|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: Å se sine barn under tilsynSvært vanskelig å uttale seg om en sak gjengitt av VG. Bare siste setningen om at de ansatte som jobber med jenta er ilagt "munnkurv" av hennes advokat, viser at avisen atter en gang har tatt standpunkt, og er mot barnevernet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Å se sine barn under tilsynJeg vil tro det ligger faglige vurderinger bak at "litt er bedre enn ingenting". Mor er mor, uegnet eller ei, og jeg antar at det å møte henne i blant, se hvordan hun har det og fortelle hvordan en selv har det, gir en slags kontinuitet, selv om det selvsagt er vondt der og da.
![]() |
#3 |
Leser
|
![]() Sv: Å se sine barn under tilsyn
Jeg tror ikke man kan snakke om et "rent brudd" i en slik sammenheng. Jeg vet ikke hvem farfaren min er, og jeg skulle gjerne ha visst det. Ikke for å ha en relasjon til ham, men rett og slett vite hvem han var.
![]() |
#4 |
Absolut ateist
|
Jeg kunne ikke vært mer enig. Man kan kjenne til sitt opphav uten å måtte tvinges til samvær seks timer i året med en person man ikke kjenner.
![]() |
#5 |
Introvert optimist
|
Jeg er i grunnen enig med Polyanna. Barnet vil på denne måten i hvert fall vite hvem den biologiske moren er og kan stille spørsmål om faren og om mors og fars familier. Det virker som om veldig mange som er adopterte har et veldig sterkt ønske om å vite hvem de biologiske foreldrene er selv om de har hatt det aldri så godt hos adoptivforeldrene. Dette blir jo nesten det samme.
![]() |
#6 |
Shake it out!
|
Da må jeg få rette opp det inntrykket, som Tore på sporet-programmene uriktig har skapt: Det er ikke mange adopterte som har et sterkt ønske om å treffe igjen sine biologiske foreldre, i alle fall ikke utenlandsadopterte. Det er en ørliten prosent som tar kontakt med adopsjonsforeningene for å få hjelp til å finne "røttene" sine. Det store flertallet ønsker ikke å vite mer enn det som står i de papirene som fulgte dem da de ble adoptert.
![]() |
#7 |
Introvert optimist
|
Da skal jeg rette mitt utsagn til at ut fra hva jeg har kunnet se i nær familie så er det stor interesse for å finne sitt biologiske opphav på tross av gode adoptivforeldre og mitt inntrykk er at det gjelder for mange andre også. Tore Strømøys programmer har jeg aldri sett.
![]() |
#8 |
Shake it out!
|
Godt du er like blid
![]() |
#9 |
Leser
|
Nå snakker jo du om utenlandsadopterte, også. De jeg kjenner til som ikke har kontakt med biologisk familie er norske. Det er klart et mindre hinder i forhold til å "søke opp røttene sine" - både økonomisk, kulturelt og praktisk.
![]() |
#10 |
Absolut ateist
|
Poenget er ikke denne saken. Poenget er at slike ordninger finnes. Hva som ligger bak er irrelevant.
![]() |
|
|