Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Ellers takk!

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-01-13, 12:18   #21
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ellers takk!

Guttungen på 10 plukket opp det uttrykket, gudane vet hvor fra, for mange år siden, og jeg tror han bruker det som en høflig variant av "nei takk, det kunne ikke falle meg inn i måneskinn."

Mora til bestisen syns det er ustyrtelig morsomt: "Vil du ha noe å spise, Guttungen?" "Nei, ellers takk!"

Jeg har opplevd at jeg har adoptert frasen fra ungen min, og jeg tror det er litt kontekstavhengig hvordan jeg bruker det.

Gammel 19-01-13, 12:24   #22
LittLemen
Bør lage seg en tittel selv

LittLemen sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Det er kontekstavhengig.

Ja

Sist jeg brukte det var i går, og da i betydningen "Nei, jeg trenger den ikke nå, men det var hyggelig at du spurte." Håper ikke han jeg sa det til tolket meg som sur og frekk.

Gammel 19-01-13, 12:55   #23
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Hva jeg mener når jeg svarer ellers takk kommer tydelig frem av tonefallet/måten jeg sier det på. Kan bruke som høflig svar, men også som på en måte som sier at du burde virkelig ikke har spurt.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-13, 13:25   #24
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv

Lyppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Jeg tolker det i grunn dit hen at det er et endelig, og i noen tilfeller nærmest hånlig "nei takk". Som i "takk som byr, men aldri i verden" liksom.

Enig med Carrera.

Lyppa er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-01-13, 15:56   #25
Nyx
Kan tituleres

Nyx sin avatar

Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg bruker det mest som "Takk som spør!" Men det kan jo selvfølgelig også brukes med snerpe-, skingre,- og spydigstemme:
"Skal vi sette på DJ Broiler i bilen, eller?" "Nei, ellers takk du, før henger jeg heller fra takgrinda etter fingertuppene!"

Samboeren mener at jeg kan ikke si "Ellers takk" hvis jeg f.eks. blir tilbudt nøtter, siden jeg ikke spiser nøtter, og dermed aldri kommer til å takke ja til nøtter.

Gammel 20-01-13, 15:57   #26
Nyx
Kan tituleres

Nyx sin avatar

Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

"Ellers takk" bruker jeg der jeg kanskje ville sagt takk om situasjonen hadde vært anderledes. "Jeg må rekke toget, men ellers takk". Så jeg vil si samboeren din har mer rett enn deg.

Man kan også bruke det negativt når man f.eks blir snurt over et tilbud.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:10.