Sv: Klassereise
Jeg har ikke reist. Mine foreldre har universitetsutdannelse, og jeg kommer fra et hjem hvor leksikon var et selvsagt "møbel" i stua. Dannelse og sosialt kodeverk var viktig kunnskap, og jeg ser jo at jeg overfører dette også til egne barn. Jeg kommer fra en del av Norge med ganske distinkt (og latterliggjort) bokmålsdialekt, men mine foreldre og min bror og jeg har alltid snakket såkalt "pent". Det var aldri snakk om annet enn at vi skulle studere videre etter vgs. Spørsmålet var mer hvilket universitet og hvilket embetsstudie vi skulle velge.
Min far foretok en klassereise når han tok utdannelse. Han er Britisk, og vokste opp på en gård på grensen til Wales. Han forteller om at han som barn og ungdom måtte stå opp klokka 4 for å rekke å gjøre sin del av arbeidet før han dro på skolen. Moren ville ikke at barna skulle gå på den lokale landsbyskolen, så de ble sendt med buss til byen. Hun bar veldig preg av at hun hadde bodd mange år i den (den gangen) Britiske Kolonien India, hvor hun levde godt fordi min bestefar var høyt på strå i den Britiske Hæren der borte. For henne var gårdslivet et eneste langt mareritt etter å ha nippet te med sosieten i Bangalore i årevis. Pappa fikk mulighet til å ta høyere utdannelse gjennom stipend. Både i kraft av akademiske egenskaper, men også gjennom idrett.