Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Leser du for barna dine?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Se resultatene: Leser du for barnet ditt?
Jeg leser daglig for barnet (0–2 år) 10 7,35%
Jeg leser flere ganger i uka for barnet (0–2 år) 9 6,62%
Jeg leser iblant for barnet (0–2 år) 3 2,21%
Jeg leser sjelden for barnet (0–2 år) 0 0%
Jeg leser (så godt som) aldri for barnet (0–2 år) 1 0,74%
Jeg leser daglig for barnet (3–5 år) 43 31,62%
Jeg leser flere ganger i uka for barnet (3–5 år) 25 18,38%
Jeg leser iblant for barnet (3–5 år) 11 8,09%
Jeg leser sjelden for barnet (3–5 år) 1 0,74%
Jeg leser (så godt som) aldri for barnet (3–5 år) 0 0%
Jeg leser daglig for barnet (6–9 år) 36 26,47%
Jeg leser flere ganger i uka for barnet (6–9 år) 29 21,32%
Jeg leser iblant for barnet (6–9 år) 22 16,18%
Jeg leser sjelden for barnet (6–9 år) 5 3,68%
Jeg leser (så godt som) aldri for barnet (6–9 år) 3 2,21%
Jeg leser daglig for barnet (10 år eller eldre) 4 2,94%
Jeg leser flere ganger i uka for barnet (10 år eller eldre) 5 3,68%
Jeg leser iblant for barnet (10 år eller eldre) 13 9,56%
Jeg leser sjelden for barnet (10 år eller eldre) 6 4,41%
Jeg leser (så godt som) aldri for barnet (10 år eller eldre) 10 7,35%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 136. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-01-13, 20:26   #61
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Leser du for barna dine?

Jeg leser i blant for snuppa som er åtte og et halvt. Hun er en meget habil leser selv, og leser Harry Potter selv. Av og til koser vi oss sammen med en bok, eller leser et kapittel sammen i en bok hun holder på med. Hun leser for meg (forbereder henne på at jeg får behov for å bli lest til senere).

Gammel 09-01-13, 20:35   #62
skyfri
.

skyfri sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Dere som har to barn som dere leser for, f.eks på 6 og 4, hvordan gjør dere det i praksis? Leser for en om gangen, eller samler to i en seng? Vi pleier å gjøre det siste, men da hender det at det blir litt uro, og så blir mor irritert, og så er det plutselig ikke så fryktelig hyggelig lengre.
Jeg har store planer om å lese hver kveld, men det blir litt periodevis.

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-13, 20:44   #63
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Vi leser daglig for snart 4-åringen. Vi varierer på hvem som bestemmer bok.

Ettåringen er ikke interessert i bøker enda, men vi kommer nok til å lese for han også.

Gammel 09-01-13, 20:52   #64
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Vi leser ikke daglig enda, for hun har ikke alltid tålmodighet til å bli lest for, men hun "leser" mye selv. I barnehagen går hun ofte og finner seg en bok som hun setter seg med når hun trenger litt fred og ro. Etterhvert innfører vi helt sikkert lesing som del av leggingen, jeg er jo gammel bokorm og vil gjerne videreformidle leseglede til barna mine. Bøker er fritt vilt hos oss, hun ødelegger dem ikke uansett, så hun får dra dem ut og kikke på dem enten det er hennes eller våre (med noen unntak for veldig spesielle bøker).

Gammel 09-01-13, 20:56   #65
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skyfri: Det er to år mellom mine og jeg har pleid å lese en bok (eller et kapittel) for hver av dem. Ofte velger de å følge med på begges bøker.

Og så er det noen historier vi har lest felles, som for eksempel Ellabøkene (som jeg anbefaler varmt til alle med barn fra ca 6 år og oppover) og Dr. Proktor. Da leser jeg for begge i den enes seng, eller i sofaen før de legger seg.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-13, 21:10   #66
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har tidligere "klagt" over at jeg ikke har kunnet lese for ungene, for de er så utålmodige.
Det har endret seg.
Nå leser jeg et eventyr hver kveld. De følger spent med og storkoser seg.
Jeg leser hva som helst egentlig. Akkurat nå er det Asbjørnsen og Moe sine eventyr vi leser, og guttene storkoser seg.
Når det er bilder får de se dem etterpå. (Jeg forteller dem hele tiden at de skal lage bildene i hodet sitt, som en film, og det forstår de.)
De er 3 år (om to uker).

