|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Julegaver til voksne nevøer og nieserVi er en liten familie, så her slutter vi ikke å gi gaver til nieser/nevøer selv om de er voksne. Jeg gir også gave til min onkel og tante! |
|
|
|
|
|
#42 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Julegaver til voksne nevøer og nieser
Jeg har to store (søsken) på 15 og 18. De kommer nok til å få en liten ting en stund til tenker jeg. Vet at de har liten familie, så de får ikke så mange gaver heller.
|
|
|
#43 |
|
Strikker
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Julegaver til voksne nevøer og nieserMine nevøer og nieser er ikke så store enda, så jeg vet ikke hvordan det blir i vår familie.
|
|
|
#44 |
|
Medlem siden: Mar 2009
Sv: Julegaver til voksne nevøer og nieserJeg har gitt til mine nevøer og nieser fram til ca 18-årsdag. Vi gir heller ikke gaver til søsken. For meg betyr dette at jeg får svært få julegaver, men det synes jeg bare er befriende! Jeg slipper da samtidig å kjøpe en haug med gaver til mennesker jeg vet har alt de trenger og mer til. Det ble noe totalt meningsløst over julegavehandelen de siste årene vi kjøpte gaver til søsken og jeg tror alle var like lettet når forslaget om å droppe det kom. |
|
|
|
|
|
#45 |
|
lider av tastleksi
|
Sv: Julegaver til voksne nevøer og nieserVi runder av de året de blir 18, og jeg har valgt å ikke innlemme inngiftede barn jeg ikke møter i løpet av året også. Ved en opptelling hadde vi 35 nevøer/nieser, jeg kjenner jeg er glad for at det begynner å bi endel som har bikka 18 ja.
|
|
|
#46 |
|
Er frisk!
|
Sv: Julegaver til voksne nevøer og nieserJeg (det vil si barna mine) får fremdeles gaver av tre tante/onkelpar. De får også gave av oss. Jeg har syv tante/onkelpar til som ikke får eller gir gaver - så her kommer det helt an på forholdet oss i mellom. Spesielt det ene paret er omtrent nærere enn foreldrene mine og jeg kunne aldri tenke meg å ikke kjøpe gave til dem.¨
|
|
|
|
#47 |
|
Medlem siden: Mar 2008
Jeg har bare fire nieser, får heller ikke flere, og kjøper nok til dem lenge også. Men jeg hadde nok kuttet når de blir konfirmert om det var snakk om 20-30 stk.
|
|
|
#48 |
|
Snøavhengig
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Blåsborttoppen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Julegaver til voksne nevøer og nieserI familien min har vi sluttet å kjøpe gaver når tantebarna fylte 18. Men det ble litt kleint de gangene vi skulle feire jul sammen med dem, så da endte jeg opp med å stelle istand en rimelig men hyggelig gave likevel.
|
|
|
#49 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Julegaver til voksne nevøer og nieserI min familie er det generelt slutt når man er konfirmert. Bortsett fra at man "for evig og alltid# får fra dem som er fadder på en, også er det nå etterhvert noen tanter som gir til noen, og andre som gir til andre, på et vis. Men den generelle "få av alle tanter og onkler" er slutt jula etter konfirmasjonen. Det var litt merkbart, de to årene fra jeg var konfirmert til min bror var det...
|
|
|
#50 |
|
stille
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Sv: Julegaver til voksne nevøer og nieserJeg kan aldri huske at jeg har fått gaver fra mine tanter og onkler.
|
|
|
#51 |
|
...
