Sv: Julekalender - årsaken til at vi ikke har likelønn?
Opprinnelig lagt inn av skyfri, her.
Jeg tror ihvertfall hun har rett i at pakker hver deg i advent kan gjøre barna mette til julaften. Jeg tror kanskje man i iveren etter å gi juleglede og opplevelser til barna kanskje fjerner litt av gleden og spenningen også.
Enig. 24 julegaver før julaften gjør selvfølgelig ungen "mette". Jeg hadde også pakkekalender da jeg var liten, da fikk vi EN småsjokolade, ETT klistremerke eller EN refleks fra banken. Det endel får nå er i kategorien for julegave på julaften for meg. Jeg syns det er urettferdig overfor ungene å bade dem i så mange ting. Forventningen i ventetiden er viktig. Akkurat som det å utsette tilfredsstillelse av behov er helt vesentlig for å gjøre suksess i skole og arbeidsliv (så dypest sett er nok pakkekalenderne et symptom som er viktig for å forstå frafallet i skolen. Og det sa jeg ikke på tull, engang).
Det har også sluttet å overraske meg i hvor stor grad cupcake-damer tror at andre er "ute" etter dem bare fordi man snakker om de aktivitetene de driver med og hvordan det fungerer i et samfunnsmessig perspektiv.
Jeg kan også ha to tanker i hodet samtidig. BÅDE lage cupcakes OG se samfunnsproblemet med en trend hvor endel kvinner glorifiserer å bli forsørget mens de holder på med "prosjektene" sine. Bliur det mange nok blir det nemlig et samfunnsproblem, fordi disse damene trengs i arbeidslivet, de trengs som skattebetalere og fordi de er rollemodeller for den oppvoksende slekt av gutter og jenter og de forventningene de har til voksenlivet. Et voksenliv med veldig mange flere eldre, i et samfunn som ikke vil klare seg dersom ikke den arbeidsføre delen av befolkningen jobber (sånn rent bortsett fra at de sjøl sitter som minstepensjonister uten penger til julegaver til barnebarna dersom gubben stikker med en annen. Ikke for å være negativ eller noe - hentet fra Det Virkelige Liv. Men akkurat det er jo deres valg).
Sist redigert av Charlie : 29-11-12 kl 13:35.
|