|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
kamerat
|
Sv: Erfaring med trykkoker?Du får rapportere om eksperimentene dine!
|
|
|
#63 |
|
Glamorøs
|
Sv: Erfaring med trykkoker?Har trykkokerne deres flere program? Min har fire ulike innstillinger, en for grønnsaker, en for bønner og korn, en for kjøtt og en for fisk. Men jeg er litt usikker på hvordan jeg bruker dem på andre oppskrifter. Jeg regner med at det er ulikt trykk, og hvordan vet jeg da hvilket trykk som er riktig?
|
|
|
#64 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Erfaring med trykkoker?Min har bare fullt trykk og litt mindre trykk. Det sto i instruksjonsboka når man skulle bruke de ulike, jeg tror det var stort sett bare noen grønnsaker som skulle ha mindre trykk. |
|
|
|
|
|
#65 |
|
flisespikker
|
Sv: Erfaring med trykkoker?"Litt trykk" og "mye trykk" på min også.
|
|
|
#66 |
|
Glamorøs
|
Sv: Erfaring med trykkoker?Hm, på min ser det ut som maks trykk er på fisk. Det syns jeg er veldig rart, siden fiskekjøtt er så skjørt. Jeg tror jeg må lese litt nøyere på bruksanvisningen. Tegnene er altså damprelease, grønnsaker, korn, knoller og bønner, kjøtt og til slutt fisk. Min har ikke mulighet for quickrelease med kaldtvann heller tror jeg, bare soft release. Det er det som er beskrevet i bruksanvisningen, i allefall.
|
|
|
#67 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Erfaring med trykkoker?Spennende. Jeg følger med, kanskje jeg trenger dette også?
Vi gjør alle så godt vi kan Og vi gjør alt feil. - No. 4 - Sist redigert av Candy Darling : 21-01-13 kl 15:39. |
|
|
|
|
|
#69 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Erfaring med trykkoker?Jeg kan ikke noe om trykkoking som jeg ikke har lest her, men det var det som sto i Daisys innlegg?
|
|
|
#70 |
|
Glamorøs
|
Sv: Erfaring med trykkoker?Ah, da skjønner jeg. Jeg måtte scrolle litt og lese igjen. Men jeg vet ikke.
|
|
|
#71 |
|
Glamorøs
|
Sv: Erfaring med trykkoker?Candy: har det noe med myte nr 2 på denne lista? http://www.hippressurecooking.com/20...ients.html?m=1
|
|
|
#72 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Erfaring med trykkoker?Nei, ikke så vidt jeg skjønner det. Det handler om glykolysering, noe som skjer i økende grad ved høy temperatur. Og konseptet er vel at høyt trykk gir samme resultat som høy temperatur. Jeg har ikke lest så nøye, det er bare noen alarmklokker som går av når noen nevner karamellisering og Maillard.
|
|
|
#75 |
|
Nysgjerrig
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Erfaring med trykkoker?
På Abels Tårn på P2 sa de at karamelliseringen kun er farlig dersom man ikke får i seg proteiner samtidig. Dermed vil jo det meste man lager i trykkoker være trygt. |
|
|
|
|
|
#76 |
|
Glamorøs
|
Du får i mange ulike prisklasser. Ikea har en til 500,- det samme har Tefal. Min kostet 1800,- på Home&Cook på Norwegian Outlet og du får dem opp til 4000,-
|
|
|
#77 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Jeg tror ikke det stemmer, altså. AGE er glykolisering av proteiner. Men jeg finner ingenting som sier at trykkoker er noe farligere enn vanlig matlaging når jeg leser litt rundt; poenget er vel at man skal prosessere maten så lite som mulig (aka al dente). Trykkoking blir altså bare et problem hvis man karamelliserer all mat (og det er jo det som gjør det ekstra smakfullt).
|
|
|
#79 |
|
Glamorøs
|
Sv: Erfaring med trykkoker?Nei, jeg syns det er interessant! Men jeg greier ikke helt å se at en trykkoker skal være farligere enn en vanlig gryte. Man kan jo like gjerne karamellisere i stekeovn, stekepanne og vanlige gryter. Mange av trykkokerrettene er jo dampkoking f.eks.
|
|
|
#80 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Erfaring med trykkoker?Ja, det var det jeg konkluderte med, jeg også - det er graden av nedbrytning av maten som er det viktigste.
|
![]() |
|
|