Sv: Flytte til en bestemt skolekrets
Selvfølgelig er det haugevis av fordeler med å ha barna på skoler som Jar eller deres skole, Pepper. Jeg har hatt ungene i ansattbarnehage på Blindern, jeg, det var jo en ren fryd.
Det jeg har imot disse skolene er primært at barna får et noe urealistisk verdensbilde, både når det gjelder økonomi, utdannelsesnivå og en del sosiale greier. Jeg har som sagt vokst opp på østkanten selv, og er på mange måter glad for den realitetsorienteringen det gir. Samtidig var jeg lykkelig langt ned i tærne da jeg kunne begynne på fancy sentrumsvideregående, selvfølgelig var jeg det.
Og på samfunnsnivå mener jeg jo at det er dypt problematisk at Oslo-skolene polariseres sånn, og det er nok en grunn til at jeg er skeptisk til å bo i de hviteste og rikeste områdene, og jeg synes det er fryktelig viktig å motvirke polariseringstendensen. Jeg er kjempeglad for at det er mange ressurssterke foreldre som ikke har et homogent ressurssterkt skolemiljø som førstepri.
|