Gammel 09-01-13, 22:40   #67
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Vi leser for 5- og 7-åringen hver kveld, hvis ikke vi har blitt så duste-sinte at vi har inndratt lesingen i et ledd i kjeftingen. Det er lenge siden det har skjedd nå, heldigvis.

5-åringen får velge selv, fra et utvalg bøker hun har på rommet sitt, som jeg har tenkt er passende for henne. Det er 5-10-minuttersfortellinger med endel bilder, sånn typisk Karsten og Petra eller Lillesøster, eller faktabøker for barn. Nå har vi lest Lillesøster hver dag i 2 mnd, tror jeg. Selv om vi blir litt gale av det, er det jo bra med repetisjon for de når de er så unge, har jeg hørt. Hun har den i tillegg på lydbok, og det hender hun klager på at tonefall e.l. er "feil" i forhold til hvordan det er på lydboka. Jeg tenker at hun snart er klar for en litt lenger fortsettelses-bok, f.eks Kardemomme by e.l.

Med eldste har vi stort sett gjort sånn at jeg har kommet med forslag, så har hun fått velge. Stort sett låner vi da bøker på biblioteket. Når vi har funnet noe vi liker leser vi gjerne flere bøker i samme serie. Vi har lest ganske mange av Roald Dahl nå det siste året, før det leste vi Ronja Røverdatter, Brødrene Løvehjerte og Mio min Mio. Så har vi litt avveksling med noe lettere innimellom. Vi har lest en serie om Stine, blant annet. Akkurat nå leser vi noen Eva og Adam-bøker. De er vel egentlig ment at unger skal lese sjøl når de blir 10-12 år eller noe kanskje, men hun synes det er koselige bøker, og språket er lett for en tunge som er sliten etter all Roald Dahl-tungegymnastikken.

Gammel 09-01-13, 22:43   #68
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Her er det lesing på hvert sitt rom etter tur på kvelden. Minste liker best Lillesøster-bøker o.l. Mellomste liker at vi leser bøker hun selv har lest, akkurat nå er det bøker av Helena Bross som fenger mest, men hun elsket også Mars-Britt-bøkene. Eldste leser i racerfart selv (gjorde ferdig den nyeste pingleboken i et jafs i går og er på Harry Potter nr 5), men vil allikevel at vi leser for ham på kvelden. Jeg holder på med Doktor Proktors siste nå, mannen har lest alt av Sigbjørn Mostue for ham, og en serie som heter Avgrunnen (tror jeg det var). Det gir oss mye å ha denne tiden å roe ned på om kvelden. Stort sett deler vi det slik at den som leser for minste, leser for eldste etterpå, mens den som leser for mellomste holder seg der og tar opprydding på kjøkkenet etterpå. Når jeg har kveldsvakt eller en av oss er bortreist tas de etter tur, men da blir det litt kortere lesing på dem alle. Men det er givende å lese for barna altså, jeg elsker det, selv om jeg av og til kan sovne midt i en setning. Nifse Nella var drepen!

Gammel 09-01-13, 23:14   #69
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Vi leser for begge daglig. De er så små ennå, så som oftest blir det ei kort bok på senga før legging, i helgene og når vi har god tid noe mer. I dag hadde jeg ingen avtaler før etter lunsj, så da rakk vi å lese litt før levering i barnehagen. De er seksten måneder og nesten tre år.

Storebror får låne litt forskjellig på biblioteket, og så kjøper vi sjøl om noe slår veldig an. For tida går det mye i Karsten og Petra, Albert Åberg og den slags. Lillebror har akkurat fått interesse for klaffebøker, og blir meget snurt om han ikke får sin daglige Tassen-historie før legging. Vi leser for et barn hver. Om en av oss er borte, leser den som er hjemme noe for begge sammen på storebrors rom og putter ham til sengs før lillebror legges. Fordelen med to tette er at det er lett å finne bøker som fenger begge! :sjøltrøst:

Jeg gleder meg til de er så store at de kan lese bøker med litt mer lengde, så vi kan lese et kapittel hver kveld sammen.

