|
|||||||
| Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
| Se resultatene: Leser du for barnet ditt? | |||
| Jeg leser daglig for barnet (0–2 år) |
|
10 | 7,35% |
| Jeg leser flere ganger i uka for barnet (0–2 år) |
|
9 | 6,62% |
| Jeg leser iblant for barnet (0–2 år) |
|
3 | 2,21% |
| Jeg leser sjelden for barnet (0–2 år) |
|
0 | 0% |
| Jeg leser (så godt som) aldri for barnet (0–2 år) |
|
1 | 0,74% |
| Jeg leser daglig for barnet (3–5 år) |
|
43 | 31,62% |
| Jeg leser flere ganger i uka for barnet (3–5 år) |
|
25 | 18,38% |
| Jeg leser iblant for barnet (3–5 år) |
|
11 | 8,09% |
| Jeg leser sjelden for barnet (3–5 år) |
|
1 | 0,74% |
| Jeg leser (så godt som) aldri for barnet (3–5 år) |
|
0 | 0% |
| Jeg leser daglig for barnet (6–9 år) |
|
36 | 26,47% |
| Jeg leser flere ganger i uka for barnet (6–9 år) |
|
29 | 21,32% |
| Jeg leser iblant for barnet (6–9 år) |
|
22 | 16,18% |
| Jeg leser sjelden for barnet (6–9 år) |
|
5 | 3,68% |
| Jeg leser (så godt som) aldri for barnet (6–9 år) |
|
3 | 2,21% |
| Jeg leser daglig for barnet (10 år eller eldre) |
|
4 | 2,94% |
| Jeg leser flere ganger i uka for barnet (10 år eller eldre) |
|
5 | 3,68% |
| Jeg leser iblant for barnet (10 år eller eldre) |
|
13 | 9,56% |
| Jeg leser sjelden for barnet (10 år eller eldre) |
|
6 | 4,41% |
| Jeg leser (så godt som) aldri for barnet (10 år eller eldre) |
|
10 | 7,35% |
| Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 136. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Viser tenner
|
Sv: Leser du for barna dine?Jeg leser i blant for snuppa som er åtte og et halvt. Hun er en meget habil leser selv, og leser Harry Potter selv. Av og til koser vi oss sammen med en bok, eller leser et kapittel sammen i en bok hun holder på med. Hun leser for meg (forbereder henne på at jeg får behov for å bli lest til senere).
|
|
|
#62 |
|
.
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Leser du for barna dine?Dere som har to barn som dere leser for, f.eks på 6 og 4, hvordan gjør dere det i praksis? Leser for en om gangen, eller samler to i en seng? Vi pleier å gjøre det siste, men da hender det at det blir litt uro, og så blir mor irritert, og så er det plutselig ikke så fryktelig hyggelig lengre. |
|
|
|
|
|
#63 |
|
stoffavhengig
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Leser du for barna dine?Vi leser daglig for snart 4-åringen. Vi varierer på hvem som bestemmer bok.
|
|
|
#64 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Leser du for barna dine?Vi leser ikke daglig enda, for hun har ikke alltid tålmodighet til å bli lest for, men hun "leser" mye selv. I barnehagen går hun ofte og finner seg en bok som hun setter seg med når hun trenger litt fred og ro.
|
|
|
|
#65 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Leser du for barna dine?Skyfri: Det er to år mellom mine og jeg har pleid å lese en bok (eller et kapittel) for hver av dem. Ofte velger de å følge med på begges bøker. |
|
|
|
|
|
#66 |
|
lettere utlada
|
Sv: Leser du for barna dine?Jeg har tidligere "klagt" over at jeg ikke har kunnet lese for ungene, for de er så utålmodige.
|
|
|
#67 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Leser du for barna dine?Vi leser for 5- og 7-åringen hver kveld, hvis ikke vi har blitt så duste-sinte at vi har inndratt lesingen i et ledd i kjeftingen. Det er lenge siden det har skjedd nå, heldigvis.
