Sv: Spørsmål om upasteurisert melk
Opprinnelig lagt inn av konsulenten, her.
Nei. Jeg sa at jeg tåler ikke pasteurisert melk, men jeg tåler den hvis jeg lager kefir av den (melkesyregjæring). 
OK - for jeg mener det er viktig å ha klart for seg at pasteurisering og fermentering er to forskjellige ting. Men du sier altså at enkelte andre har det slik at de tåler upasteurisert melk men ikke hvis den samme melken brukes i f.eks. grøt, varm kakao etc.? Og tåler du da upasteurisert melk i f.eks. grøt og andre retter som krever varmbehanling?
Opprinnelig lagt inn av konsulenten, her.
Grunnen til at jeg reagerer på bestemmelsen er at inntak av rå meieriprodukter ikke er mer risikabelt enn mange andre matvarer som tillates solgt. Sjømat, frukt/grønt og kylling står bak langt fler tilfeller av matbåren sykdom enn meieriprodukter. (Pasteuriserte meieriprodukter forårsaker også sykdom, bare minner om det).

Når det kommer til den svært så fryktede E.coli dingsen som kan forårsake HUS så har jeg et diagram fra CSPI (det er ingen pro-råmelk organisasjon). Jeg klarte ikke å finne det på nett, må legge ved fra en pdf fil.
Er "diary" her pasteurisert eller upasteurisert melk? Det er jo helt vesentlig for å trekke noen konklusjoner (forutsatt at pasteurisering tar knekken på E.coli).
|