Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Melkeallergi: hva erstatter jeg vanlig melk med?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-12-12, 18:00   #10
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Melkeallergi: hva erstatter jeg vanlig melk med?

Vi styrer unna soyaprodukter, både fordi det stort sett ikke smaker særlig godt og fordi mange som reagerer på melkeprotein også reagerer på soya. Vi bruker stort sett havremelk og havrefløte. Jeg liker best Oatly sin havremelk (den med tilsatt kalsium, svart kartong) og Oatly Imat havrefløte (også svart kartong).

Lasagne lager jeg etter denne oppskriften. Jeg bruker ostesaus alternativ 1 fordi jeg synes den smaker best. Denne lasagnaen har vi fått mye skryt av og mange sier den er bedre enn vanlig (og ca 100 ganger bedre enn Toro sin!).

Kan ellers anbefale oppskriftene på www.utenmelk.no. De er stort sett veldig bra.

Når det gjelder grøt, fungerer havremelk og havrefløte (ca halvblandet) godt til semulegrøt, havregrøt og den typen grøt. Det gir også helt ok risengrynsgrøt, men den blir veldig grå og litt ulekker i fargen. Vi bruker derfor gjerne en blanding av kokosmelk (ca 2/3) og havrefløte (1/3). Grøt med kokosmelk bør kokes lenge for å dempe kokossmaken. Jeg lager den som dynegrøt, dvs koker den opp på komfyren, og setter den i stekeovn (med lokk) på ca 50-60 grader i 3-4-5 timer. Det blir god grøt! Riskrem har vi derimot droppet. Jeg har enda ikke funnet en god piskbar fløteerstatning (jeg har prøvd alle som finnes på markedet både i Norge og i Tyskland). Siden allergibarnet heller ikke liker riskrem, lager vi heller en annen dessert til henne.

Ellers fungerer Oatley Imat havrefløte veldig fint til alt av mat der du ellers ville brukt melk eller fløte (ikke piskbar). Jeg kjøper 25-30 slike 2,5 dl kartonger om gangen siden jeg må spesialbestille de. Jeg bruker de nesten daglig.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:32.