Sv: Er du positivt eller negativt innstilt til politiet?
Jeg har utelukkende positive opplevelser med politiet på det personlige plan. Jeg tror alle etater sikkert har sine utfordriner, men min erfaring er at egen tilnærming ofte har mye å si for hvordan man blir møtt. Jeg har bistått andre i politirelaterte situasjoner og blant annet rådet dem til å prøve å legge lokk på sinne og frustrasjon og prøve å tilnærme problemstillingene seg på en konstruktiv måte. Tilbakemeldingene jeg har fått er at når man holder tonen rolig og starter samtalen med "jeg skjønner at du har en jobb å gjøre, altså, jeg blir bare litt frustrert/oppgitt/whatever fordi jeg opplever situasjonen på følgende måte [insert det man opplever som urettferdig]", så vil man i de aller fleste tilfeller også bli møtt på en konstruktiv og løsningsorientert måte. Det jeg tror at mange glemmer, i møte med politiet, er at de faktisk har et mandat og en ramme de kan jobbe innenfor. Og er man tatt i en dokumentert overtredelse så skal ikke polititjenestemannen bare se bort fra overtredelsen fordi man har et pent smil/store pupper/penger liggende under førerkortet.
|