Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Å se sine barn under tilsyn

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-04-07, 14:54   #1
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å se sine barn under tilsyn

Svært vanskelig å uttale seg om en sak gjengitt av VG. Bare siste setningen om at de ansatte som jobber med jenta er ilagt "munnkurv" av hennes advokat, viser at avisen atter en gang har tatt standpunkt, og er mot barnevernet.

Generelt forteller saker som omtaler barnevernet i media aldri begge sider av en sak. Barnevernet har taushetsplikt. Barnevernet skal ha taushetsplikt.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-07, 15:17   #2
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil tro det ligger faglige vurderinger bak at "litt er bedre enn ingenting". Mor er mor, uegnet eller ei, og jeg antar at det å møte henne i blant, se hvordan hun har det og fortelle hvordan en selv har det, gir en slags kontinuitet, selv om det selvsagt er vondt der og da.

Det må være verre å gå og lure?

Gammel 23-04-07, 15:27   #3
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Er det virkelig ikke bedre med et rent brudd, fremfor slik følelsesterrorisering som dette muligens vil medføre? Hva er seks timer egentlig? Ingenting. Å sitte i et rom med et barn og andre voksne som stirrer deg over skulderen, det må da være bedre for alle parter å la vær?

Jeg tror ikke man kan snakke om et "rent brudd" i en slik sammenheng. Jeg vet ikke hvem farfaren min er, og jeg skulle gjerne ha visst det. Ikke for å ha en relasjon til ham, men rett og slett vite hvem han var.

Jeg vil tro at denne typer følelser er ganske universelle. Hvorfor i all verden melder folk seg ellers på "Tore på sporet"? Hvorfor lette tyskerungene etter fedrene sine?

Jeg tror det å kjenne til sitt opphav er en verdi.

Gammel 23-04-07, 16:45   #4
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg tror det å kjenne til sitt opphav er en verdi.

Jeg kunne ikke vært mer enig. Man kan kjenne til sitt opphav uten å måtte tvinges til samvær seks timer i året med en person man ikke kjenner.

Gammel 24-04-07, 19:58   #5
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg vil tro det ligger faglige vurderinger bak at "litt er bedre enn ingenting". Mor er mor, uegnet eller ei, og jeg antar at det å møte henne i blant, se hvordan hun har det og fortelle hvordan en selv har det, gir en slags kontinuitet, selv om det selvsagt er vondt der og da.

Det må være verre å gå og lure?

Jeg er i grunnen enig med Polyanna. Barnet vil på denne måten i hvert fall vite hvem den biologiske moren er og kan stille spørsmål om faren og om mors og fars familier. Det virker som om veldig mange som er adopterte har et veldig sterkt ønske om å vite hvem de biologiske foreldrene er selv om de har hatt det aldri så godt hos adoptivforeldrene. Dette blir jo nesten det samme.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-07, 20:06   #6
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Det virker som om veldig mange som er adopterte har et veldig sterkt ønske om å vite hvem de biologiske foreldrene er selv om de har hatt det aldri så godt hos adoptivforeldrene. Dette blir jo nesten det samme.

Da må jeg få rette opp det inntrykket, som Tore på sporet-programmene uriktig har skapt: Det er ikke mange adopterte som har et sterkt ønske om å treffe igjen sine biologiske foreldre, i alle fall ikke utenlandsadopterte. Det er en ørliten prosent som tar kontakt med adopsjonsforeningene for å få hjelp til å finne "røttene" sine. Det store flertallet ønsker ikke å vite mer enn det som står i de papirene som fulgte dem da de ble adoptert.

Tore Strømøy har med sin programserie skapt et ganske falskt bilde av viktigheten av å finne sitt biologiske opphav for adopterte. Det er viktig for noen, helt klart, men det er ikke slik du skriver, "veldig mange adopterte" som har et slikt ønske.

Min eldstemann har forøvrig et ønske om å en gang få treffe sine biologiske foreldre, men blant adopterte jeg vet om er hun unntaket, ikke regelen.

Gammel 24-04-07, 20:09   #7
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Valentina, her.

Da må jeg få rette opp det inntrykket, som Tore på sporet-programmene uriktig har skapt: Det er ikke mange adopterte som har et sterkt ønske om å treffe igjen sine biologiske foreldre, i alle fall ikke utenlandsadopterte. Det er en ørliten prosent som tar kontakt med adopsjonsforeningene for å få hjelp til å finne "røttene" sine. Det store flertallet ønsker ikke å vite mer enn det som står i de papirene som fulgte dem da de ble adoptert.

Da skal jeg rette mitt utsagn til at ut fra hva jeg har kunnet se i nær familie så er det stor interesse for å finne sitt biologiske opphav på tross av gode adoptivforeldre og mitt inntrykk er at det gjelder for mange andre også. Tore Strømøys programmer har jeg aldri sett.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-07, 20:52   #8
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Da skal jeg rette mitt utsagn til at ut fra hva jeg har kunnet se i nær familie så er det stor interesse for å finne sitt biologiske opphav på tross av gode adoptivforeldre og mitt inntrykk er at det gjelder for mange andre også. Tore Strømøys programmer har jeg aldri sett.

Godt du er like blid . Generalisering er en farlig ting, vettdø . For det er rett og slett forsvinnende få adopterte som søker opp røttene sine, selv om du kjenner til tilfeller i nær familie, og jeg har en datter som sier at hun skal finne sine bioligiske foreldre når hun blir stor. Tallenes tale sier dog at de er i mindretall.

Gammel 24-04-07, 21:12   #9
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Valentina, her.

Godt du er like blid . Generalisering er en farlig ting, vettdø . For det er rett og slett forsvinnende få adopterte som søker opp røttene sine, selv om du kjenner til tilfeller i nær familie, og jeg har en datter som sier at hun skal finne sine bioligiske foreldre når hun blir stor. Tallenes tale sier dog at de er i mindretall.

Nå snakker jo du om utenlandsadopterte, også. De jeg kjenner til som ikke har kontakt med biologisk familie er norske. Det er klart et mindre hinder i forhold til å "søke opp røttene sine" - både økonomisk, kulturelt og praktisk.

Gammel 23-04-07, 16:44   #10
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Svært vanskelig å uttale seg om en sak gjengitt av VG. Bare siste setningen om at de ansatte som jobber med jenta er ilagt "munnkurv" av hennes advokat, viser at avisen atter en gang har tatt standpunkt, og er mot barnevernet.

Generelt forteller saker som omtaler barnevernet i media aldri begge sider av en sak. Barnevernet har taushetsplikt. Barnevernet skal ha taushetsplikt.

Poenget er ikke denne saken. Poenget er at slike ordninger finnes. Hva som ligger bak er irrelevant.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:42.