Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvor kjøper man en god ribbe?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-12-12, 09:24   #1
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor kjøper man en god ribbe?

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Jeg har de siste årene kjøpt fryst tynnribbe fra Gilde, i år betalte jeg 19,90 pr kg. Jeg tror nok tilberedningen har vel så mye å si som hvor man kjøper den.

Jeg tar opp ribben 19. desember, lar den tine i kjøleskap. 21. - 22. desember pakker jeg den inn i salt, pepper, anis, nellikspiker og fersk tynnskåret ingefær, pakkes godt inn i aluminiumsfolie og legger den med svorsiden ned i kjøleskapet.

24. desember damper jeg ribben i 40 minutter på 250 grader, viktig at aluminiumsfolien er helt tett så ingen damp slipper ut, så steker jeg den på ribbe-rist i 1,5-2 timer på 180 grader, litt avhengig av hvor stor den er. Hvile på benken og skjærer opp. Pleier å ha en ribbe på ca 3,5 kg.

Ribben min er faktisk vanvittig saftig og god om jeg skal si det selv, gjestene pleier å samtykke.

Så ikke dum ut den.

Hvordan damper du den da? I langpanne med vann i bunn?

Jeg tror også at de frossenribbene er lik så fine.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-12, 14:08   #2
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor kjøper man en god ribbe?

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Så ikke dum ut den.

Hvordan damper du den da? I langpanne med vann i bunn?

Jeg tror også at de frossenribbene er lik så fine.

Jeg har en ribbepanne, så når jeg damper den tar jeg ut risten.
Tømmer kokende vann i bunnen av pannen så den dekker svoren, +/-0,5 ltr, dekker godt til med ali.folie og setter den midt i ovnen. Når du tar ut ribba spriker svoren.
Legger i ribberisten og legger ribba på med svorsiden opp.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:25.