|
|
|
#68 |
|
En Som Trener
|
Sv: Leser du for barna dine?Her er det lesing på hvert sitt rom etter tur på kvelden. Minste liker best Lillesøster-bøker o.l. Mellomste liker at vi leser bøker hun selv har lest, akkurat nå er det bøker av Helena Bross som fenger mest, men hun elsket også Mars-Britt-bøkene. Eldste leser i racerfart selv (gjorde ferdig den nyeste pingleboken i et jafs i går og er på Harry Potter nr 5), men vil allikevel at vi leser for ham på kvelden. Jeg holder på med Doktor Proktors siste nå, mannen har lest alt av Sigbjørn Mostue for ham, og en serie som heter Avgrunnen (tror jeg det var). Det gir oss mye å ha denne tiden å roe ned på om kvelden. Stort sett deler vi det slik at den som leser for minste, leser for eldste etterpå, mens den som leser for mellomste holder seg der og tar opprydding på kjøkkenet etterpå. Når jeg har kveldsvakt eller en av oss er bortreist tas de etter tur, men da blir det litt kortere lesing på dem alle. Men det er givende å lese for barna altså, jeg elsker det, selv om jeg av og til kan sovne midt i en setning. Nifse Nella var drepen!
|
|
|
#69 |
|
Dig for victory!
|
Sv: Leser du for barna dine?Vi leser for begge daglig. De er så små ennå, så som oftest blir det ei kort bok på senga før legging, i helgene og når vi har god tid noe mer. I dag hadde jeg ingen avtaler før etter lunsj, så da rakk vi å lese litt før levering i barnehagen. De er seksten måneder og nesten tre år.
|
|
|
|
#70 |
|
|
Sv: Leser du for barna dine?Eg leser (dessverre) mykje mindre for jentene enn før, og me sakner det vel i grunn alle tre. Tida strekker ikkje heilt til rett og slett. Det hender at lillesøster legg seg tidlegare sånn at me får ei god lesestund på sengekanten. Ein sjelden gong set me oss ned i sofaen alle tre, men ikkje ofte nok.
|
|
|
#71 |
|
godt brukt
|
Sv: Leser du for barna dine?
Når vi leser sammen, er det i minstens seng, så går den eldste til sitt rom etter på. Fungerer greit. Av og til leses det for begge på hvert sitt rom, altså ulike bøker. |
|
|
|
|
|
#72 |
|
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Leser du for barna dine?8 og 5 år, blir lest for iblant, ukentlig, men ikke noe fast.
|
|
|
|
#73 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Leser du for barna dine?Jeg svarte som om det stod "leser du eller barnets andre forelder..".
|
|
|
#74 |
|
i tåkeheimen
|
Sv: Leser du for barna dine?Jeg/vi leser daglig for 2-åringen, og jeg leser for 10-åringen 3-4 ganger i uka (de andre kveldene leser han for seg selv). Jeg leser høyt for 12-åringen innimellom også, jeg, selv om hun pløyer gjennom bøker fra bokhylla mi for tiden. De samtalene man får rundt en tekst man deler sånn, er uvurderlige sett fra et norsklærerperspektiv. *fanesak*
|
|
|
#75 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Leser du for barna dine?Skyfri: de to yngste legges samtidig, så der tar vi enten en unge hver, på hvert sitt rom, eller, om den ene av oss er opptatt eller borte, så tar jeg begge med i dobbeltsenga og leser for dem etter tur. De er fortsatt på relativt korte historier/kapitler. Så leses eldste for når de to yngste har sovnet.
|
|
|
#76 |
|
Medlem siden: Jul 2009
![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg har ei på 4 og en på 6, og vi leser i "storesenga" hver kveld. De velger seg en bok hver. Litt uro kan det jo bli, men stort sett går det veldig greit.
|
|
|
#77 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Leser du for barna dine?Ming: jeg virkelig storkoser meg nå med å lese Hobbiten med eldste! Vi koser oss jo sammen med en tekst på en helt annen måte enn det blir med de små. Og den boka er jo også utrolig godt egnet for høytlesning!
|
|
|
#78 |
|
Bedreviter
|
Med 4,5 års aldersforskjell, blir det to separate lesestunder. Jeg leser for Minsta enten ved kveldsmaten eller på sengen, også leser jeg for eldste på stua, før hun legger seg. (Vi har en rutine på at hun leser for meg et kvarter, også leser jeg for henne 20-30 minutter etterpå.) |
|
|
|
|
|
#79 |
|
i tåkeheimen
|
Ikke sant?
|
|
|
#80 |
|
kamerat
|
Sv: Leser du for barna dine?Jeg har to år mellom mine, og leser for dem sammen. I perioder har nok bøkene vært mest tilpasset storesøsters nivå, men lillesøster har insistert på å henge med på det utroligste.
|
![]() |
|
|