Sv: Klassereise
Nja, jeg har vel egentlig reist en liten bit, faktisk. Foreldrene mine var begge de første i sin slekt som fikk ta gymnaset (og den eneste i sin generasjon). Faren min stod med et nødskrik, tror jeg, mens mamma var mer av et skolelys. Jeg har kun to tanter, og ingen av dem har mer enn åtte års skolegang (framhaldsskole). Jeg var den aller første i slekta som noen gang satte mine bein på et universitet - og jeg endte med hovedfag og veldig gode karakterer.
Først i ettertid ser jeg hvor påvirka jeg antakelig har blitt av familien til kjæresten min på videregående. Faren hans var kjemiker og moren adjunkt med engelsk og norsk som fag - de samme fagene jeg endte med å ta. Det var nok de som oppmuntra meg til å gå videre, i mye større grad enn mine foreldre, som bare var livredde for studielånet.
Nå skal det sies at barndomshjemmet mitt absolutt kvalifiserer som møblert, altså. Det vrimler av bøker og aviser, men ja da - vi leste Se & Hør og så mye skit på TV også (det gjorde alle). Mamma er veldig oppegående. Mannen min er legesønn, og også moren hans og alle tanter og onkler har 4-6 års universitets-/høyskoleutdanning (med unntak av den radikale legestudenten som proletariserte seg på 70-tallet, da). Også flere av besteforeldrene til Blåmann har høyere utdanning, så jeg ligger faktisk to generasjoner bak. Dette er et yndet diskusjonstema hos oss i festlig lag. Jeg synes det er veldig interessant, og ser klarere og klarere hvor mye dette egentlig forklarer.