Sv: Humanetisk forbund "avkristner Deilig er jorden"
Nå er ikke jeg medlem i HF og vil heller ikke bli det, men jeg syns det er på tide at det kommer en aksept for at vi sekulære også ønsker å ta del i overgangsriter, feiringer og tradisjoner uten at det oppfattes som barnslig herming. Det burde ikke være nødvendig i 2012 å måtte argumentere med at det finnes feiringer og overgangsriter i alle kulturer og at det i høyeste grad fantes før kristendommen. Jeg er så drittlei av å måtte forsvare hvorfor jeg feirer jul når jeg ikke er kristen. Og at ungene HVERT bidige år må mase på datteren min om hvorfor hun kan feire jul når hun ikke er døpt og ikke er kristen. Det er så ufattelig kjedelig.
Sånn helt på siden og ikke knyttet til tekstendringen i Deilig er jorden. Man skrur ikke av alle de kulturoverførte tradisjonene selv om man finner ut at man ikke tror på Gud. Jul, konfirmasjon, bryllup og andre feiringer er like mye noe som er eid av kulturen som av kristendommen. Å ikke evne å se det i 2012 - det syns jeg er rett ut sneversynt og historieløst.
Det som provoserer meg mest i artikkelen er uttalelsene til Selbekk om herming. At han ikke kan komme opp med noe mer saklig enn det. 
|