Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon

Fordeler med Mac fremfor vanlig pc?

Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-01-13, 09:08   #1
HP
Administrator

HP sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fordeler med Mac fremfor vanlig pc?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Lightroom fungerer greit altså? Jeg har også et stort bibliotek fordelt på flere disker. aperture håndterer dette greit, men problemet med det programmet er at det stjeler systemressurser slik at maskina blir treg. Det har blitt noe bedre med oppdateringer, men bra er det ikke. Aperture håndterer ikke å jobbe mot nettverksdisk i noen særlig grad forresten.

Lightroom fungerer bra. Bruker ressurser den også, men mindre enn Aperture. Jeg har bildene (~600GB) der og så overfører jeg utvalgte bilder til iPhoto når jeg skal bestille bøker eller kalendere fra Apple.

@Tallulah: Jeg nevnte ren tekst i sammenhengen å lime tekst inn i et annet dokument. Hvis en skriver alene så bruker man samme filen på Mac og PC og deler med dropbox, minnepenn eller sender med e-post. Å lime ren tekst er uansett et greit tips hvis en opplever formateringskrøll i Word, uavhengig av Mac. Fildeling mellom Mac og PC går greit bare man velger riktig format når en lagrer på Macen; bruker man PowerPoint for Mac så lagrer den PowerPoint-filer, bruker man Keyonte så må man velge å lagre som PowerPoint hvis en skal vise på PC som ikke støtter Keynote-filer.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-13, 09:15   #2
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av HP, her.

Å lime ren tekst er uansett et greit tips hvis en opplever formateringskrøll i Word, uavhengig av Mac.

Det er jeg selvfølgelig klar over.

Fildeling mellom Mac og PC går greit bare man velger riktig format når en lagrer på Macen; bruker man PowerPoint for Mac så lagrer den PowerPoint-filer, bruker man Keyonte så må man velge å lagre som PowerPoint hvis en skal vise på PC som ikke støtter Keynote-filer.

Problemet er at 90% av macbrukere (altså de som ikke bruker det profesjonelt som designere eller fotografer) ikke kan dette. De har Mac "fordi det er så enkelt og fordi den er så pen" og jeg som årelang PC-bruker har vært nødt til å forklare dem alt dette, for de setter seg ikke inn i det selv.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-13, 14:39   #3
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det er jeg selvfølgelig klar over.

Problemet er at 90% av macbrukere (altså de som ikke bruker det profesjonelt som designere eller fotografer) ikke kan dette. De har Mac "fordi det er så enkelt og fordi den er så pen" og jeg som årelang PC-bruker har vært nødt til å forklare dem alt dette, for de setter seg ikke inn i det selv.

Jeg skjønner hva du mener selv om du overdriver, men jeg vil påstå at samme prosentandel pc-brukere heller ikke er i stand til å håndtere kompatibilitetsproblemer mellom ulike årganger av office. Som kan være like irriterende som mellom mac og pc. Egentlig overrasker det meg at noen ikke er klar over dette og har lært seg å håndtere det, men dog, jeg ser jo at det er sånn i praksis.

Gammel 07-01-13, 14:44   #4
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg skjønner hva du mener selv om du overdriver, men jeg vil påstå at samme prosentandel pc-brukere heller ikke er i stand til å håndtere kompatibilitetsproblemer mellom ulike årganger av office. Som kan være like irriterende som mellom mac og pc. Egentlig overrasker det meg at noen ikke er klar over dette og har lært seg å håndtere det, men dog, jeg ser jo at det er sånn i praksis.

Men det har stort sett kun dreid seg om .doc og .docx. Selv om jeg selvsagt har vært borti det har det vært langt mindre plagsomt enn folk som kommer og skal ha en presentasjon og den ser helt koko ut fordi den er laget på en mac, eller sender bilder det er umulig å få lastet ned fordi macene legger dem inn i mailen uten mulighet til å kopiere dem ut. Da må de zippe bildene, og det er det ikke alle som kan, og må derfor få en utførlig forklaring på nettopp det.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-13, 14:48   #5
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lightroom fungerer bra. Bruker ressurser den også, men mindre enn Aperture. Jeg har bildene (~600GB) der og så overfører jeg utvalgte bilder til iPhoto når jeg skal bestille bøker eller kalendere fra Apple.

Jeg vurderer å kjøpe lightroom da, men da må jeg finne ut hvordan jeg overfører bare noen bilder til iphoto. Iphoto og bildesamlinga mi = sirup. Jeg har vel omtrent samme masse med bilder som deg.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:39.