8
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg kan alt for lite om fiskeoppdrett vs. villfisk, kjenner jeg, og syns det er interessant det han snakker om her. Men det er jo også et problem med overfiske.

Jeg kan alt for lite jeg også, men det at mais er sundt å spise for fisken må da være noe stort tull? (Svaret fra produsenten av Salma) De tyller i dyra mais fordi det er billig, høner og kyr, alle får mais. Det er slettes ikke bra for noen av dem.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-13, 16:15   #9
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Noe av problemet med oppdrettslaks (og sikkert annen oppdrettsfisk) er at fôret også gjerne produseres av småfisk fanget i trål. Produsentene kan ikke garantere at det ikke er matfisk i trålen, dermed har du enda et bidrag til overfisket. Å fange fisk som kan spises som den er, for å lage pellets til fiskefôr er ihvertfall ikke særlig bærekraftig.

Gammel 07-02-13, 16:16   #10
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Torsken er visst i ferd med å bli utryddet, så om jeg spiste fisk hadde jeg ikke rørt den, i hvert fall. Og hold dere for all del unna haifinner, det drives ekstremt overfiske på hai kun for finnenes skyld, haien ligger og dør uten finnene på havbunnen. Grotesk.

Gammel 07-02-13, 16:18   #11
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Dixie, i følge oversikten over er det forskjell på kysttorsk og barnetshavstorsk, men urbane meg vet jo ikke forskjellen.

Gammel 07-02-13, 16:20   #12
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke jeg heller, men jeg trenger ikke sette meg så mye inn i det heller da.
Leste for en stund siden at sushi-boomen har vært en stor bidragsyter til overfiske og dårlig havmiljø.

Gammel 07-02-13, 16:21   #13
konsulenten
Passiv

Standard

Om torsk fra min link:

Grønn: Det finnes nå MSC-miljømerket torsk, og dette gir også en garanti for at torsken som kjøpes er lovlig fanget. Torsk fra Barentshavet er et av de absolutt beste valgene i fiskedisken!

Gul: Oppdrettstorsk kan også være et alternativ, men på grunn av miljøeffektene av torskeoppdrett anbefaler vi heller viltfanget torsk fra Barentshavet.

Rød: Kysttorsk og torsk fra Nordsjøen er overfisket og trenger noen år uten fiske. Styr unna!

Svar med sitat
Gammel 07-02-13, 16:21   #14
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

http://www.gronnhverdag.no/nor/Mat-drikke/Sushi

Der står torsk (generelt) oppgitt som bærekraftig da, helt nederst.

Gammel 07-02-13, 16:22   #15
konsulenten
Passiv

Standard

Dixie, i følge oversikten over er det forskjell på kysttorsk og barnetshavstorsk, men urbane meg vet jo ikke forskjellen.

Du kan spørre i fiskedisken, de bør vite sånt. I min butikk har de satt opp merkelapper slik at man kan se hvor fisken er fanget.

Svar med sitat
Gammel 07-02-13, 16:26   #16
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Æsj. Av "vanlig" fisk så er torsk det jeg liker best. Hva med eget fiske? Da mener jeg i veldig liten skala. Sånn ut med båten på sommeren på hytta. Er det ok?

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-13, 16:28   #17
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ein slakter vel ikkje fisk, ein sløyer fisk...

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-13, 16:29   #18
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, men seriøst, eg blir litt overraska over dette. Eg trudde salma var villaks, så feil kan ein ta.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-13, 16:31   #19
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det heter i hvert fall Barentshavet, tror jeg.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-13, 16:34   #20
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Ein slakter vel ikkje fisk, ein sløyer fisk...

Man slakter den typisk før man sløyer den. Sånn at den holder seg i ro under sløyingen.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:02.