Gammel 09-01-13, 23:20   #70
Puslingen

Puslingen sin avatar

Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Eg leser (dessverre) mykje mindre for jentene enn før, og me sakner det vel i grunn alle tre. Tida strekker ikkje heilt til rett og slett. Det hender at lillesøster legg seg tidlegare sånn at me får ei god lesestund på sengekanten. Ein sjelden gong set me oss ned i sofaen alle tre, men ikkje ofte nok.

Gammel 09-01-13, 23:36   #71
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av skyfri, her.

Dere som har to barn som dere leser for, f.eks på 6 og 4, hvordan gjør dere det i praksis? Leser for en om gangen, eller samler to i en seng? Vi pleier å gjøre det siste, men da hender det at det blir litt uro, og så blir mor irritert, og så er det plutselig ikke så fryktelig hyggelig lengre.

Når vi leser sammen, er det i minstens seng, så går den eldste til sitt rom etter på. Fungerer greit. Av og til leses det for begge på hvert sitt rom, altså ulike bøker.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-13, 00:07   #72
amanas

amanas sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
amanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populær
Standard

8 og 5 år, blir lest for iblant, ukentlig, men ikke noe fast.

Gammel 10-01-13, 00:13   #73
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg svarte som om det stod "leser du eller barnets andre forelder..".

De to yngste leses for hver kveld (5 og 8 år).

Akkurat nå leser jeg også hver kveld for eldste (10), men det er ett spesifikt leseprosjekt (Hobbiten). Ellers varierer det litt med ham. Svarte "iblant" for ham.

Gammel 10-01-13, 00:15   #74
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Jeg/vi leser daglig for 2-åringen, og jeg leser for 10-åringen 3-4 ganger i uka (de andre kveldene leser han for seg selv). Jeg leser høyt for 12-åringen innimellom også, jeg, selv om hun pløyer gjennom bøker fra bokhylla mi for tiden. De samtalene man får rundt en tekst man deler sånn, er uvurderlige sett fra et norsklærerperspektiv. *fanesak*

Gammel 10-01-13, 00:15   #75
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skyfri: de to yngste legges samtidig, så der tar vi enten en unge hver, på hvert sitt rom, eller, om den ene av oss er opptatt eller borte, så tar jeg begge med i dobbeltsenga og leser for dem etter tur. De er fortsatt på relativt korte historier/kapitler. Så leses eldste for når de to yngste har sovnet.

Gammel 10-01-13, 00:16   #76
Heddamor

Heddamor sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Heddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populær
Standard

Jeg har ei på 4 og en på 6, og vi leser i "storesenga" hver kveld. De velger seg en bok hver. Litt uro kan det jo bli, men stort sett går det veldig greit.

Gammel 10-01-13, 00:16   #77
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Ming: jeg virkelig storkoser meg nå med å lese Hobbiten med eldste! Vi koser oss jo sammen med en tekst på en helt annen måte enn det blir med de små. Og den boka er jo også utrolig godt egnet for høytlesning!

Gammel 10-01-13, 00:21   #78
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Med 4,5 års aldersforskjell, blir det to separate lesestunder. Jeg leser for Minsta enten ved kveldsmaten eller på sengen, også leser jeg for eldste på stua, før hun legger seg. (Vi har en rutine på at hun leser for meg et kvarter, også leser jeg for henne 20-30 minutter etterpå.)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-13, 00:25   #79
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ming: jeg virkelig storkoser meg nå med å lese Hobbiten med eldste! Vi koser oss jo sammen med en tekst på en helt annen måte enn det blir med de små. Og den boka er jo også utrolig godt egnet for høytlesning!

Ikke sant?

Gammel 10-01-13, 01:24   #80
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har to år mellom mine, og leser for dem sammen. I perioder har nok bøkene vært mest tilpasset storesøsters nivå, men lillesøster har insistert på å henge med på det utroligste.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:23.