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Julegaver til voksne nevøer og nieserJeg har ikke så mange nieser og nevøer, så jeg gir fortsatt til den eldste selv om han er over 20. (Jeg får også fra mine egne tanter og onkler selv om jeg også har passert 20 med GOD margin.) Jeg syns ikke det er rart å avvikle gavekjøp etter en viss alder dersom man har mange å kjøpe til og/eller liten kontakt ellers. |
|
|
|
|
|
#52 |
|
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Sv: Julegaver til voksne nevøer og nieserVi gir til alle våre ja, selv om de er over 18.
|
|
|
#53 |
|
Erfaren
![]() ![]() |
Sånn var det når jeg vokste opp også. Jeg har en nevø som jeg sikkert kommer til å kjøpe julegaver til når han er voksen. Men det hadde vært annerledes om det hadde vært mange å kjøpe til. |
|
|
|
|
|
#54 |
|
Kakemonster
|
Sv: Julegaver til voksne nevøer og nieserVi sluttet å få julegaver av tanter og onkler etter konfirmasjonen. Foreldrene mine har tilsammen ni søsken, og av de er det sju som har barn, så vi er mange søskenbarn. Jeg har en søster, vi har to barn hver, og der tenker jeg det stopper. Jeg kan ikke se for meg at jeg skal slutte å gi dem gaver. Eldste til søsteren min blir snart myndig, men jeg har ikke vurdert å ikke gi gave. På den annen side så har både min og hennes mann flere søsken, antall barn der kan enda øke endel. Hva gjør man da, liksom..? Blir det feil å stoppe på bare den ene siden?
|
|
|
|
#55 |
|
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Julegaver til voksne nevøer og nieserJeg er oppvokst med at tanter og onkler slutter å gi gave ved konfirmasjonsalder. Jeg syntes det var utrolig kjipt i noen år når jeg så hva yngre søsken fikk,så jeg og min søster har snakket om å slutte å gi gaver til nevøer og nieser når de blir 18 år. |
|
|
|
|
|
#56 |
|
i tåkeheimen
|
Sv: Julegaver til voksne nevøer og nieserVi har 21 nevøer og nieser, og det er helt OK at bortimot halvparten av dem er over 18. De kjøper vi altså ikke gave til, men de får julekort. Vi har også to nieser som vi har så godt som ingen kontakt med. Mannen min og faren deres er brødre, men har aldri bodd sammen (stor aldersforskjell). De kjøper vi ikke til (ungene våre får heller ikke av dem), men de står på julekortlista. Hadde vi hatt liten slekt, hadde det vært noe annet. Vi kjøper heller ikke til søsknene våre, forresten, bortsett fra til de som ikke har barn.
|
|
|
#57 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Julegaver til voksne nevøer og nieserJeg er ser ikke for meg at jeg slutter med julegave til min nevø og niese når de blir konfirmert, selv om jeg er vokst opp med det. Jeg er tante til to. Er lite sjangs for at tallet kommer over ti de neste 25 årene. minst.
|
|
|
#58 |
|
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
Sv: Julegaver til voksne nevøer og nieserJeg har tre fine tantebarn på 21 som selvsagt fortsatt får gaver fra sin(selverklærte) yndlingstante. De har flyttet hjemmefra forlengst, men kjøper ikke gaver selv til sine søskenbarn, det gjør foreldrene deres. Jeg gir gaver til dem jeg har lyst til å gi gaver til. Enkeltpenkelt. Jeg bryr meg ikke om noen gir tilbake eller ikke, jeg orker ikke å bry meg om hva andre gjør hele tiden. Jeg regner for øvrig med at vi slutter å gi gaver til de skjønne tantebarna mine ca når de går av med pensjon. |
|
|
|
|
|
#59 |
|
Superduperaktiv
Hvor: Østfold
![]() ![]() ![]() |
Sv: Julegaver til voksne nevøer og nieserHos oss var det slutt med julegaver fra tanter og onkler etter at vi var konfirmerte.
|
|
|
|
#60 |
|
Born to run
Medlem siden: Nov 2009
Sv: Julegaver til voksne nevøer og nieserVi sluttet å få gaver fra tanter og onkler på farssiden omtrent når vi flyttet hjemmefra mener jeg å huske (etter videregående). De på morssiden fikk vi aldri julegaver fra, de bor alle i utlandet. De gav oss heller en liten oppmerksomhet når vi var hos dem på sommerferie.
|
![]() |
|
|